Kun en formalitet gjensto, men: Nå kan EUs fossilstopp i 2035 blokkeres likevel
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Egentlig skulle den historiske avtalen om nullutslipp fra nye person- og varebiler i EU bli signert i morgen. Nå stikker Tyskland og et knippe andre EU-land kjepper i hjulene.
Vi har skrevet en rekke artikler om arbeidet med å få på plass avtalen som skal fjerne biler med forbrenningsmotor i nybilsalget i EU fra 2035.
Senest for tre uker siden, da det hele fremsto som endelig avgjort:
Men en formalitet gjensto, og dette kan nå vippe hele avtalen. Eller i det minste utsette den, og i verste fall vanne den ut.
Tyskland blokkerer
Sverige har formannskapet i EU for tiden, og bestemte fredag at signeringen av avtalen måtte forskyves.
Norge omfattes av disse reglene gjennom EØS-avtalen.
Den skulle egentlig finne sted under Ministerrådets møte i Stockholm tirsdag 7. mars, men blir nå utsatt til «et senere møte».
Tysklands transportminister Volker Wissing varslet i forrige uke at landet ville trekke støtten til avtalen dersom ikke Europakommisjonen la frem en plan om at bilindustrien kan inkludere såkalt e-fuel for nye biler solgt etter 2035.
Tyskland vil avstå å stemme i Ministerrådet, dersom EU-Kommisjonen ikke kommer opp med et forslag om hvordan man etter 2035 kan selge biler med forbrenningsmotor om disse når utslippskravene, skriver Energi og Klima.
Også bilindustrinasjonen Italia har i tolvte time signalisert motstand mot avtalen, det samme gjelder Polen og Bulgaria.
Dermed er det ikke tilstrekkelig flertall for å banke gjennom avtalen.
Det kreves at 55 prosent av medlemslandene som representerer 65 prosent av EU-befolkningen må stemme for, melder Euractive.
Dårlig nytt for «Fit for 55»
Dette er dårlig nytt for hele «Fit for 55»-satsingen, som er navnet på den store klimapakken til EU – og avtalen som skulle signeres i morgen, var det første direktivet som skulle landes.
Denne brede EU-satsingen legger premissene for hvordan EU skal kutte klimagassutslippene med 55 prosent.
Det er for øvrig ikke første gang Tyskland bryter med EUs forsøk på å hale i land denne avtalen.
I juni i fjor var det Tysklands finansminister Christian Lindner som var på banen:
Lindner argumenterte da for at det fremdeles skal finnes nisjer for bensin- og dieselbiler etter 2035.
«Fit for 55» skal sikre kutt i klimagassutslippene fra veitrafikken med 55 prosent fra 2030 (sammenlignet med 1990-nivå), og med 100 prosent fra 2035.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!