Nye detaljer om Hyundais kommende råskinn Ioniq 5 N: Norske drifting-profiler mektig imponert
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Nå har Hyundai dryppet litt teknisk info om bilen, som lanseres i juli. Men noen kjente norske drifting-profiler har allerede testet doningen …
I fjor la Hyundai frem den sportslige satsingen som de planlegger for den elektriske produksjonslinjen.
Bilene utvikles av Hyundais N-divisjon, som fokuserer på å utvikle høytytende biler med avansert teknologi og innovasjon.
Den første helelektriske N-modellen til selskapet blir Ioniq 5 N – og er ventet lansert i juli i år.
Ioniq 5 N kan for øvrig langt på vei sies å være en Kia EV6 GT – i Hyundai-drakt:
Norske drifting-profiler imponert
Den kommende Ioniq 5-utgaven skal være ekstra artig om man har en dragning mot drifting.
Bare spør den norske drifting-profilen Joachim Waagaard driver med stunt-kjøring for film og tv, blant annet kjørte han i alle Burning-filmene.
Han var blant dem som denne uken fikk være med å teste Ioniq 5 N på bane:
«Det er absolutt en av de kuleste bilene jeg har kjørt, og det er ingen tvil om at hvis dette er fremtiden, så ser det lyst ut», skriver han på Facebook.
Og vi tror vi skjønner hva han mener når vi ser denne filmsnutten under.
Her har nemlig Hyundai N publisert en kort video som viser en kamuflert Ioniq 5 N leke seg i latterlig høy fart gjennom snøfylte svinger – i heftig kappkjøring med en fossildrevet rallybil:
Også drifting-profilen Ismail Salih er imponert:
«Det skal sies at jeg aldri i min villeste fantasi skulle tro jeg ville få muligheten til å kjøre en 2023 spec WRC-bil. Det er absolutt den råeste bilen jeg noen gang har fått æren av å ratte.»
Fredrik Sørlie, en annen kjent profil i det samme miljøet, uttrykker seg på engelsk:
«As far as electric cars go, Hyundai sure is onto something. This machine is incredible!»
Det kan nesten se ut til at de tre tradisjonelt fossil-orienterte bilentusiastene har har sett det elektriske lyset …
Iskalde tester
Allerede i fjor skrev elbil.no at den populære elbilen blir den første helelektriske performance-bilen til N-divisjonen:
I går slapp den sørkoreanske bilfabrikanten detaljer fra bilens nylige vintertest. I Arjeplog i Sverige, med temperaturer ned mot -30, har ingeniører gjennom vinteren satt den kommende sportsbilen på glatte og kalde prøver.
Men informasjon om konkrete resultater eller tall, holder selskapet foreløpig for seg selv.
Rett før jul fortalte imidlertid Albert Biermann, teknisk rådgiver i Hyundai, til australske CarExpert at Ioniq 5 N vil få en motor som yter rundt 600 hestekrefter.
Videre fortalte han at bilen blir utstyrt med kunstig lyd som skal gi sjåføren lydopplevelser som i en fossil N-modell: Motor, girskift, turteller – ja, alle lyder du vanligvis forventer i en sprek sportsbil.
Kombinerer sport og hverdag
Ioniq 5 N har kombinert teknologien i selskapets E-GMP-plattform (Electric-Global Modular Platform) med N-avdelingens ekspertise om teknologi som brukes i motorsport.
Selskapets sportsdivisjon, bare kalt N, utvikler biler ment for å appellere til entusiastiske bilførere som ønsker en mer sportslig og engasjerende kjøreopplevelse.
Hyundai N er bygget rundt tre motorsportinspirerte grunnpilarer: Presisjon og balanse i svinger, egenskaper på bane og som praktisk sportsbil i hverdagen.
Sportslige ambisjoner
I fjor lanserte Hyundai N konseptbilen RN22e, som selskapet kaller et rullende laboratorium. Her viste sørkoreanerne frem hvilke sportslige ambisjoner de har for den elektriske fremtiden.
Bilen har skapt en bro fra motorsport til vanlige veier for selskapets avanserte teknologi, ifølge selskapet. Den tekniske rådgiveren i Hyundai, Albert Biermann, er overbevist at den første elektriske N-modellen vil levere.
– Vi har nå fått testet og vist frem bilens egenskaper under veldig utfordrende forhold i Arjeplog.
Drifting for nybegynnere
Ioniq 5 N kommer med firehjulstrekk og er fullstappet med erfaringer som N-avdelingen tar med seg fra deltakelse i WRC (World Rally Championship) de siste åtte årene.
Bilen er utstyrt med N Drift Optimizer og e-LSD system – her er meningen at alle skal kunne leke seg i svingene.
I tillegg gir stivhet i fjæringene og rattmotstand den sportslige responsen når du balanserer bilen på asfalten.
Systemet er ifølge Hyundai også designet for bilister som ikke har drevet med drifting før.
Variabel firehjulsdrift
Med e-LSD (electronic-Limited Slip Differential) overvåkes hvert hjul elektronisk, slik at bilen vet når et bestemt hjul trenger dreiemoment.
Dette bidrar til at man får maksimalt veigrep, og bidrar spesielt til gode egenskaper på glatt føre.
Bilen er i tillegg utstyrt med N Torque Distribution, som er optimalisert for ulike kjøremoduser. Systemet gjør at sjåføren selv kan bestemme hvor mye kraft som sendes til både for- og bakhjulene.
Sammen med e-LSD bidrar N Torque Distribution til at bilens kraft kan deles individuelt til alle fire hjul. Systemet er spesifikt designet for å respondere raskt, for å utnytte den umiddelbare kraften fra elmotoren.
Her kan altså sjåføren bestemme hvor mange prosent forhjulsdrift og bakhjulsdrift bilen har, såkalt variabel firehjulsdrift.
Det er bare Tesla som har den muligheten i dag.
Mer informasjon om Ioniq 5 N slippes i månedene frem mot planlagt lansering i juli, ifølge Hyundai.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!