Hopp til innhold

Test av Peugeot E-308 GT: Trangt tilskudd i kompaktklassen

SE TESTVIDEOEN: Vi har gjennomtestet Peugeot E-308 GT. Sjekk videoen over for kortversjonen, og teksten under for deg som vil lese deg opp på detaljer. Foto og video: Rune Nesheim / elbil.no

Den er sporty, stilig og har mye utstyr, men rekkevidden og ladehastigheten kan nok skremme noen.

Peugeot gikk over til bare å selge elektriske biler etter nyttår.

To av fem bilmerker er nå helelektriske i Norge:

27 bilmerker selger nå bare elbiler

Modellen vi tester her, E-308, er deres siste skudd på stammen, en kombi på 4,37 meters lengde, det vi kalte «Golf-klassen» tidligere.

Peugeot E-308 GT – oppsummert:

Pluss

  • Snerten
  • Godt utstyrt
  • God komfort

Minus

  • Trangt i baksetet
  • Begrenset rekkevidde i kulda
  • Lader sakte

Kun feteste utgave

Peugeot har skikkelig dreisen på design for tiden, subjektivt sett, og nykommeren er intet unntak.

E-308 har massevis av frekke detaljer både innvendig og utvendig, der kanskje baklykter og det tredimensjonale instrumentpanelet står for de kuleste detaljene.

ELEKTRISK: 308 er seg selv lik, men er nå for første gang også elektrisk, med en stor E foran betegnelsen.

I Norge gjør de det enkelt å bestille bilen på nett, for her er toppmodellen GT det eneste alternativet.

Da får du en fullt utstyrt bil. Til og med den kule olivengrønne fargen er gratis på kombimodellen.

Elbilforeningens vintertest 2024:

Trenger du egentlig firehjulstrekk på ubrøytet vei?

Setekomfort

Testbilen har elektrisk betjening av både setepute (bare i bakkant) og seterygg på førerstolen. I tillegg har du uttrekk av seteputa.

SPORTY: Kule sportsstoler i skinn, alcantara og grønne sømmer. Testbilen har både korsryggstøtte, massasje og førerstolen har uttrekk på seteputa.

Passasjeren må nøye seg med manuell høydejustering, men begge har varme og massasje i stolene.

Vi sitter godt, og de som liker sitte lavt blir tilgodesett, men er du av dem som liker å trekke til deg venstrebenet når du kjører, kan du glemme det, for rett foran setet har man en forhøyning for batteriet.

SEKSKANTET: Det lille rattet har kontroller for fartsholder på venstre hånd og multimedia-betjening på høyre.

Peugeot sørger nærmest for sin helt egen sittestilling, med et lite sekskantet ratt mellom hendene – fordi du skal se instrumentpanelet som er plassert i synsfeltet over rattet.

Løsningen gjør head-up display unødvendig, slik Peugeot ser det.

FLERE VISNINGER: Peugeot har virkelig klint til med 3D-instrumentering og har flere spenstige alternative visninger. Effekten vises imidlertid dårlig på bilder.

Rattet har varme, men krever tre klikk inn i menyer for å aktiveres. Temperaturstyring, radio og det meste, egentlig, krever litt knoting.

Kult, men tungvint

Skjermene er på ti tommer og har omtrent samme grensesnitt som før. Fysiske knapper er delvis erstattet med store berøringsflater.

Kult å se på, men vi har aldri vært helt fan av oppsett og menyer på Stellantis-bilene. Peugeot gjør det i det minste artig å se på.

SKJERM OG KNAPPER: Under 10-tommeren, har man nok en skjerm med berøringsknapper og en fysisk knapperad nederst. Noen av funksjonene er de samme.

Midtkonsollen er også ok løst, med lett tilgjengelig ladeplate (ekstrautstyr) og noen små rom, samt to koppholdere.

Girveksleren er en liten nedsunket vippebryter, og vi skulle gjerne sett regenerering kunne justeres med denne, fremfor den mikroskopiske knappen ved siden av.

FRAM OG TILBAKE: Den lille B-en (regenereringsknappen) kunne med fordel vært erstattet med et ekstra trekk bakover på girveksleren.

Trangt i baksetet

308 er bygget på Stellantis EMP-plattform som er ment for de halvstore bilene.

Denne plattformen er ikke spesielt godt plassutnyttet i utgangspunktet, og E-308 er ikke den romsligste av bilene som er laget på den.

Faktisk lurer jeg på om E-308 kan være like trang i baksetet som lillebror E-208, som er bygget på den noe mindre eCMP-plattformen

INTIMT: Bakseteplassen er ikke prioritert.

Jeg får nesten ikke plass til føttene mine i størrelse 45 når jeg sitter bak meg selv (jeg er 1,89 meter høy), og jeg merker godt at de har prioritert lav sittehøyde for forsetepassasjeren, for jeg får nesten ikke skoa under forsetet i laveste posisjon.

IVARETATT: To dyser og to USB-C er på plass.

Knærne må plasseres på hver side av seteryggen, men jeg har god plass opp til taket, og bak har vi ventilasjonsdyser, to USB-C-uttak og midtarmlen med to koppholdere.

Lite bagasjerom

Bagasjerommet er heller ikke blant de største. Gulvet her kan ikke senkes, og rommet under gulvet er altfor lite til å gjemme nødlader eller ladekabel.

NOK FOR MANGE: Og du har en skiluke.

Til sammen har du 361 liter, noe som er helt greit for denne bilklassen. Sjekk videoen øverst i saken, så ser du hvor mange kofferter vi får inn.

Bakseteryggen er delt 40/60 og den har en liten skiluke, best egnet til langrennsski. Med seteryggene nedslått har du 1271 liter.

Nyttelasten er riktignok bare 351 liter, men bør være greit med tanke på størrelsen på folka det er plass til i bilen.

BEGRENSET: Du finner kun et bittelite rom under gulvet.

Tilhengerfeste er ikke tilgjengelig, men du kan få en sykkelholder som tåler 80 kilo og du kan laste 70 kilo på taket, så takboks får du med deg.

Ikke så sporty som looken tilsier

I forbindelse med lanseringen av Jeep Avenger, fikk e-CMP-plattformen et ørlite løft i spesifikasjoner. Endringene har også E-308 fått nytte av.

LAVT: Rattet er mindre og lavere enn normalt, men Peugeot har vært flinke med materialvalg og detaljer innvendig i årevis nå.

Batteriet er nemlig det samme, og har en brutto kapasitet på 54 kWt brutto. Nå har den 51,5 kWt netto batterikapasitet. Det vipper alle involverte modeller over 400 kilometer WLTP-rekkevidde.

Motorene har også fått økt effekten fra 100 kW (136 hk) til 115 kW (156 hk). Dreiemomentet er nå 270 Nm.

Det gir et helt ok trøkk i forhold til fossilmotorene på samme plattform, men er svakt i forhold til sine elektriske konkurrenter utenfor Stellantis-gruppen.

De andre har gjerne 205 hester eller mer, og veier ikke nødvendigvis mer enn de 1.720 kiloene vi veide denne til på vekta.

LED: Under det morske panseret har bilen faktisk LED Matrix. Det er deilig når luksusutstyr havner i billigbilene.

0-100 km/t på 10,5 sekunder er sakte, selv i fossilverdenen.

Og med alle sporty elementer, den passe skarpe styringen, det faste oppsettet og den kvikke wattpedalresponsen når du trykker kjøreprogrammet til sport-modus, savner man faktisk litt mer effekt på forhjula.

Nok assistentsystemer

Her kan du gledelig nok også fjerne antispinn dersom du sliter litt med fremkommelighet på vinterføre. Dessverre for dem med rampete gener, slår den seg på igjen når farta øker over 40 km/t.

SNERTEN: Stellantis er ivrige med å slippe små, snertne elbiler. Om denne er for liten, kan du velge stasjonsvogna SW. Den byr på hele 540 liters bagasjerom og koster bare 10.000 kroner ekstra.

Menyen viser at det er rikelig med assistentsystemer her.

Nå får du også filskiftassistanse, men det er enklere å vri rattet selv enn å blinke, vente til den føler alt er klart, for så å måtte bekrefte med OK-knappen på rattet. Men det funker greit.

Stort sett holder systemet bilen i feltet og maser ikke overdrevent mye om du ikke gjør det selv. Og det meste kan slås av, men ikke permanent.

413 kilometer – om sommeren

Alle biler på denne plattformen er allergiske mot høy fart, lav temperatur eller ugreit underlag.

Og WLTP-tallene oppnår du selvsagt bare sommerstid – i beste fall.

Les gjerne andre tester vi har gjort av biler på samme plattform. Vi har bare kjørt Jeep Avenger og Opel Astra med samme batteripakke, så de vil også gi en pekepinn på variasjonen.

Peugeot oppgir et forbruk på 1,27 kWt på mila.

Vi tester bilen under skikkelige vinterforhold med temperaturer mellom -8 og -10 grader under vår faste testrunde.

Vi har kjørt fem mil når vi starter på testrunden, og forbruket ender på 1,98 kWt på mila. Det gir en rekkevidde på 26 mil for oss.

motorveitesten i konstant 100 km/t bruker den faktisk mindre, 1,95 kWt/mila.

Regn med 20 mils rekkevidde i praksis om vinteren dersom du ønsker å ha noen prosenter i hver ende på batteriet.

Lader rekordraskt

Mellomtittelen over er litt misvisende, for ingen biler på denne plattformen lader raskt.

Men når maksimal ladehastighet oppgis til 100, og når den kliner til med 106 rett fra start, må man være fornøyd.

Da har vi riktignok kjørt alle testene rett i forkant, så batteriet er varmt når vi starter hurtigladingen, og det er jo en klar fordel.

Peugeot har dessverre ingen funksjon for forvarming av batteriet når du velger ladestasjon, så eneste mulighet for varming er (aktiv) kjøring.

Fra 4-90 prosent bruker vi nøyaktig 40 minutter. Det er bra for denne bilen i denne kulda, men sakte med tanke på batteristørrelsen.

Hva synes vi?

Peugeot satte nettopp ned prisen med 30.000 kroner. Nå koster den fra 389.900 kroner.

Det mest imponerende er at du får LED Matrix frontlykter som masker ut trafikken foran deg. Og de lyser bra.

Alle hjelpesystemer likeså, som nødbremsesystem, filskiftevarsel, skiltgjenkjenning, samt varsling for avstand og trafikk fra siden bak.

Klimaanlegg med to soner, trådløs Apple Carplay og Android Auto, nøkkelfri adgang og start, mørke ruter og 18-tommers felger er også fint å få med.

MANGE OM BEINET: Det begynner å bli er stort utvalg biler under 400.000 kroner.

Men stolene i testbilen koster 7.900, soltaket 11.900, trådløs lader til mobilen 1.500, oppvarmet frontrute 2.500 kroner.

Og 360 graders kamera følger med i en sikkerhetspakke til 9.900 kroner. Transportfeste til sykkelholder koster 6.900 kroner.

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Mange konkurrenter

Med søkke og snøre, koster denne bilen 40.000 kroner ekstra. Og da finnes det mange både større og billigere biler på markedet.

Under 400.000 finner vi Citroën ë-C4 og ë-C4 X, Cupra Born, Hyundai Kona, Jac e-JS4, MG4, til og med firehjulstrekkeren XPower med 435 hk, Opel Astra, Renault Megane E-Tech, Tesla Model 3, Tesla model Y, Volkswagen ID.3 og Volvo EX30 – så det er et skikkelig kobbel med biler i dette prissegmentet.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også