Hopp til innhold

Pikes Peak Hill Climb 2024: Elbilene vant over fossilbilene i legendarisk bakkeløp

SER DU HVA DET ER? Dette skal liksom være en Ford F-150 Lightning. Uansett var den elektriske pickupen raskest opp i åpen klasse i årets Pikes Peak Hill Climb. Foto: Ford press

Ford vant mens både Hyundai og Rivian imponerte stort. Til og med sikkerhetsbilen var elektrisk.

Pikes Peak International Hill Climb i Colorado i USA er en av verdens eldste motorsportbegivenheter og den er ikke for de feigeste.

Kjører du av den smale vegen på feil sted, er det det siste du gjør. Det er nemlig stupbratt utenfor vegkanten. Den to mil lange offentlige veien har 156 svinger og ender på 4.300 meters høyde og har vært utfordret siden 1913, da en Ford Model T klarte bakkene på drøyt 28 minutter.

AERODYNAMIKK: Bilen skal ha et marktrykk på 2,7 tonn når farta øker. Det gir fart gjennom de 156 svingene.

Høyden i seg selv er en utfordring for fossildrevne biler, som er avhengig av oksygen for å yte.

Det problemet slipper elbilene. Her er det full effekt til siste høydemeter.

Derfor er dette blitt en populær begivenhet for ekstreme elbiler. Særlig fordi det er en av få konkurranser der de konkurrerer i samme klasse som sine rivaler med forbrenningsmotor.

Ford i topp … igjen

Ford bruker arrangementet til å reklamere for sin elektriske Ford F-150 Pickup. Den har vi forresten testet, sjekk vår miniserie med F-150 Lightning under:

DAG 1: Langkjøring.

Løpsbilen i Colorado er riktignok rimelig annerledes enn bilen vi testet. I bunn og grunn er det bare silhuetten som er noenlunde lik.

Bilen har de kalt Ford F-150 Lightning SuperTruck. Den er utviklet av Ford Performance og den østeriske motorsportspesialisten STARD for dette løpet.

De to firmaene bygget fjorårets vinner sammen også, en elektrisk varebil, løselig basert på Ford Transit. Den ble kalt SuperVan 4.2, og er et monster med fire motorer og 2.000 hestekrefter.

Elektrisk Ford SuperVan 4 med 2.000 hester:

Jakter på prestisjetung rekord

Ny teknikk

Man kunne kanskje tro at man brukte samme resept som året før, men satte på et nytt karosseri. Det er ikke helt tilfelle.

Uten at vi har fått bekreftet det, kan det riktignok se ut som de har brukt det samme batteriet, et Litium-polymer nikkel mangan kobolt (NMC) batteri på 50 kWt.

FIRE BILER: Hyundai stilte med to originale og to optimaliserte Ioniq 5 N. Foto: Hyundai press

Det er selvsagt om å gjøre å ha så lite vekt som mulig i bilen, og batteriet er den enkleste komponenten å spare vekt på.

50 kWt er akkurat nok til å komme seg opp bakken på. Til tross for at det er lite, kan det levere hele 1.500 kW til de tre elektriske motorene som produserer over 1.600 hk.

Ved nedbremsing kan den sende opptil 600 kW tilbake til batteriet. Da blir det nok for å klare de to milene opp til toppen.

FØRSTE GANG: Acura, Hondas luksusmerke i USA, har vært aktive i Pikes Peak i mange år. Nå fikk de æren av å levere årets såkalte pace car (sikkerhetsbilen), den første elektriske i arrangementets historie. Foto: Acura press

SuperTruck har to motorer bak, men i stedet for å være koblet til hvert hjul, er de koblet sammen til en felles differensial for å kunne gi maks til et av bakhjulene om det skulle være nødvendig.

Motorer og omformere er to trefasede enheter, noe som i gjør det til et seksfaset oppsett. Dette skal forbedre krafttettheten og kan hjelpe til med å håndtere det enorme dreiemomentet.

Superrask lading

Batteriet og de elektriske motorene er vannkjølt og kan tvangskjøles ved hjelp av en ekstern tørrisboks etter testløp.

Det hjelper teamet med å lade opp batteriet mye raskere enn om de måtte vente på at det integrerte kjølesystemet skulle gjøre sitt.

Her er det altså ikke snakk om forvarming, men kjøling.

Ladeutstyret er også eksternt. Ford bruker en mobil 900V lynlader med en kapasitet på 500 kW.

VETERAN: Vinnertiden ble 8:53.533 og ble satt av franskmannen Romain Dumas. Han har kjørt løpet ni ganger og har fortsatt rekorden fra 2018 på 7:57.148, satt i en Volkswagen ID.R. Det var han som kjørte Ford til seier i fjor også. Foto: Ford press

Svakere men raskere

Til tross for at den har en motor og 400 hester mindre enn SuperVan fra i fjor, satte den en enda bedre tid i år. Med en aerodynamikkpakke som visstnok skal gi hele 2,7 tonn marktrykk, høres det ut som man slipper å bremse mye i svingene.

Det hører til historien at bilen stoppet rett etter start, ble resatt og fortsatte, så tiden kunne vært 26 sekunder raskere.

HYUNDAI SATSER: Bilmerket stilte med hele fire biler i årets løp. Foto: Hyundai press

Rask Hyundai

Hyundai har gjort det litt lettere for seg selv, men det er desto mer imponerende. De stilte med fire biler. To av bilene hadde kraftig modifisert aerodynamikk, understell og software-trimmede motorer med 37 hk ekstra. De kjørte inn på 9:30.454 og 9:55.551.  

Den beste av bilene slo dermed den kjente tuneren Unplugged Performance sin kraftig modifiserte Tesla Model S Plaid, som kom inn på 9:54.901

De kjørte også en helt original bil opp løypa, på tiden 10:48.902.

SLO SEG SELV: Rivian hadde allerede rekorden som raskeste umodifiserte pickup. Foto: Rivian press

Rivian med rekord

Da er det kanskje mer imponerende at en original Rivian R1T, som har fått 190 hester mer i en boost-funksjon, kom opp ruta på 10:52.883.

Det gjør den til den raskeste umodifiserte pickupen opp Pikes Peak, uansett drivlinje.

Familie som pakker bilen illustrasjon

Få en bedre elbilferie!

Få Elbilforeningens ladebrikke som gir deg enkel lading i Norge og Europa, eksperthjelp på elbil og lading, supertilbud på veihjelp og mange andre attraktive medlemsfordeler.

Les også