Prøvekjørt: Lover å levere Kia e-Soul som bestilt

Prøvekjørt: Lover å levere Kia e-Soul som bestilt

En ny Kia e-Soul med drastisk økt rekkevidde er på plass i Norge. Men fortsatt er prisen et spenningsmoment.

– Ulempen med tidlig lansering er dessverre at vi ikke har noen pris, sier administrerende direktør Irene Solstad i Kia Bil Norge AS, og legger til at prisene ikke er langt unna.

Ved den norske lanseringen, som er først av samtlige land i Europa, ble det opplyst at det så langt er forhåndsbestilt rundt 2.000 utgaver av e-Soul, i løpet av en snau måned. Lista ble lagt ut i forbindelse med den internasjonale bilutstillingen i Genève, der nye e-Soul ble vist fram.

Av de 2.000 mener altså importøren at det skal gå å få levert ut minst 1.500 – i beste fall samtlige – innen 2019 er omme. De første skal, etter planen, få sine biler i månedsskiftet juli/august.

Hvis importøren lykkes, er leveringssituasjonen på et langt mer tilfredsstillende nivå enn for e-Niro-modellen, der man regner med rundt 2.000 biler i løpet av året. Med 5.500 på vent i dag, betyr det trolig at anslagsvis 3.000-3.500 forskyves til neste år.

Vi kommer tilbake med grundig test av bilen om en måneds tid, men går her gjennom noen enkle observasjoner fra lansering og påfølgende prøvekjøring.

Mer enn doblet batterikapasitet

Det er fire og et halvt år siden den første generasjonen av Soul kom til Norge som elbil. Førsteutgaven hadde en batteripakke med 30 kilowattimer (kWh) brutto, hvorav 27 kunne brukes til kjøring.

I 2017 kom en nøktern oppgradering, som gjorde at batteripakken kunne levere 30 kWh netto til kjøring.

Nå lanseres e-Soul med enten 39,2 eller 64 kWh store batteripakker. Dette skal være nettostørrelser, hvor samtlige kilowattimer dermed kan brukes til kjøring – og den største er dermed like stor som Hyundai Kona og Kia e-Niro.

Verdt å merke seg er at begge batteripakker blir tilgjengelige med varmepumpe, unntatt 39,2 kWh på laveste utstyrsnivå (kalt Classic). Derfor er det nokså opplagt at man bør styre unna innstegsmodellen dersom man ønsker å maksimere vinterrekkevidde.

Batteripakkene har forøvrig både væskekjøling og -varming. Kjølingen skal også være aktiv under hurtiglading, for å holde temperaturen på et nivå som ikke går ut over ladehastigheten. På første generasjon er det mindre effektiv viftekjøling.

Lovende forbrukstall

Undertegnede begynner å bli vant til å oppgi at en elmotor leverer makseffekten 150 kilowatt (kW) og 204 hestekrefter. Årsaken er at disse tallene gjelder både Opel Ampera-e, Hyundai Kona og Kia e-Niro.

Nå også e-Soul, som praktisk talt har fått dobbelt så mye futt som dagens. Det merkes under kjøring, og gjør e-Soul godt. Nykommeren kommer med fire ulike kjøremodi: Normal, Sport, Eco og Eco+

I løpet av prøvekjøringen holdt vi oss til normalinnstilling, og rakk å tilbakelegge cirka sju mil med mye start og stopp. Temperaturen var oppe i 13-15 varmegrader, mens reell gjennomsnittsfart var rundt 50-55 km/t. Med dette som bakgrunn ble gjennomsnittsforbruket 1,32 kWh/mil, uten spesielt sparsommelig kjøring.

Resultatet er naturligvis ikke representativt, men gir en pekepinn stor nok til at den er verdt å nevne. Tallet rimer også med den oppgitte WLTP-rekkevidden på 452 kilometer. Hvordan forbruket blir på den faste landeveisrunden og annen kjøring, kommer vi selvsagt tilbake til.

e-Soul regenererer i tre trinn fra hendler på rattet, som i praksis betyr at det er enkelt å kjøre den med én pedal dersom intet uforutsett oppstår. I tillegg kan regenerering justeres til å orientere seg etter bilens radar (mot bilen foran) ved å holde høyre hendel inne i et par sekunder.

Tar farvel med CHAdeMO

En sjekk bak ladelokket på den nye elbilen viser nye takter også fra Kia: Type 1- og CHAdeMO-kontaktene utgår, og er erstattet av Type 2 og CCS. Dette har Kia nå gjort på alle ladbare biler, i overbevisning om at dette blir framtidens standard i Europa.

Neppe dumt, all den tid CCS-hurtigladepunkt nå har passert CHAdeMO i antall i Norge.

Og apropos hurtiglading: Kia opplyser at det skal ta 42 minutter å hurtiglade batteripakken fra 0-80 prosent. Om vi forutsetter at dette teoretisk gir 51 kWh ladet, indikerer det gjennomsnittlig effekt på 73 kW av oppgitt maks på 80 (ved bruk av DC-ladere som leverer 100 kW eller mer).

Tilsvarende oppgis 59 minutter for samme intervall dersom man benytter seg av en tradisjonell 50 kW-hurtiglader.

Vi må selvsagt ta forbehold om beregningen over inntil vi har testet hurtiglading i praksis, men det blir særlig interessant å se hvordan ladekurven blir over intervallet fra 10 til 80 prosent.

Ved normallading via en Type 2-ladeboks med 7,2 kW/32A (230V, 1-fas) blir den beregnede ladetiden fra null til full 9,5 timer. Ved nødlading via husholdningskontakt kan samme mengde ta opp til 31 timer.

Flere detaljer er lagt til i vår kjøpsveiledning

Tilhengerfeste? Ja, kanskje

Nye e-Soul er fem og en halv centimeter lenger enn foregående generasjon, og dermed snaut 4,2 meter lang. Bakkeklaringen er anstendige 15,3 centimeter, og bidrar til at modellen fortsatt har et SUV/crossover-preg.

Innvendig oppleves bilen i praksis litt større enn foregående generasjon, rent bortsett fra litt lavere takhøyde i baksetet (mål til 1,5 centimeter). Sistnevnte bør kun være en utfordring for passasjerer som er særlig lange, siden den praktiske høyden fortsatt er over normalen.

Det generelle nivået i kupeen er løftet flere hakk, både gjennom materialvalg og layout. I bilen vi fikk en prøvesmak på, med øverste utstyrsnivå, var det både skinn og mykere overflater – og en 10,25 tommer stor berøringsskjerm. Girspaken er byttet ut med et enkelt betjeningshjul.

Bagasjerommet er målt til 315 liter, som er en økning på 34 fra forrige generasjon. Takrails er standard på alle utstyrsnivå, og maksimal tillatt taklast er voksne 100 kilo. Det er meget bra, og da mangler i praksis bare tilhengerfestet. Status for det er at både importøren og vi avventer nærmere informasjon fra produsent, akkurat som for e-Niro.

Ellers er grunnleggende selvkjøring (nivå 2) på plass, men viktigst er likevel at bilen er klargjort for appstyring (både iOS og Android) via den såkalte Kia UVO-appen. Den kan lastes ned allerede nå, og skal være klar til bruk innen de første kundene mottar biler.

Via appen kan eieren/brukeren blant annet aktivere klima/varme, starte/stoppe lading, få sammendrag av de siste kjøreturene relatert til energiforbruk og finne igjen bilen (dersom du er den distré typen).