Hopp til innhold

Regjeringen vurderer kutt i elbilfordelene: Rabatten ved bompasseringer kan ryke: – Helt uakseptabelt

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Elbilforeningens leder, Christina Bu, er ikke nådig mot at regjeringen vurderer å fjerne elbilrabatten ved bompasseringer.

Regjeringen vurderer å fjerne bompengerabatten for elbiler. Det melder NRK, som siterer samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Dette vil i såfall være i konflikt med 50 prosentregelen, som sier at elbiler aldri skal betale mer enn halvparten av det bensin- og diselbiler gjør.

Regelen er et avgjørende element i elbilpolitikken, som skal bidra til å nå målet om 100 prosent elektrisk nybilsalg innen 2025.

Generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening er mindre imponert over regjeringens forslag.

– Det er helt uakseptabelt å vurdere å kaste elbilsatsingen under bussen. Husk at over 80 prosent av bilene i Norge fremdeles er fossile, vi har fremdeles en stor jobb igjen å gjøre, sier hun.

Dette mener den nye samferdselsministeren om bil- og miljøspørsmål:

Gratulerer som elbilminister, Jon-Ivar Nygård!

Todelt begrunnelse

Nygård forteller til NRK at begrunnelsen for å gå løs på bompengerabatten er todelt.

– Regjeringen må ikke avskaffe viktig klimapolitikk fordi den sliter med å finansiere kollektivtrafikken. Den må heller stå opp for kollektivtransporten og gi penger til den, sier Christina Bu.

Forhandlingene om Oslopakke 3 i gang nå:

– Bompengerabatt avgjørende for at Oslo skal nå klimamål

– Svært underlig

Det har i vinter pågått forhandlinger om den såkalte Oslopakke 3, som skal finansiere pågående og fremtidige samferdselsprosjekter i hovedstadsområdet.

Utgiftene knyttet til disse prosjektene, som staten og fylkene Oslo og Viken samarbeider om, har økt formidabelt, og flere har pekt på at man må kutte i elbilfordelene for å få inn mer penger.

UNDRENDE: – Miljørabatt i bomringen er ett av de tre viktigste virkemidlene vi har i elbilpolitikken, sier Elbilforeningens generalsekretær Christina Bu.

– Stortingets 50 prosentregel er ment å være varig og forutsigbar fordi det alltid skal lønne seg å ta det utslippsfrie valget. Innenfor regelen er det fullt mulig å øke elbiltaksten, men forskjellen opp til de forurensende bilene må opprettholdes, presiserer Bu.

– Det Samferdselsministeren nå vurderer, er å gjøre det relativt mer lønnsomt å velge å kjøre på forurensende drivstoff. Det er svært underlig å gjøre i en tid da vi trenger mer utslippskutt, ikke mindre, legger hun til.

I denne videoen får du vite mer om hvorfor elbilrabatt i bomringene er god miljøpolitikk:

Ikke endelig avgjort

Regjeringens forslag kommer parallelt med et stadig økende elbilsalg, og det ruller nå over 500.000 elektriske biler på norske veier.

Historisk milepæl:

En halv million elbiler på norske veier

Oslo kommune har vedtatt et ambisiøst mål om at alle biler som kjører i Oslo i 2030 skal være nullutslippsbiler. Samtidig vet vi at en av fire elbilister i hovedstadsområdet sier de ikke ville kjøpt elbil uten rabatt i bomringen.

– Miljørabatt i bomringen er ett av de tre viktigste virkemidlene vi har i elbilpolitikken og har gjort av massevis av forbrukere har tatt valget om å bytte til elbil. Fortsatt kjører over 80 prosent bensin og dieselbiler. De skal overbevises i årene som kommer, og da trenger vi fortsatt sterke virkemidler, sier Christina Bu i Norsk elbilforening.

Samferdselsdepartementet presiserer at det ikke er endelig avgjort å fjerne elbilrabatten, men at et oppdragsbrev vil bli gitt Statens vegvesen.

– Brevet vil bli offentlig kjent når det er sendt til etaten. Det er ikke tatt noen beslutninger om endringer i elbilfordelene, inkludert om elbiler skal betale mer bompenger, skriver seniorrådgiver Kristoffer Moene Rød i departementets kommunikasjonsenhet i en epost.

Les også

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også