Hopp til innhold

Sniktitt på Lexus LF-ZC: Slik blir Lexus om to år

HEFTIG BIL: Vi har følt og kjent på den nye konseptbilen fra Lexus. Foto og video: Rune Nesheim / elbil.no

Ekstreme batterier, vågal design og superlav luftmotstand kan se ut til å bli kjennetegnet for Lexus de neste årene. Vi har kikket og kjent på det kuleste konseptet.

Lexus, luksusmerket eid av Toyota, har nesten utelukkende vært synonymt med hybridbiler de siste årene.

Nå har de gitt seg selv tolv år på å bli helelektriske globalt, og sju år i Europa.

Her hjemme skjer ting enda kjappere. Allerede etter nyttår er Lexus fullelektrisk her hjemme:

Lexus kutter ut salg av hybrid-modeller i Norge fra nyttår:

– Kundene våre foretrekker elbiler

Lang affære

Foreløpig har Lexus kun den oppdaterte UX 300E, som har fått større batteri, og RZ 450E med den ikke altfor moderne drivlinja som den deler med Toyota bZ4X.

TESLA MODEL 3-KILLER: Lexus LF-ZC blir i størrelse med Nio ET5, Polestar 2 med flere, men skal få ekstremt lav luftmotstand og dobbel rekkevidde sammenlignet med konkurrentene.

Vi husker alle litt for godt hvordan sistnevnte snublet inn i markedet, men over nyttår skal også RZ450E ha ny programvare som gjør livet enklere.

FULL LENGDE: Sjekk hvor langt frem og bak kupeen går. Dette blir en romslig bil. Sjekk når jeg sitter i baksetet i videoen øverst i saken.

Sports-sedan

LF-ZC (som står for Lexus Future Zero-emission Catalyst) ble først vist på Japan Mobility Show, men vi får se bilen på Toyotas årlige Kenshiki-forum på flyplassen i Brussel.

Kenshiki betyr forresten innsikt og her bruker Toyota-gruppen anledningen til å fortelle litt om sine planer på kortere og lengre sikt.

Dette vet vi nå om Toyota Urban SUV Concept:

Denne kommer til sommeren

Det var også der de viste konseptene, Toyota Urban SUV Concept og Sport Crossover Concept. Se saker og videoer om disse i lenkene over og under.

Toyota Sport Crossover Concept:

Stilikon på gata i 2025

LF-ZC er strengt tatt ikke en sedan, men en kombi. Men vi ødelegger ikke godstemninga med flisespikking.

Målene skal være 4,75 meter i lengde, 1,88 bred og 1,39 høy, selv om den faktisk ser noe lenger ut her den står foran meg.

KUL: Hekken er uten tvil det mest skulpturelle.

Størrelsesmessig blir den en direkte konkurrent til Tesla Model 3 med flere. Linjene er brutale og plassutnyttelsen skal bli bra.

Vi vet ingenting om verken batteristørrelse eller effekt, men den får firehjulsdriften som Lexus kaller DIRECT4.

De er stolte av at den lynraskt fordeler dreiemomentet mellom akslene, slik de fleste andre også gjør nå.

Bedre aerodynamikk

Vi får foreløpig ikke vite all verden om bilene. Det er jo tross alt bare konseptutgaver, selv om de ikke har altfor god tid på seg til å få den ferdig og rekke å gjennomteste den før kundene får den.

FLATT GULV: Lexus benytter anledningen til å vise hvor tynn gulvkonstruksjonen kan gjøres med tynnere batteri. En løsning vi kanskje ikke tror blir virkelighet.

Men noe vet vi. Blant annet at den får luftmotstand under 0,2 Cd.

Det er i så fall lavere enn noen produksjonsbil i dag.

Det skal skje takket være ekstrem lav front, skjulte vindusviskere, samt fjerning av speil, dørhåndtak og luftinntak.

Lavere vekt

Vekta skal også ned i alle komponenter. Det viktigste blir batteriet, selv om denne bilen ikke rekker å få faststoffbatteriene som er annonsert.

SKJERM: Du får opp en rekke funksjoner på midtkonsollen, blant annet vindusheiser.

Her blir det prismatiske celler, men lavere enn noen sinne, uten at det går ut over kapasiteten på samme areal.

Dernest skal Toyota/Lexus teste ut såkalt gigacasting på denne, altså støping av større deler av karosseriet rundt hjuloppheng foran og bak.

Fordelen er at den ene støpte delen er lettere, raskere å lage og erstatter veldig mange deler og sveisepunkter.

HALVGIGA: Slik ser Toyota for seg sin giga-form i hekken. Her ser du også høyden på batteriet.

Tesla Model Y er den første bilmodellen som har blitt produsert med gigacasting i utstrakt grad.

Her erstatter gigacastingen i hekken – som utgjør innfesting til hele hjulopphenget, innerskjermer, gulvet i bagasjerommet og deler av strukturen rundt halve batteriet – hele 70 platedeler og 300 roboter.

Toyota mener de kan gjøre 175 deler foran og bak i to større deler som støpes på to minutter.

FIRESETER: Produksjonsmodellen får nok en praktisk sofa, men her er det to sporty stoler.

Når vi ser Toyotas foreløpige gigacast, ser ikke den like omfattende ut, men de hevder å ville forsikre seg om at den ikke ble større enn at bilen kan rettes dersom den havner i en kollisjon.

Romslig

Konseptene har et klart «cab forward»-design, der førerforsetene er trukket langt frem med god oversikt og god plassutnyttelse bak. Men foreløpig er det altså bare et konsept, så man kan ikke ta dette for helt god fisk.

KARBONADE: Det meste av innredningen er produsert i resirkulerbare lette materialer. De kunne spart noen gram på mobilladerne baki, som står på et stativ mellom setene.

For eksempel er ergonomien bak rattet forholdsvis dårlig og det flate gulvet sammen med merkelige braketter på forsetene, gjorde at man satt ganske rart bak også.

Og jeg vil tro den endelige modellen blir større, for det var ikke mer enn akkurat nok høyde opp til taket.

Lexus RZ 450e:

Her er den første «ordentlige» elbilen fra Lexus

Konseptene viser to digitale skjermer innenfor fingrenes rekkevidde når du holder i rattet. Girskift, sikkerhets- og assistansesystemer og kjøremodusvalg er plassert på venstre side, mens komfortfunksjoner som lyd, klima, telefon og KI-funksjoner er på høyre side.

På selve rattet finner du blinklys, vindusviskerbetjening og lyshorn, nesten som på Tesla Model 3, en løsning vi har kritisert sterkt der. Se det i videoen under.

Her blir det helt annerledes, for allerede på dagens RZ 450e kan bestilles med One Motion Grip Steer-by-Wire.

Det vil si at det ikke er noen fysisk forbindelse mellom ratt og hjul, men at styringen skjer elektronisk.

LYS: Hele dørpanelet er belyst, selvfølgelig i den fargen du ønsker det selv.

Fordelen med det er at man kan endre utveksling akkurat som man vil. Lav utveksling i høy fart, for å gi stabilitet og sikkerhet, og høy utveksling i lav fart for å kunne betjene bilen uten å bytte grep.

Fullt rattutslag er i dag drøyt 180 grader, men det kan endre seg i fremtiden.

Skjermtroll

Til og med Lexus blir knappeløse i sine nye modeller og da blir det selvsagt mye skjerm.

I hele frontrutas nedkant vil du finne informasjon, der det viktigste har plass i synsfeltet og mindre viktig info blir spredt ut mot passasjeren.

SKJERMER: Knappene må vike for en skjerm på hver side av rattet, en vegg til vegg-skjerm under frontruta, to på dashbordet og en på midtkonsollen.

I midten har man en multimediaskjerm og passasjeren får en tilsvarende rett foran seg.

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Vi liker at Lexus tydelig tenker helt nytt med dette konseptet og jakter energieffektivitet gjennom hele verdikjeden, samtidig som de tenker på sportslighet og komfort.

De har patenter på elektroniske girskift og ønsker å tilføre sjåføren opplevelse bak rattet. Vi gleder oss.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også