Hopp til innhold

Hyundai Ioniq 6 kommer i høst: Sparer på strømmen – får opptil 614 km rekkevidde

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

NYE LINJER: Mens Ioniq 5 er en av de mest kantete på markedet, er Ioniq 6 tvert imot oval som et såpestykke. Bak panelene finnes det mange triks for å få den til å skli gjennom lufta.

Helt nye IONIQ 6 skal bli en av de mest energieffektive elbilene på markedet.

Hyundai har vært kjent for lavt forbruk av strøm helt siden Ioniq ble lansert i 2017.

Med Ioniq5 gikk de et skritt videre med den dedikerte elbilplattformen E-GMP.

Nå utstyres plattformen med en av verdens mest aerodynamiske karosserier, Ioniq 6.

POWERBANK: Du kan også ta ut strøm fra Ioniq 6.

Fortsatt gunstig å lade smart:

Dette får du i strøm­støtte i september

Aero-triks

Med luftmotstandskoeffisient på bare 0,21 havner den i selskap med Tesla Model S, Mercedes-EQS og EQE.

Bilens aerodynamiske silhuett og en rekke designelementer ligger bak:

Det brukes fancy ord som active air flaps, wheel air curtains og wheel gap reducers – og bilen har en integrert hekkspoiler.

Særlig nyskapende skal wheel gap reducers være, som enkelt forklart minimerer luftmotstanden i forkant av hjulbuen og sørger for en jevn luftstrøm forbi hjulene.

I tillegg til å gi økt aerodynamikk, bidrar disse til økt kjørekomfort.

Lokker med 61 mil rekkevidde:

Hyundai Ioniq 6: Blant de mest effektive i klassen

– Vi har jobbet hardt for å skape en av de mest effektive elbilene på markedet, sier Byung Hoon Min, som leder Total Vehicle Performance Development Center i Hyundai Motor Company, i en pressemelding.

GJENKJENNBART: Du kjenner deg igjen i Ioniq 6 hvis du har vært inne i en Ioniq 5, bortsett fra kameraspeil på hver side av dashbordet.

Går langt

Hyundai Motor Company slapp i dag nyheten om at IONIQ 6 får helelektrisk rekkevidde på 614 kilometer WLTP:

Flere ladeselskaper har skrudd opp prisene:

Du kan spare opptil 100 kroner på én ladeøkt med Ladeklubben

Alle tall er med 18-tommers hjul.

Du får modellene med største batteripakke med 20-tommers hjul også, men da forsvinner noe av rekkevidden.

Til sammenligning har Tesla Model 3 Long range med firehjulsdrift og 75 kWt batteripakke, en rekkevidde på 602 km.

Bakhjulstrekkeren går 491 kilometer med et batteri på 65 kWt.

LANGTUR: Her skal du kunne kjøre i timevis uten stopp, skal vi tro Hyundai.

Kommer i høst – er blant de mest effektive

Det lave forbruket betyr at IONIQ 6 blir en av markedets mest effektive elbiler når den kommer i salg i utvalgte europeiske markeder senere i høst, ifølge importøren.

Norge er et av disse markedene.

– Helt siden vi startet utviklingen av IONIQ 6 har vi hatt som mål å gjøre den til en leder på helelektrisk rekkevidde, sier Jae Ho Huh, som leder Sub-Mid Project Management Center i Hyundai Motor Company.

Her er nye Hyundai Ioniq 5

E-GMP-plattformen Hyundai bruker, benytter seg som kjent av 800 V-teknologi.

Det betyr at IONIQ 6 kan lades fra 10-80 prosent på bare 18 minutter, eller at den kan få inntil 351 nye kilometer med rekkevidde på bare 15 minutters lading.

IONIQ 6 drar også nytte av E-GMP i sin akselavstand på 2 950 mm. Det skal gi god benplass foran og bak, og et romslig interiør.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også