Hyundai Ioniq 6 kommer i høst: Sparer på strømmen – får opptil 614 km rekkevidde
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Helt nye IONIQ 6 skal bli en av de mest energieffektive elbilene på markedet.
Hyundai har vært kjent for lavt forbruk av strøm helt siden Ioniq ble lansert i 2017.
Med Ioniq5 gikk de et skritt videre med den dedikerte elbilplattformen E-GMP.
Nå utstyres plattformen med en av verdens mest aerodynamiske karosserier, Ioniq 6.
Aero-triks
Med luftmotstandskoeffisient på bare 0,21 havner den i selskap med Tesla Model S, Mercedes-EQS og EQE.
Bilens aerodynamiske silhuett og en rekke designelementer ligger bak:
Det brukes fancy ord som active air flaps, wheel air curtains og wheel gap reducers – og bilen har en integrert hekkspoiler.
Særlig nyskapende skal wheel gap reducers være, som enkelt forklart minimerer luftmotstanden i forkant av hjulbuen og sørger for en jevn luftstrøm forbi hjulene.
I tillegg til å gi økt aerodynamikk, bidrar disse til økt kjørekomfort.
– Vi har jobbet hardt for å skape en av de mest effektive elbilene på markedet, sier Byung Hoon Min, som leder Total Vehicle Performance Development Center i Hyundai Motor Company, i en pressemelding.
Går langt
Hyundai Motor Company slapp i dag nyheten om at IONIQ 6 får helelektrisk rekkevidde på 614 kilometer WLTP:
- Long Range-batteripakke og bakhjulsdrift har et forbruk på 14,3 kWt/100 kilometer. Det gir en rekkevidde på hele 614 kilometer fra et batteri på 77,4 kWt.
- Med firehjulstrekk leverer Ioniq 6 et forbruk på 15,1 kWt/100 km og en elektrisk rekkevidde på inntil 583 kilometer.
- Med Standard Range-batteripakke og bakhjulsdrift er forbruket bare 13,9 kWt/100 km (WLTP). Denne modellen har et batteri på 53 kWt og går opptil 429 kilometer.
Alle tall er med 18-tommers hjul.
Du får modellene med største batteripakke med 20-tommers hjul også, men da forsvinner noe av rekkevidden.
Til sammenligning har Tesla Model 3 Long range med firehjulsdrift og 75 kWt batteripakke, en rekkevidde på 602 km.
Bakhjulstrekkeren går 491 kilometer med et batteri på 65 kWt.
Kommer i høst – er blant de mest effektive
Det lave forbruket betyr at IONIQ 6 blir en av markedets mest effektive elbiler når den kommer i salg i utvalgte europeiske markeder senere i høst, ifølge importøren.
Norge er et av disse markedene.
– Helt siden vi startet utviklingen av IONIQ 6 har vi hatt som mål å gjøre den til en leder på helelektrisk rekkevidde, sier Jae Ho Huh, som leder Sub-Mid Project Management Center i Hyundai Motor Company.
E-GMP-plattformen Hyundai bruker, benytter seg som kjent av 800 V-teknologi.
Det betyr at IONIQ 6 kan lades fra 10-80 prosent på bare 18 minutter, eller at den kan få inntil 351 nye kilometer med rekkevidde på bare 15 minutters lading.
IONIQ 6 drar også nytte av E-GMP i sin akselavstand på 2 950 mm. Det skal gi god benplass foran og bak, og et romslig interiør.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!