Elbilåret oppsummert – generalsekretæren takker medlemmene: – Stolt av det vi har fått til i 2024
Nok et innholdsrikt elbilår nærmer seg slutten, og det er tid for å oppsummere hva Elbilforeningen har bidratt til i 2024.
– Høsten har vært enormt inspirerende. Elbilsalget tok virkelig av etter sommeren og vi har flere måneder med godt over 90 prosent elbilandel, oppsummerer Elbilforeningens generalsekretær Christina Bu.
Bakgrunnen er nye momsregler som gjør at bedrifter og leasingselskaper nå i større grad velger elbil enn tidligere. Det er en endring Elbilforeningen har jobbet for i flere år.
I høst har Elbilforeningen også fulgt arbeidet med statsbudsjettet for 2025 tett.
En stor seier er at vi går mot nok et år med momsfritak for elbiler for kjøpssummen opp til 500 000 kroner.
Les mer om elbilåret 2025 her:
I 2025 skal Elbilforeningen og Norge feire at Stortingets mål om at alle biler i nybilsalget skal være elbiler langt på vei er nådd.
Over 70 000 spørsmål fra medlemmer
En annen stor endring i 2024 er at den etter hvert lovpålagte muligheten for kortbetaling har blitt rullet ut på nye hurtigladere, altså at det skal være et tilgjengelig alternativ å kunne betale for hurtigladingen med bankkort/mobil.
En kartlegging fra august i år viste at det var mulig å tæppe kortet/betale kontaktløst på om lag 2000 av landets 9000 hurtigladere. Dette antallet øker nå jevnt og trutt.
– Enkel lading har vært en fanesak for Elbilforeningen. Vi har kjempet fram et nasjonalt hurtigladenettverk fra Finnmark til Agder, sier Christina Bu.
– Det er også derfor vi har utviklet ladebrikken vår, der man får en betalingsløsning som fungerer på tvers av ladeselskaper. Enkel lading er også grunnen til at vi har kjempet for at kortbetaling skal være et alternativ.
Hun forteller at Elbilforeningens medlemsservice i løpet av året har tatt imot over 70 000 henvendelser fra medlemmene.
– Svært mange spørsmål fra medlemmene handler om lading. Vi hører hvilke problemer elbilistene har, vi hjelper og gir råd. Det er mye på grunn av spørsmålene og tilbakemeldingene fra medlemmene våre at vi vet hvor skoen trykker for elbilistene, sier Bu.
Hun forteller at det fremdeles kommer spørsmål fra medlemmene om lading i borettslag og sameier, for eksempel denne tematikken:
Firmabilbeskatning og kollektivfelt-tilgang
I 2024 har mange medlemmer også mange spurt om firmabilbeskatning etter at denne nyheten dukket opp:
Av andre saker som har stått på foreningens agenda i 2024, er alt fra diskusjon om bompengeforhandlinger i flere fylker, forbrukerråd om ladebokser og diskusjonen om elbiler i kollektivfeltet.
I debatten om kollektivfeltet har Elbilforeningen kjempet gjennom to delseiere:
Først fikk man gjenåpnet kollektivfeltet i Oslo og Akershus i helgene. Deretter fikk man Stortinget til å be regjeringen starte et nasjonalt arbeid med å gi elektriske varebiler generell tilgang til kollektivfeltet, uten samkjøringskrav.
Dette er ventet å skje innen august 2025.
Takker medlemmene for Elbilforeningens styrke
Det at elbilister i Norge har organisert seg i en egen organisasjon, mener Elbilforeningens generalsekretær er en viktig forklaring på hvorfor elbilpolitikken står så sterkt i Norge.
– Mitt klare råd til elbilister i andre land, er at de må organisere seg. Elbilsaken trenger aktive forsvarere som kan argumentere for god politikk når motstanden kommer.
– Eksisterende og kommende elbilister rundt i verden trenger støtte og fellesskap i overgangen til en renere teknologi, sier Bu, som tidligere i år ble kåret til en av verdens hundre fremste klimaledere av magasinet Time.
Se for øvrig Christina Bus videohilsen til medlemmene øverst i denne artikkelen.