Hopp til innhold

Test av Tesla Model 3 (2024-modell) – bakhjulsdrift: Aldri opplevd maken!

FRA 356.000 KRONER: Model 3 med bakhjulsdrift konkurrerer igjen med langt mindre og enklere biler.

Model 3 har akkurat blitt billigere og gjort livet surt for nær sagt alle småbiler. Men det som sjokkerer oss er det sjukt lave forbruket.

Tesla Model 3 fikk en facelift for et år siden, men det er først i disse dager bakhjulstrekkeren ble tilgjengelig – og ikke lenge etter satte Tesla ned prisen.

Ikke bare på den, men på samtlige Model 3 og Y.

Og det må vi nesten nevne. For med startprisen på 356.000 kroner gjør den livet surt for omtrent alt som finnes av småbiler.

NESTEN SOM FØR: Den er litt trangere i øya og har fått en del positive endringer

Tesla Model 3 (2024) med bakhjulstrekk – oppsummert

Pluss

  • Pris
  • Teknologi
  • Enkel i daglig bruk

Minus

  • Cruise-kontroll
  • Parkeringssensorer/frontkamera
  • Tungvint tilhengerfeste-opplegg

Banker de andre

Model 3 er plutselig billigere enn Fiat 500, Smart #1 og Opel Mokka, for å nevne tre småtasser.

1000 KG: Du kan trekke småting, men vi skulle gjerne sett samme hengervekt som på Y.

Bertel O. Steen har de fleste av småbilene, men alle sover litt dårligere etter denne prisjusteringen.

I lista lenger ned, har vi satt opp rimeligste variant av hver bilmodell. Med tanke på at nordmenn ofte velger de best utstyrte variantene, ser lista betraktelig bedre ut enn den er i realiteten.

LED MATRIX: Lyktene oppdateres til å maske ut trafikken foran seg. Det er blitt vanlig, selv i denne prisklassen nå, så det er bra Tesla også henger seg på.

Samtidig er det ingen av konkurrentene som tilbyr i nærheten når det gjelder teknologi.

Ingen matcher verken på ladehastighet eller ladenettverk, og kun et fåtall slår den på rekkevidde.

Mange av dem har også mindre bagasjerom og dårligere bakseteplass.

Selv ikke den mindre MG4 Extended Range gir deg like mye rekkevidde for penga. Den koster 337.000 kroner og ruller 520 km.

I lista over har vi satt opp direkte bakhjulsdrevne sedaner i samme størrelse. De er alle over 100.000 kroner dyrere.

Hva går du glipp av?

Vi har allerede gått grundig gjennom alle endringene på Model 3 i facelift-utgaven, og vi anbefaler virkelig å pløye gjennom filmen under.

MYE NYTT: Her sjekker vi alle forskjellene mellom gammel og ny modell.

Vi konsentrerer oss heller om hva du går glipp av dersom du velger den rimeligste varianten.

Bakhjulsdrift: Du mangler en motor til forhjulene, effekten har krympet fra til 210 kW (283 hk) og 420 Nm. Det gjør at tiden fra stillestående til 100 km/t økes fra kjappe 4,4 til 6,1 sekunder.

ENKELT: Interiøret er elsk eller hat, men når man først har fjernet knapper og hendler, har Tesla tatt ansvar og gjort betjeningen forbilledlig enkel. Betjening av blinkers, lys og vindusvisker trenger tilvenning.

Dårligere vinteregenskaper: Med bakhjulsdrift får man dårligere fremkommelighet på dårlige eller ubrøytede veier, men man får god hjelp av Teslas lynraske ESP-system.

Rimeligere og mindre batteri: Tesla oppgir ikke batterikapasitet på noen av batteriene, men det viktige for deg er at rekkevidden på testbilen er oppgitt til 554 kilometer WLTP, mens den er 678 på Long Range.

Begge har Teslas superavanserte varmepumpesystem.

KJØLIG: Setene er nye og har fått kjøling. vi savner fortsatt mer sidestøtte.

I praksis er rekkevidden omtrent den samme, for mens NCM-batteriet i Long Range anbefales lading til 80 prosent i det daglige, kan man lade LFP-batteriet i bakhjulstrekkeren til 100 hver gang. Da får man så å si samme rekkevidde.

LAD MAKS: LFP-batteriet gir deg ikke begrensinger på hvor mye du skal lade batteriet. Det gjør at du ikke trenger å regne bort 20 prosent av rekkevidden.

Marginalt lettere: Man skulle kanskje tro at bilen ble mye lettere når man fjerner en motor med drivverk samtidig som batteriet har færre kilowatt. Men vektforskjellen er bare 64 kilo. Det skyldes at LFP-batteriet er vesentlig tyngre enn NCM-batteriet.

Lader saktere: Ladehastigeten på lynlader går ned fra 250 til 170 kW.

STORT NOK. De største av oss får det trangt til bena, men i forhold til de fleste i samme prisklasse tilbyr den god plass.

Imponerer stort

Temperaturen varierer mellom 20 og 23 grader og veiene er tørre når jeg legger ut på testrunden.

Jeg ender opp med et forbruk på helt utrolige 1,07 kWt per mil. Slike tall har jeg aldri sett før.

SKJERM. Baksetepassasjerene får en knallbra skjerm de kan justere alle fasiliteter med, samt strømme TV og spille spill.

Min testkollega Ståle Frydenlund har riktignok kjørt VW e-Up! under kilowatten og gamle Hyundai Ioniq på 1,03, men dette er virkelig bra.

Teslaen er nesten like snill på motorveitesten. Da ender forbruket på bare 1,15 kWt på mila.

Ok ladehastighet

Som sagt har man «bare» 170 kWt som maks ladehastighet.

Det er uansett veldig mye bedre enn biler i samme prisklasse, og i praksis har nedgangen fra 250 liten betydning, for ladekurven daler raskt på Model 3 Long Range.

Og man taper minimalt med tid dersom man havner på en av 150-kW-laderne.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

For å illustrere forskjellen. Da vi testet Long Range i høst, brukte vi 44 minutter fra 10-80 prosent.

Denne gangen bruker vi 39 minutter på samme øvelse. Begge var forvarmet før vi ankom ladestasjonen. Men husk at det går flere kW inn på det store batteriet.

Høy rente kan gi høy totalpris

Tesla er ikke for alle og vi er glade for mangfold, men det er ingen som er i nærheten av å tilby samme pakke til samme pris, og i mange tilfeller langt over.

Dagens testbil er en reell trussel for et 20-30-talls bilmodeller.

STORT NOK: Omtrent 400 liter baki og en praktisk dyp brønn til handleposene er digg, men det er synd de ikke oppgraderte med skiluke. Innlastningshullet er også et ankepunkt for coupe-formede sedaner.

Det er fortsatt ting Tesla ikke er i mål med. Slik som totalt fravær av knapper og hendler, og elendig parkeringssensor. Hva er galt med et 360-kamera, liksom.

De fleste hadde nok syntes det hadde vært greiere med en fysisk girveksler, men man kan ikke la være å bli litt fascinert av at man kan gå rett inn i en låst bil, trykke et raskt trykk på bremsepedalen og rygge rett ut av garasjen, uten verken ha låst opp døra, startet bilen eller satt den i revers selv.

GIGA: Frunken er ikke større i bakhjulstrekkeren, men fortsatt i så solid størrelse at den er brukbar til å stue bort bagasje.

Tesla skal visstnok være selvkjørende i USA. Her opplevde jeg åtte bråbremsinger på ni mil, og det er teit at du må ha den på den selvkjørende funksjonen for at den skal følge hastigheten som er oppgitt på skiltene.

HJULKAPSLER: Nye Model 3 er Teslas mest aerodynamiske så langt og 18-tommerne med hjulkapsler bidrar mye til lang rekkevidde.

Bilen maser stadig om at du må holde i rattet, selv om du faktisk gjør det, og den avbryter cruise-kontroll dersom du er litt uenig med Teslas rattutslag. Det er for dårlig.

Funfacts?

  • Tesla Model 3 kom i 2019 og er Norges mest solgt bil.
  • Nå ruller det drøyt 41.000 av dem på veiene.
  • Bare snaut 6.000 av dem er bakhjulstrekkere.
  • Det er registrert drøyt 1.800 Tesla Model 3 de siste 12 måneder.

Og blir bilen egentlig så rimelig? Kanskje ikke om du må lånefinansiere den.

For i samme øyeblikk som prisene ble satt ned, fløy rentene i været. Effektiv flytende rente var over 7 prosent den første perioden. Senere gikk den ned til 2.99%, men hos Tesla varierer dette mye.

Det er flere av konkurrentene som kjører knallharde rentekampanjer om dagen, helt ned mot 0,1 prosent rente, så dersom man ikke har cash, kan regnestykket fort bli veldig annerledes.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også