Hopp til innhold

Regjeringens forslag til statsbudsjett: Undersøkelse viser at regjeringen setter elbilsatsingen i fare

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

ET SJANSESPILL: − Det er et sjansespill å svekke de tre suverent viktigste elbilvirkemidlene samtidig, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen. Foto: Jamieson Pothecary / elbil.no

− Det er helt utrolig at regjeringen ønsker å sette alt på spill på én gang, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen.

Mange norske elbilister ville – dessverre, vil nok noen si – ikke vært elbilister uten momsfritak, engangsavgift og miljørabatt i bomringen.

At det faktisk er slik, går tydelig frem av svarene i spørreundersøkelsen «Elbilisten 2022».

Samtidig foreslår regjeringen nå å svekke alle disse tre virkemidlene, som har vært der for å få opp elbilandelen i Norge.

Forslag til statsbudsjett 2023:

Foreslår at populære familiebiler blir 40.000 kroner dyrere

Setter alt på spill på én gang

I Elbilforeningens store spørreundersøkelse «Elbilisten 2022» har over 16.000 norske elbilister blitt spurt om de ville kjøpt elbil uten de ulike virkemidlene.

Der svarer 47 prosent at de ikke ville gjort det uten momsfritak, 43 prosent at de ikke ville gjort det uten fritak fra engangsavgift og 17 prosent at de ikke ville gjort det uten miljørabatt i bom.

− Det er helt utrolig at regjeringen ønsker å sette alt på spill på én gang, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen.

Forslag til statsbudsjett 2023:

Foreslår fortsatt mva-fritak for elbiler i eksisterende leasingavtaler

Svært uheldig tidspunkt

Regjeringen har lagt fram et forslag til statsbudsjett der man i tillegg til en varslet toppmoms, foreslår engangsavgift på alle elbiler og å svekke miljørabatten i bom.

Forslaget om engangsavgift innebærer at det skal beregnes avgift ut fra en ny vektkomponent. Avgiften skal ligge på 12,5 kroner per kg av bilens vekt over 500 kg.

Dette forslaget gjelder alle biler, men vil slå ekstra hardt ut på elbiler, som på grunn av batteriet typisk veier mer.

− Det virker som om regjeringen tror at elbilsalget går av seg selv, men det er ønsketenking og mangel på forståelse om hva som virker i klimapolitikken, fortsetter Bu.

Skoda Enyaq

BilXtra

Fast medlemsrabatt på opptil 25 % på alle produkter hos BilXtra.

− Det er et sjansespill å svekke de tre suverent viktigste elbilvirkemidlene samtidig.

Hun legger til at regjeringens forslag om å svekke elbilpolitikken kommer på et ekstremt dårlig tidspunkt.

– Vanlige folks økonomi har blitt mye strammere med både økt rente, strømpris og generell inflasjon. Da blir det enda mer krevende å ta miljøvennlige valg.

Forslag til statsbudsjett 2023:

Tidenes verste elbilbudsjett

Bare toppmomsen var varslet på forhånd

Et varsel om moms på den delen av elbilprisen som overstiger 500.000, kom allerede i sommer i revidert nasjonalbudsjett.

− Vi i Elbilforeningen har ment at tiden er kommet for en forsiktig innfasing av moms, og var positive til at den ble varslet – i god tid før den ble gjeldende, understreker Bu.

Men der stopper også positiviteten hos generalsekretæren:

– Men det er absolutt ikke greit at regjeringen overrumpler alle med å foreslå en hel rekke svekkelser i elbilpolitikken i sitt forslag statsbudsjett.

Christina Bu mener det er helt hårreisende at regjeringen i ett og samme grep svekker flere viktige grunner til at såpass mange nordmenn går fra forurensende bil til elbil.

− Bil er en stor investering og de fleste tenker grundig gjennom den totale økonomien når de vurderer om de kan og vil kjøpe en helt ny bil.

– En garanti om at bomtaksten aldri skal være mer enn halvparten av bomtaksten til de forurensende bilene, inngår som en viktig del av regnskapet til flere husholdninger, understreker generalsekretæren.

Elbilforeningen og bilbransjen møtte finanskomiteen på Stortinget:

Samstemt krav om å stoppe vektavgift på elbiler

Svekker politikken like før målet kan nås

− Stortinget har satt et mål om at det kun skal selges nullutslippsbiler som nye biler i 2025. Da fatter vi ikke hvorfor regjeringen vil svekke elbilpolitikken så kraftig nå, to år før vi skal komme i mål, legger hun til.

Nå setter Christina Bu sin lit til behandlingen av statsbudsjettet i Stortinget, og er glad for at regjeringen er i mindretall og trenger støtte for å få budsjettforslaget sitt vedtatt.

Fakta om «Elbilisten 2022»

  • «Elbilisten» er en årlig spørreundersøkelse gjennomført av Norsk elbilforening blant norske elbileiere.
  • «Elbilisten 2022» er den ellevte undersøkelsen som er gjennomført.
  • Undersøkelsen gir blant annet svar på hvem elbileierne er, hvorfor de valgte elbil, hvordan de bruker elbilen og hvor fornøyde de er med elbilen sin.
  • Undersøkelsen ble gjennomført i perioden 31. mars – 27. april 2022.
  • 16.579 personer svarte på undersøkelsen.

Les også

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!