Hopp til innhold

Vietnamesisk nykommer i SUV-segmentet: VinFast sikter seg inn mot Europa

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

ELEKTRISK SUV-FLÅTE: VinFast dekker alle SUV-segmenter med sin helelektriske SUV-er.

Med fem SUV-modeller i porteføljen ligger mye til rette for at det vietnamesiske selskapet skal lykkes.

Akkurat idet nordmenn har vent seg til kinesiske biler, melder nok et asiatisk land seg på i kampen om elbilistenes gunst.

Den nyetablerte vietnamesiske bilprodusenten VinFast avslørte nemlig tre nye helelektriske SUV-modeller for det europeiske markedet på teknologimessen CES i Las Vegas nylig.

Startpris på rundt 360.000 kroner

Med modellene VF5, VF6 og VF7 økes den elektriske flåten til totalt fem SUV-modeller som dekker alle størrelser fra A-segmentet (VF5) til det største E-segmentet (VF9).

Samtidig slapp VinFast prisene på begge toppmodellene. VF 8 kommer med en startpris fra 36.000 euro (360.000 kroner).

Storebroren VF 9 kommer som sjuseter med en startpris på 56.000 euro (560.000 kroner).

TESLA-INSPIRERT: Interiøret på toppmodellene VF8 og VF9 er ikke avslørt ennå. Men vi ser allerede hvor VinFast har sin inspirasjon fra i kompakt-SUV-en VF e35.

Toppsjef hentet inn fra BMW

VinFast, som er en del av Vingroup JSC gruppen, lanserte sin første bil i 2019 med BMW-komponenter og fossildrevet motor. Det er lov å spekulere i om det er slik VinFast knyttet kontakt til selskapets nyansatte toppsjef, Emmanuel Bret.

Test av NIO ES8 LR Signature Edition:

Beste kineser til nå

Bret var nemlig sjef for BMW Norge fra 2014 til 2018, og har siden vært sjef for BMW Sverige og BMW Nord-Europa.

«Det er på tide å skape fremtiden (…) VinFast er fremtiden for Smart Mobility, en unik merkevare med fantastiske bilmodeller», skriver Bret på LinkedIn.

SNART I NORGE? Lansering av vietnamesiske VinFast VF 9 (foran) og VF 8 (bak) forventes mot høsten. Planene for salg i Norge er ikke avklart ennå.

Usikkert om Norge står for tur

Det er foreløpig uklart om VinFast-modellene finner veien til Norge.

Men på generelt grunnlag burde VinFast-sortimentet være egnet til å pirre nysgjerrigheten hos SUV-elskende nordmenn.

Den 4,75 meter lange VF 8 har en oppgitt rekkevidde på 504 kilometer, og tar opp kampen i det hete mellomstore SUV- og crossoversegmentet.

Der vil den få hard konkurranse fra blant annet Hyundai EV6, Ford Mustang Mach- E og den kommende Volkswagen ID.5.

Stor-SUV-en VF 9 måler 5,12 meter, og har en oppgitt rekkevidde på 550 kilometer. Den sikter seg mot større konkurrenter som NIO ES8 og Volvo XC90 Recharge, som lanseres til høsten.

Volvo XC90 blir selvkjørende:

Volvos nye elektriske flaggskip skal styre seg selv

Les også

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

VinFast satser for alvor på å bli en helelektriske globalt bilmerke, og har hyret inn designhuset Pininfarina for å designe bilene. Med en italiensk design-tungvekter i ryggen er det ikke utseende det skal stå på hvis salget flopper i Europa.

KUN ELBIL: VinFast har et mål om å avslutte produksjon av fossilbiler og bli helelektrisk innen 2023.

Planlegger produksjon i Europa

VinFast satser på batteriutleie fremfor eierskap. Priser på batterileie er ikke oppgitt, men selskapet bekrefter batterigaranti med gratis batteribytte når kapasiteten er under 70 prosent.. 

Begge modellene lanseres først i hjemlandet Vietnam, deretter Nord Amerika og Europa mot høsten 2022. Frankrike, Nederland og Tyskland star først for tur I Europa.

VinFast har et mål om å bli helelektrisk innen 2023, og har lagt ambisiøse internasjonale vekstplaner. Selskapet sikter på å selge 15.000 elbiler i løpet av 2022. Nykommeren fra Asia har i tillegg avslørt planer om bilproduksjon i Tyskland, og batteriproduksjon i USA. Det vil ikke overraske oss hvis VinFast dukker opp i Norge rundt årsskifte.

Les også