Hopp til innhold

Kompakt-SUV-en EX30 avdukes 7. juni, men: Her «viser» Volvo sin nye elektriske småbil

STORE NYHETER: Noe smått kommer, erter Volvo deg med. Regn med en storselger i småformat.

Volvo la ut en videosnutt med en kompakt SUV denne uka. Den hinter om smågodt som kan selge stort.

Foreløpig har Volvo bare en elbil i to utgaver, og trenger desperat flere.

Nå teaser de en mindre modell. Den skal avdukes 7. juni.

Varsler elektrisk storoffensiv

Volvo har annonsert en storoffensiv av elektriske biler.

Nå har de kun C/XC40, en bil som også fås med fossile drivlinjer. Og vi må fortsatt vente et år på sværingen EX90. Det skal komme en modell mellom disse også.

Vi tester plass og løsninger på Volvo EX90:

Bli med inn i sjuseteren mange venter på

Tirsdag denne uka viste Volvo en teaser-video med den kommende EX30.

EX blir etter alt å dømme navngivingen på crossovere og SUV-er i fremtiden, og tallet 30 skal fortelle at dette blir en kompakt crossover.

Det blir spennende å se om de fortsetter med V og S for vanlige stasjonsvogner og sedaner i fremtiden, eller om alt som har med elektrisitet å gjøre må bankes inn med en E.

Dette tror vi

Vi vet den blir bygget på Geelys SEA-plattform (Sustainable Experience Architecture), og den blir en naturlig konkurrent til Smart #1 og #3 som kommer i år og Zeekr X som også er annonsert i Norge.

Alle disse er bygget på samme plattform og har samme størrelse, og blir både sporty og velutstyrte.

Smart vokser seg større med elektriske smart #3:

Kompakt sportscoupé med 428 hester

Da vil vi anta at de også vil dele drivverk:

Bakhjulsdrift med toppeffekt på 200 kW (272 hestekrefter) eller firehjulsdrift og hele 315 kW (428 hestekrefter).

Den kompakte SUV-en vil i så fall lade opp batteriet på 66 kWt netto fra 10 til 80 prosent med 22 kW-lader i løpet av tre timer.

Elbilmerket vil etablere seg her tidlig i 2024:

Zeekr søker seg mot Norge

Med hurtiglading på 150 kW klares samme øvelse på 30 minutter.

Kan fort bli en storselger

Filmen antyder samme baklyktdesign som EX90, det vil si separate lykter nede og stående i bakruta. Lekkert.

Den får også Tors hammer-frontlyktdesign, men de ser smalere ut. Og man får garantert glatt front. Bilen er også litt høyreist, med en typisk SUV-design.

Det skal ikke forundre oss om den blir like romslig som dagens XC40, selv om den blir mindre, takket være en smartere utnyttet plattform.

Da kan den bli en skikkelig storselger.

Som man kan se på EX90, blir de kinesiske bilene dynget ned med utstyr:

Forvent standardutsyr som 360-graders kamera, panoramasoltak, LED-lys med automatiske fjernlys, elektriske seter med minnefunksjon, elektrisk bakluke og et godt utvalg av kjøreassistansesystemer.

Bose vil massere øregangene dine. Toppmodellen vil kanskje også her få Bowers & Wilkins-anlegg.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også