Hopp til innhold

Zeekr 001 frister med et slags budsjettalternativ til Porsche Taycan: Sporty stasjonsvogn med X-faktor

NYSGJERRIG? Sjekk vår raske gjennomgang av bilen som fort kan bli en konkurrent til Porsche Taycan Sport Turismo – men til halve prisen. Foto og video: Jamieson Pothecary/Elbil.no

Zeekr var på norgesvisitt i helga. Over sommeren kommer de hit på permanent basis. Sjekk ut modellen 001.

Zeekr er et bilmerke under selskapet Geely, som har et stadig økende antall bilmerker under vingene.

Fra før har de Volvo, Polestar, Geely Auto, Geometry, Lynk & Co, Proton, Lotus, Smart, LEVC og Farizon Auto.

Norgespremiere på Zeekr X:

Blir denne bilen brysom for Volvo?

Kommer til Norge i år

Zeekr var på norgesbesøk i helga med modellene 001 og X.

Bilmerket har tidligere annonsert at de kommer til Norge, og de følger planen. Først ut var Sverige og Nederland.

Nå rulles det ut i Tyskland og Frankrike – og på slutten av året er det Norges tur.

KALL DET HVA DU VIL: 001 er noe så uvanlig som en kombi på nesten fem meter, men kan også kalles en Shooting Brake, en slags sporty stasjonsvogn. I bunn og grunn har modellen mange like løsninger som Polestar 4, som den også deler plattform med, men Zeekr har i motsetning til Polestar 4 gått for bakrute.

Volvo satt nok med et litt fårete smil da Zeekr ble lansert så sent som i 2021 som et luksusmerke i Geely Gruppen – for den rollen hadde trolig Volvo sett for seg at de skulle ha alene.

Særlig når de også har kreert bilmerket Lynk & Co. Begge skal markedsføres som biler som er designet og utviklet i Sverige, akkurat som Volvo og Polestar.

TAYCAN-KILLER? Bilen kan sikte seg inn på de billigste modellene av Taycan, men med liggefunksjon på baksetene sitter man i hvert fall bedre bak.

Shooting Brake

Denne modellen er en såkalt shooting brake, altså en sporty stasjonsvogn.

Bilen er 5 meter lang, to meter bred, 1,56 meter høy og har en akselavstand på tre meter.

Utstilt modell hadde en rekke detaljer i kobberfinish. Kvalitetsfølelsen var god.

Elbilforeningens vintertest 2024:

Slik påvirker skiboks og nyttelast elbilenes strømforbruk

Stor baki

Baksetene byr på skikkelig god plass og har både massasje og mulighet for å legge dem et stykke bakover. Sjekk videoen øverst.

PRAKTISK: Med unntak av at den har en høy lasteterskel og mangler skiluke, er det god plass bak i Zeekr 001.

Med alle seter nedslått er bagasjerommet på smått utrolige 2.144 liter.

Bilen har rammeløse dører med automatisk åpning og lukking av dører à la Tesla og Mercedes EQS.

Apropos teknologi: Zeekr 001 kan skanne ansiktet ditt, og vil deretter stille inn alle funksjoner på dine foretrukne innstillinger etter at du har lagret dem første gang.

SPREK: 544 hk og 700 Nm gir det 200 km/t i toppfart og sprint til 100 på 3,8 sek. Toppmodellen har luftfjæring, adaptive dempere, 22-tommere og har en rekkevidde på 58 mil.

Spreking

Dette blir en spreking. Bilen får en effekt på 400 kW/ 544 hk og 700 Nm, for øvrig akkurat det samme som Polestar 4, som også ble vist i Norge for første gang på samme messe denne helgen.

Har norgespremiere i dag:

Se vår sniktitt på Polestar 4

0-100 km/t skal gjøres på 3,8 sekunder og toppfarten begrenses til 200 km/t.

To batteripakker blir tilbudt: 86 og 100 kWt.

Lading skal også gå fort, opp til 360 kW. Det skal gi 120 kilometer rekkevidde på kun fem minutter.

Hånd viser blå ladebrikke fra Elbilforeningen.

Du kan lade med Elbilforeningen på 2.770 hurtigladere i vinterferien:

Over 800 nye hurtig­ladere tilgjengelige i Ladeklubben siden i fjor

Bilen bygges på den svært så elastiske, helelektriske Sustainable Experience Architecture (SEA)-plattformen som alle Geelys biler skal bygges på de neste årene – og som i stor grad er utviklet av svenskene, skal vi tro Geely selv.

Polestar 4, Volvo EX30 og alle Smart-bilene som kommer til Norge er bygget på denne plattformen.

Volvos store bamse – EX100 – er for øvrig omtrent samme bilen som Zeekr 009, en stor luksus-flerbruksbil, men med forskjellig front og hekk.

Baseres på Geely-modellen Zeekr 009:

Volvo lanserer elektrisk minibuss i år

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Og det vil koste …

i Sverige koster Zeekr 001 med søkke og snøre 757.000 kroner.

Da mangler den ikke noe utstyr og er proppet med avansert teknologi.

Du kan likevel forvente at bilen blir minst 100.000 kroner billigere i Norge når den finner veien hit.

Og om du har lyst på bilen, men ikke trenger så mye kraft og firehjulsdrift, finnes det også en bakhjulsdrevet og rimeligere variant med 272 hester – men om denne tas inn til Norge er foreløpig uklart.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også