Hopp til innhold

Bli med inn og ta en titt på Lotus Emeya R: De kaller den Hyper GT

HELT HYPER: Lotus Emeya på plass i Norge. Til høsten vil de første norske kundene få sitt eksemplar. Foto og video: Jamieson Pothecary / elbil.no

Lotus viste sin nye sedan Emeya i helgen. Den kommer til Norge rett før jul.

Lotus har hatt tradisjon for at alle bilene deres skal ha navn som starter på bokstaven E.

Dagens modeller heter Eletre, Emira, Evija og nå Emeya.

Den mest kjente er kanskje den lille billige Elise og den litt sprekere Exige, men dette er noe de med få unntak har holdt seg til siden 1957.

Nå vet vi rekkevidde og norske priser om SUV-en fra Lotus (hint: den er ikke akkurat råbillig)

Lotus Eletre i Norge

Det som derimot er relativt nytt, er at bilene deres går på strøm. Den siste av tre i rekken er Emeya, som ble vist for første gang i Norge sist helg helg.

Engelske Lotus, som nå er eid av kinesiske Geely, er freidige nok til å kalle den en hyper-GT – men i bunn og grunn er den drøyt fem meter lange kombien en direkte konkurrent til den allerede velkjente «folkevogna» Porsche Taycan, med noen få unntak.

Men Emeya er noe mer praktisk. Det kommer vi tilbake til.

Porsche Taycan med solid facelift:

952 hester, bedre rekkevidde og raskere lading

Tungvekter

Lotus har tatt en helt ny retning og kuttet alle DNA-tråder. Deres mantra har vært «Simplify, then add lightness”.

De elektriske Lotusene produseres i Kina, og her har man i stedet kjørt på en masse utstyr og luksus, som ikke nødvendigvis fremmer bilens sportslige egenskaper.

PRAKTISK. Stor kombiluke og tilhengerfeste som trekker to tonn kan være være praktiske egenskaper som er viktige for en kjøper. Spoileren er faktisk todelt, og du bestemmer selv om du vil ha den permanent i posør-modus eller ikke.

Vekta på 2,5 tonn blir bare overgått av SUV-en Eletre. Man prøver å kompensere med et bra understell.

Hvor bra det funker, får vi komme tilbake til når vi sitter bak rattet.

Tre versjoner

I bunn og grunn er Emeya bygget på samme lest som Eletre og skal fås i tre versjoner, base, S og R.

Billigste versjon får 603 hester og 0-100 på 4,2 sekunder.

AGGRESSIV: Fronten er hissig nok og viser at det finnes både LiDAR (en på taket og en på hver forskjerm) som popper ut når du skal skal kjøre autonomt.

Foreløpig selges bare toppversjonen R, og den vil koste rundt 2,2 millioner kroner.

Den vil dermed bli en direkte konkurrent til nylig oppdaterte Porsche Taycan Turbo S som koster fra 2.264.235 kroner.

Vil ikke bare lage raske biler:

Nå lager Lotus også lynraske ladere

Vi kan allerede nå fortelle at Porsche slår Lotus på både effekt, toppfart og akselerasjon.

Eletre skilter med 905 hk, 985 Nm i dreiemoment, toppfart på 265 km/t, sprint til 100 på 2,8 sekunder og maks ladehastighet på 350 kW.

Rekkevidde er ikke oppgitt ennå, men regn med noe mer enn Eletre, som har mellom 450 og 600, avhengig av versjon, altså rundt 450 for R.

Viser ny toppmodell:

BYD vil knuse Tesla S Plaid med denne

Porsches sifre for Turbo S er 952 hk, 1.110 Nm i dreiemoment, toppfart på 260 km, sprint til 100 på 2,4 sekunder, maks ladehastighet på 320 kW og rekkevidde mellom 558-630.

DOBBELT OPP: Veldig mange kjører dobbelt oppsett med lys om dagen. Også Emeya har kjørelys oppå panseret og nær/fjernlys i fronten. Grillen åpnes og lukkes avhengig av hvor mye kjøling den trenger.

Fett interiør

Interiøret er hentet rett fra Eletre, og er lekkert og smakfullt. En herlig blanding mellom skinn, alcantara og karbon.

Både fører og passasjer har hver sin skjermstripe foran seg med nyttig informasjon, mens du har en stor frittstående 15,1-tommers skjerm i midten, en noe enkel og kjip løsning, vil noen sikkert innvende.

Lanserer SUV:

Tyngste og største Lotus noensinne

Fører vil få mulighet for en head-up-display som tilsvarer en 55 tommers skjerm foran seg på asfalten.

FOKUS PÅ KJØRING: Bortsett fra den malplasserte skjermen, er interiøret lekkert utført.

Frekt interiør

Man stusser litt over at Lotus har valgt kameraspeil, mens vi vet at de som prioriterer hastighet blant de tyske bilprodusentene, fortsatt sverger til fysiske speil.

Knapper, hendler og spaker er i flott finish og gir fin materialkvalitet, men man merker at de to nye elbilene først og fremst skal by på sportslig luksus.

Test av Tesla Model S Plaid:

En ren makt­demonstrasjon

Det er elektrisk åpning og lukking på alle fire dører, man har kjøling og massasje i setene, og bilen på utstillingen har såkalt Executive-setepakke, slik at også baksetepassasjerene kan legge setene noe og få både kjøling og massasje, de også.

KONGE: Man trenger ikke å deppe om man blir forvist bakerst i Emeya, men hodet krangler med den tverrgående bjelken bakerst på taket.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Bak i bilen

Man sitter nesten like godt i sportstolene bak som foran, men den lave taklinjen gjør at de få håra jeg har igjen på hodet, krangler litt med alcantaraen i taket. Du får Emeya som ren femseter også.

Se skisser av Lamborghini Lanzador:

Lamborghini varsler elbil i 2028 – med 1.400 hester

En av partytriksene er deres intelligente panoramatak, som kan blendes i trekantede seksjoner. Sjekk filmen øverst i saken.

Målene for bagasjerommet er ikke oppgitt. Du får ikke lastet mye i høyden, men det har et stort gulv. Det er kun et bittelite rom under denne gulvplata, som forresten er veldig tung.

Jeg liker for øvrig ikke listene på gulvet. De krever myke bager, ellers sklir alt du legger inn.

Og aller bakerst: Konkurrenten Taycan mangler et skikkelig tilhengerfeste. Det kan du få på Emeya. Og du kan trekke to tonn.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også