Viser ny toppmodell: BYD vil knuse Tesla S Plaid med denne
BYD kjørte forbi Tesla som største elbilmerke i fjor. Nå vil bilmerket kjøre forbi konkurrenten i bokstavelig forstand også – via luksusmerket Yangwang og modellen U7.
BYD har satt siktet på Tesla som sin største konkurrent.
Det første vi merket var priskrigen der BYD satte ned prisen på Seal, en sedan på størrelse med Tesla Model 3 – en prisreduksjon som medvirket til tilsvarende prisnedsettelser på Tesla-modeller verden over.
Og mens Tesla nå har fire modeller verden over, pluss at de nylig presenterte Cybertruck, som bare selges i noen markeder – har BYD et større spekter av modeller.
I Norge er de riktignok bare representert med Tang, Atto3 og Han, mens i andre markeder i Europa finnes Seal, Seal U, Seagull, og Dolphin. I Kina har merket enda flere elektriske modeller.
Et eget luksusmerke
Men i tillegg til dette, har BYD også luksusmerket Yangwang.
De gjør det ikke på samme måte som Mercedes, med å jåle opp eksisterende modeller og kalle dem Maybach. Nei, dette er helt egne bilmodeller.
Foreløpig har de U8, verdens kuleste offroader, enten vi snakker elbil eller ei. Les hele bildeteksten under for mer info.
Dessuten har de superbilen U9. Det spesielle er at de begge har 1.300 hestekrefter.
Svær sedan
Nå vil de Tesla Model S Plaid til livs med supersedanen U7, med akkurat like mye krefter.
Den er svær. Hele 5,26 meter lang, og utseendet er ganske voldsomt.
Man har stjålet de to bulene på panseret fra Mercedes sine AMG-modeller, profilen langs karosserisiden fra Dodge – og LED-kjørelysene dominerer nærmest hele fronten. Baklyktene går i hele bilens bredde.
Effekten er 300 hk høyere enn Tesla Model S Plaid og legger også Lucid Air, med 1234 hester, i skyggen.
Dessverre er det ikke mye mer vi vet om den kommende bilen. BYD har ikke offentliggjort hvor kjapt den akselererer, men om den ikke er for tung, bør den klare å slå Tesla.
Men akkurat vekta kan kanskje sette en stopper for nettopp det. Den har et batteri på hele 135 kWt, og det er ikke som man skulle tro et litium-ion-batteri, men selvfølgelig deres eget LFP Blade-batteri.
Rekkevidden skal etter den kinesiske standarden være 800 kilometer, som trolig vil tilsvare drøyt 700 km med WLTP-målestokken.
Vi må dermed regne med et oppgitt gjennomsnittlig forbruk på over to kWt på mila.
Det er hvert fall på det rene at den aldri vil slå Tesla på verken vekt, aerodynamikk eller effektivitet.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!