Hopp til innhold

Godt nytt før elbilsommeren: Sørlandet og Vestlandet bygger ut destinasjonsladere

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

PÅ DESTINASJONSLADERJAKT I AGDER: Elbilforeningen dro fra Oslo via Sørlandet til Vestlandet i fjor. Målet med turen var å komme seg til Geiranger kun ved hjelp av destinasjonsladere. Foto: Karoline Haugland

Hittil i år har Agder fylkeskommune delt ut støtte til å bygge 115 destinasjonsladere. Inspirasjonen kommer fra Vestland fylkeskommune som har satset i flere år.

– Vår ambisjon er å bli verdens første samfunn på 100 prosent rein energi allerede i 2030 her i Agder. Det er ambisiøst, men FNs klimarapporter viser hvor nødvendig det er, og at vi allerede har somlet nok, sa fylkesordfører Arne Thomassen.

Det var i april i fjor, på det som kanskje kunne kalles for et vekkelsesmøte med Elbilforeningen i Kristiansand.

Deretter var det kort vei mellom tanke og handling, for noen måneder senere ble det bevilget 500.000 kroner i tilskudd til ladeinfrastruktur for elbiler.

Godt nytt for elbilister som skal reise til Sørlandet de neste årene:

Agder satser på destinasjons­lading – takker Elbilforeningen for drahjelp

Satser friskt

I budsjettet for 2023 ble denne støtten økt til 1.000.000.

Alt for at hoteller, campingplasser, hytteutleiere, skisentre etc. kan bygge destinasjonsladere slik at folk kan lade bilen mens de selv er opptatt med helt andre ting.

Ordningen er altså for reiselivsaktører i Agder som vil sette opp normalladebokser for besøkende. Ladeoperatører kan også søke på vegne av aktører i reiselivsnæringen.

Men siden ordningen ikke kom i gang før 1. januar 2023, ble de to summene slått sammen, forteller Lisbeth Ramsdal som er ansvarlig rådgiver for den nye støtteordningen i Agder fylkeskommune.

1,5 millioner lå dermed klar i potten for i år.

– Vi har fram til nå delt ut 1.150.000 kroner fordelt på 17 søkere. Totalt antall ladere bevilget er 115. Vi har dermed 350.000 kroner igjen av årets tilskudd, sier Ramsdal til elbil.no.

Det betyr at det er penger igjen til å finansiere ytterligere 35 ladeuttak.

Får 10.000 per ladeuttak

Rett før påske publiserte Agder fylkeskommune en film for å øke oppmerksomheten rundt denne støtten.

De aktørene som ønsker seg destinasjonslading må oppfylle noen vilkår før det gis et tilskudd til 10.000 kroner per ladeuttak.

Her understrekes det at laderne skal være universelt utformet, slik at eksempelvis rullestolbrukere når frem til dem.

Prinsippet først til mølla gjelder, og at det har vært et populært tiltak så langt er det liten tvil om, med tanke på at tre fjerdedeler av pengene er utdelt.

Derfor er destinasjonslading så viktig:

Investeringen ALLE vinner på

– Til neste år vil sannsynligvis en ny million bli bevilget, sier Ramsdal.

For som fylkesordføreren sa for ett år siden, er det ingen tvil om at utslippene fra veitrafikken må ned dersom de skal nå målene i Agder.

– Skal vi klare det må vi ha et betydelig tilbud om destinasjonsladere til de stedene folk kommer for å besøke, som et avgjørende supplement til hurtig- og lynladerne i fylket, sa Thomassen.

Ifølge fjorårets spørreundersøkelse «Elbilisten», i regi av Elbilforeningen, etterlyser åtte av ti ferierende elbilister et ladetilbud der de oppholder seg på ferie.

Her kan du forresten delta i årets utgave av «Elbilisten»:

Bli med i trekningen av gavekort:

Derfor bør du delta i Norges største elbilundersøkelse

I front i vest

En annen landsdel som har hatt stor suksess med sin støtteordning for nye destinasjonsladepunkt, er området rundt Bergen.

Ifølge Henrik Løseth Jansen, seniorrådgiver for grønn næringsinfrastruktur i Vestland fylkeskommune, begynte det hele med at de hadde litt ekstra midler igjen på et av budsjettene sine.

Dermed startet de denne tilskuddsordningen for å avlaste hurtigladenettet. Første året forsvant en million på under en uke.

Dette førte til at det ble bygget 100 destinasjonsladere i fylket.

LADING I HAVGAPET: I Vestland fant Elbilforeningens utsendte destinasjonslading på Knutholmen i Kalvåg. Her kan du lese vår reportasje fra oppholdet på den ytterste øy.

I 2022 ble potten økt til 1.350.000 kroner. Også disse pengene fikk bein å gå på, og ytterligere 135 nye normalladere satt opp.

Nesten 240 nye ladepunkt er så langt bygget gjennom midlene fra fylkeskommunen, her kan du se på kartet hvor de ligger.

Elbilforeningen på elbilferie:

Kristiansand-Geiranger uten å hurtiglade – går det?

– I år håper vi å kunne tilby en ny million, sier Jansen.

De har ikke brukt penger på å markedsføre dette, utover å legge det ut på nettsida og sende det ut via nyhetsbrev til medlemmer av nærings- og reiselivet i Vestland fylkeskommune.

– Det offentlige støtter tiltak som har en tydelig samfunnsnytte, men som ikke kan gjennomføres på kommersielt grunnlag. I denne sammenhengen bidrar vi til å gjøre det praktisk å kjøre elbil på langtur i hele Vestland ved å støtte reiselivsnæringen med tilskudd, sier Jansen.

Vestland fylkeskommune og Agder fylkeskommune har hatt tett kontakt rundt denne støtteordningen.

– Vi har spilt hverandre gode, det har vært en dialog der vi også har lært litt av dem, avslutter Jansen.

Var tidlig ute med destinasjonsladere:

Dette har de skjønt på Preikestolen

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også