Nå har EU bestemt seg: Bare utslippsfrie nybiler selges i EU fra 2035
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Etter lang tautrekking er det nå klart: Fra 2035 blir det slutt på salg av nye bensin- og dieselbiler i EU.
Torsdag i forrige uke resulterte forhandlingene mellom medlemslandene (ministerrådet i EU) og Europaparlamentet i en klar konklusjon:
Fra 2035 skal det ikke lenger selges nye biler med forbrenningsmotor i EU. Nå gjenstår bare formelle godkjenninger.
Historisk avtale
Den europeiske miljøorganisasjonen Transport & Environment kaller avtalen historisk:
– Dagene for den forurensende forbrenningsmotoren er nå talte. Det er 125 år siden Rudolf Diesel revolusjonerte motoreffektiviteten, men EU har nå bestemt seg for å skrive et nytt kapittel om renere og elektriske kjøretøy, sier Julia Poliscanova.
Poliscanova leder arbeidet med elektrisk mobilitet i Transport & Environment.
– For jorda og for helsen til menneskene kan ikke dette skje fort nok, fortsetter Poliscanova.
– Viktig også for Norge
Generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening mener avtalen er viktig både for verden og Norge.
– EU er nå den største økonomien i verden som har tidfestet utfasingen av forurensende biler i nybilsalget. Det viser selvsagt vei globalt. I tillegg er det viktig for Norge, sier Bu.
– For selv om vi har langt mer offensive ambisjoner her hjemme med 2025-målet om utslippsfritt nybilsalg, så vil den europeiske satsingen gjøre det enklere også for det norske markedet å få tilgang til gode elbilmodeller, påpeker generalsekretæren.
Bindende utslippsmål
Enigheten om bilpolitikken blir dermed det første direktivet som landes i den store klimapakken «Fit for 55».
Dette er en bred EU-satsing som legger premissene for hvordan EU skal kutte klimagassutslippene med 55 prosent.
Avtalen vil pålegge bilprodusenter å kutte utslippene til nye biler i 2030 med 55 prosent sammenlignet med 2021-nivå, og deretter øke utslippskuttet til 100 prosent i 2035.
Selv om utslippskravet for 2035 er historisk, så har både Elbilforeningen og Transport & Environment påpekt at «underveis-målene» i 2025 og 2030 er for svake på veien mot 2035.
EU har til nå ikke operert med forbud i klimakravene til bilindustrien, men produsenter som ikke kan møte klimakravene, blir møtt med økonomiske bøter. Dermed har måloppnåelsen vært høy.
Europeiske krav bør gi europeisk satsing
Julia Poliscanova påpeker at EU dessuten bør ha en plan for å sikre at europeisk bilindustri henger med på satsingen, og at det nå er stor global konkurranse om å lede an i den grønne teknologisatsingen.
Hun minner også om konkurransen fra Kina:
– EU trenger sårt en samlet strategi for sin bilindustri for å sette fart på elektrifiseringen og sikre europeiske arbeidsplasser for fremtiden. Global konkurranse er nødvendig for skala og innovasjon, men bilprodusentene bør lage flere elbiler og batterier i Europa, sier Poliscanova.
Jozef Sikela, den tsjekkiske ministeren for industri og handel, er blant dem som har tro på at satsingen også vil være bra for europeisk bilindustri:
– Denne avtalen vil bane vei for den moderne og konkurransedyktige bilindustrien i EU. Verden er i endring, og vi må være i forkant av innovasjonen. Jeg tror vi kan dra nytte av denne teknologiske overgangen, sier han i en pressemelding.
Tsjekkia har for tiden formannskapet i ministerrådet, og har derfor vært særlig sentrale i forhandlingene.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!