Hopp til innhold

Én av to nye lastebiler som selges i delstaten skal være elektriske: California med ambisiøst 2035-krav

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

DEN ELEKTRISKE REISEN: Ikke bare skal stadig flere tunge kjøretøy i California bli elektriske. To av tre nye personbiler som selges i hele USA skal fra 2032 være elbiler, om Biden-administrasjonen får det som den vil.

Samtidig ligger det an til strengere regulering i hele USA for å få opp elbilandelen i personbilmarkedet.

Transportsektoren er den største bidragsyteren til klimagassutslipp i amerikansk økonomi.

Da er det godt nytt at den folkerike delstaten California fortsetter sin offensive miljøpolitikk med et lovforslag som faktisk måtte godkjennes av Biden-administrasjonen.

Forslaget er kalt Advanced Clean Truck (ACT) og er det første nullutslippskravet for tunge kjøretøy innad i mulighetenes land.

Forslaget ble godkjent i California allerede i 2020. Men siden det inneholdt strengere tiltak enn den føderale lovgivningen, måtte det først godkjennes av USAs miljødirektorat (EPA).

Lading for lastebiler i Oslo:

Snart bygges 55 hurtigladere for tungtransporten

Akselerer elbilutviklingen

Men fredag før påske fikk California medhold hos Biden-administrasjonen – og forslaget ble godkjent.

Lovforslaget krever at halvparten av nye, tunge kjøretøy solgt i gullstaten innen 2035, skal være elektriske, melder New York Times.

Dette kommer kort tid etter at California godkjente et lovforslag om at alle nye personbiler som selges skal være elektriske samme år.

I tillegg meldte avisa Independent denne uken at Biden-administrasjonen vil foreslå strengere tiltak i nybilsalget nasjonalt, altså for hele USA:

Ifølge avisas kilder i EPA skal minimum 54 prosent av nybilsalget være elektrisk innen 2030 – og så mye som 67 prosent innen 2032.

Lovforslaget forventes ikke å være ferdigstilt før neste år, skriver den engelske avisen.

Tesla svarer på Joe Bidens bønn:

Åpner deler av ladenettverk til andre elbilister i USA

Seks stater følger etter

Californias guvernør Gavin Newsom omtalte ifølge Reuters det ambisiøse kravet på klassisk amerikansk maner:

– Time to stop playing small ball.

Samtidig har seks andre stater – Massachusetts, Vermont, New York, New Jersey, Washington og Oregon – allerede adoptert forslaget som ble fremmet i 2020.

Michael Kegan i det amerikanske miljødirektoratet, EPA, skryter av Californias posisjon i amerikansk klimapolitikk.

Han sier godkjennelsen vil gi California muligheten til å fortsette i samme spor.

– Dagens kunngjøring gjør det mulig for staten å ta videre steg i reduksjonen av utslipp i transportsektoren, sa han ifølge New York Times.

De nye reglene blir gjeldende fra starten av 2024 og vil begrense årlig karbonutslipp med over 300 millioner tonn fra 2040, ifølge estimater gjort av California Air Resources Board (CARB).

Ifølge Earthjustice, har analyser fra energikommisjonen i California anslått at diesel- og bensinpriser vil øke med over 10 prosent innen 2050, mens strøm vil synke med nesten 11 prosent.

Nikkelverk i Kristiansand krever nullutslippskjøretøy:

Mosegrodde elektriske lastebiler inntar Sørlandet

Ambisiøse og utfordrende mål

Mer spesifikt innebærer vedtaket at 55 prosent av varebiler, 75 prosent av større kjøretøy (som busser) og 40 prosent av de største trailerne skal være elektriske innen 2035.

I perioden som forslaget har vært under vurdering, har California også fremmet en sammenhengende lov som skal fremskynde elektrifiseringen av bedrifters lastebilflåter.

Forslaget, kalt Advanced Clean Fleet, vil kreve at private og offentlige lastebilflåter som kan tilrettelegges for en slik overgang starter utskifting til nullutslippskjøretøy allerede fra 2024.

Målet er at alle lastebilflåter skal være tilrettelagt for nullutslippskjøretøy innen 2040. Forslaget skal opp til avgjørende vurdering i slutten av april.

California har allerede utfordrende mål som skal oppnås i årene fremover. Staten skal redusere klimagassutslipp med 40 prosent innen 2030, og med 80 prosent innen 2050.

Og bruken av bensin skal reduseres med 50 prosent innen 2030.

At dette er et ambisiøst mål, understrekes av at under to prosent av tunge kjøretøy som ble solgt i USA i fjor, var helelektriske.

Ford E-Transit Courier blir elektrisk:

Ny og større – og med kontormulighet om bord

Møter motstand

Lovforslaget er derfor, ikke overraskende, sett på som meget kontroversielt, særlig i republikansk-styrte stater.

Ifølge New York Times, har 17 stater med republikansk kontroll allerede begynt prosessen med å utfordre forslaget som nå har blitt godkjent.

Dette fikk vi et sprøtt eksempel på tidligere i vinter, da staten Wyoming hadde tydelige innvendinger mot California sitt nullutslippskrav i nybilsalget:

Senator sier at lovforslaget i delstaten ikke var ment slik det fremsto:

Elbiler blir IKKE forbudt i Wyoming

Viktig godkjennelse

Transportsektoren er den største miljøsynderen i USA og står for 29 prosent av nasjonens totale karbonutslipp.

Tunge kjøretøy står for 23 prosent av utslippene.

Kjøretøy som veier mer enn seks tonn står for tre prosent av kjøretøyene på Californias veier, men bidrar med mer enn 50 prosent av nitrogendioksid-utslippene.

Paul Cort, sjef for Earthjustice’ Right to Zero-kampanje, er tydelig på at Californias innsats er viktig for USAs nullutslippspolitikk. Videre understreker han hvor viktig det er at miljødirektoratet nå har godkjent dette forslaget.

Han mener California spiller en avgjørende rolle i akselerasjonen mot den elektriske fremtiden.

– Med seks stater som allerede har adoptert Californias regulering av elektriske lastebilflåter, vil 75 millioner amerikanere puste renere luft under Advanced Clean Truck, sier han til nettstedet Earthjustice.

De seks statene som ønsker å følge i Californias fotspor er ansvarlig for nesten 20 prosent av landets salg av tunge kjøretøy.

Mindre støy og kraftig utslippskutt:

Norges største elektriske lastebil tatt i bruk

Elektrisk fremtid

Californias grep vil sannsynligvis også fremskynde utviklingen mot elektrifisering for fabrikantene som produserer tunge kjøretøy.

Betydelige nullutslippskrav i tungtransporten vil presse produsentene av slike kjøretøy til å tilpasse produksjonen mot elektrisk drivlinje.

Volvo har allerede som mål at halvparten av deres produksjon av tunge kjøretøy skal være elektriske innen 2030.

Også Scania har et rimelig ambisiøst mål om å være 100 prosent elektrisk innen 2040.

Tar batteriproduksjonen hjem:

Volvo skal produsere lastebilbatterier i Sverige

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også