Audi Q4 e-tron

Audi Q4 e-tron skal ta plass i det voksende feltet av helelektriske SUV-er fra sommeren 2021.

Q4 e-tron bygges, i likhet med Volkswagens og Skodas tolkninger av samme bilformat, kalt ID.4 og Enyaq iV, på VAG-konsernets modulære elektriske plattform (MEB).

For de firehjulsdrevne utgavene betyr det to elmotorer, en på hver aksel, med systemeffekt på 225 kW.

Foreløpig har bilen en antydet WLTP-rekkevidde 500 kilometer, utstyrt med en batteripakke som lagrer 82 kilowattimer (kWh) brutto. Det betyr trolig en netto tilgjengelig kapasitet på 77 kWh, som i øvrige kjente elbiler fra VAG-konsernet.

Det er foreløpig ikke uttalt, men det er høyst trolig at også Q4 e-tron kommer med samme batteripakke som introduksjonsmodellen av Volkswagen ID.3. Det betyr netto 58 kilowattimer av en brutto på 62.

Q4 e-tron er 4,6 meter lang, og plasserer seg med det i grenseland mellom kompakt- og mellomklasse.

Audi framhever de plassbesparende egenskapene elektrisk drivlinje innebærer. Det skal bety at Q4-kupeen får tilsvarende plass som Q7-modellen, mens plassen bakerst skal tilsvare Q5. Hvorvidt dette stemmer i praksis, får vi se når bilen kommer til Norge tidlig på sommeren 2021.

Modellen debuterer med et nytt head-up-display, basert på såkalt utvidet virkelighet (AR, augmented reality). Systemet inkluderer blant annet filskiftevarsling som projiseres på veien foran bilen, og ved bruk av navigasjon dukker et flagg opp foran bilen når du er framme.

Materialene i interiøret skal representere en premiumvri på gjenvunnede materialer, for å øke bærekraften. Audi antar at det etterhvert blir helt vanlig å gå bort fra skinn.

Alle detaljer om bilen er ventet medio april 2021.

Det er varslet at Q4 e-tron etterfølges ganske raskt av Q4 e-tron Sportback, på samme måte som e-tron / e-tron Sportback.