Satser sammen med internasjonal klimastiftelse: Elbilforeningen skal bidra også utenfor Norge
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
En internasjonal klimastiftelse har gitt Norsk elbilforening to millioner kroner for å bistå fremvoksende elbilist-foreninger i andre land.
– Norsk elbilutvikling, og Elbilforeningens rolle i denne utviklingen, er unik i verdenssammenheng. Vi blir stadig bedt om å dele våre erfaringer, og nå får vi endelig ressursene til å gjøre det, sier en svært fornøyd generalsekretær i Elbilforeningen, Christina Bu.
Tidligere denne måneden fikk hun beskjeden om støtten fra utlandet.
Det er den internasjonale klimastiftelsen ClimateWorks som har bestemt seg for å finansiere et prosjekt der elbilist-organisasjoner i andre land kan få drahjelp og inspirasjon – basert på det norske elbileventyret og erfaringene fra Norsk elbilforening.
Kobler store penger med klimaorganisasjoner
To millioner kroner er summen Norsk elbilforening i år får fra ClimateWorks Foundation.
Den ideelle klimaorganisasjonen videreformidler penger de får inn fra filantroper som Bill Gates og Jeff Bezos og en rekke andre.
Her kan du lese mer om hvem disse «rike onklene i Amerika» er.
Felles for alle giverne er at de ønsker å få bukt med klimakrisen ved å støtte en rekke ulike prosjekter kloden over.
Siden starten i 2008 har ClimateWorks gitt bort 1,3 milliarder dollar til over 600 mottakere i drøyt 50 land.
Nå har også Norsk elbilforening havnet på denne listen, noe generalsekretær Christina Bu synes er utrolig spennende.
– Det er ikke vanlig at en norsk, og i global målestokk, relativt liten organisasjon som oss, får støtte fra en slik stiftelse.
Forbrukerorientert politisk påvirkning
ClimateWorks er spesielt opptatt av at forbrukerorganisasjoner som Elbilforeningen spiller en rolle i utviklingen av en politikk som vil føre til reduserte klimagassutslipp fra veitransporten.
Norsk elbilforening skal bidra med erfaring og kapasitetsbygging for elbilistorganisasjoner i en rekke land der potensialet for elbilutviklingen er stort, men foreløpig på langt nær tatt ut.
Der kan det bli avgjørende å ha sterke forbrukerorganisasjoner som kan påvirke sine nasjonale politiske prosesser.
– Elbilpolitikk handler om så mye mer enn biler og teknologi. Det handler først og fremst om folks hverdagslige behov. Et så omfattende teknologiskifte er avhengig av å ha forbrukerne med seg hele veien, sier Markus Nilsen Rotevatn i Norsk elbilforening.
For å utvikle og lede prosjektet, har Elbilforeningen hentet krefter fra egne rekker.
Markus Nilsen Rotevatn og Helene Sommerset Busengdal har jobbet i Elbilforeningen i flere år, og har bakgrunn fra blant annet politisk påvirkning, organisasjonsbygging og internasjonalt samarbeid.
Begge mener arbeidet kan få stor betydning.
– Elektrifiseringen av bilparken er altfor viktig for klimaet til at det kan overlates til produsentene, ladeoperatørene og tek-gigantene alene, påpeker Busengdal.
Går ikke av seg selv
Det haster å finne løsninger for å redusere CO2-utslipp, noe FNs klimapanel minnet oss om denne måneden.
– We are running out of time, but not out of options to address climate cange, var den tydelige beskjeden fra FNs sjefssekretær for klimaendringer, Simon Stiell.
En åpenbar del av løsningen er overgangen fra fossil til elektrisk transport. Flere og flere peker på at elbiler kan være en del av løsningen for å snu utviklingen vi ser over hele kloden:
Men det er stadig skjær i sjøen, eller humper i veibanen, som bremser utviklingen.
– Over alt der elbilutviklingen setter fart, kommer forskjellige aktører til å forsøke å bremse den. Da er godt organiserte forbrukere avgjørende, sier Rotevatn.
Han har i flere år jobbet tett med Elbilforeningens lokalforeninger for å finne politiske løsninger og å få gjennomslag for dem.
– Når andre har forsøkt å bremse, er det elbilistene som har bidratt til å gjøre det enkelt å velge elbil for stadig flere, og dermed heller akselerere elbilutviklingen, følger Busengdal opp.
Hun har blant annet hatt ansvaret for Elbilforeningens årlige spørreundersøkelse, Elbilisten, som har gitt stor innsikt i hva som skal til for å lage god forbrukervennlig elbilpolitikk.
Et klassisk eksempel på en bremsekloss for elektrifiseringen, er Tysklands seneste forsøk på å vanne ut ambisiøse elbilmål i EU:
Avliver myter
En annen bremsekloss elbilforkjempere stadig møter, er seiglivede og konstruerte myter. De dukker opp i land etter land etter hvert som elektrifiseringen skyter fart.
Det kan være alt fra at elbiler er mindre miljøvennlige enn nye fossilbiler, til at elbiler skal være rullende brannbomber.
Norsk elbilforening har lang erfaring med å knuse disse mytene.
– Elektrisk mobilitet har de siste årene blitt en veldig viktig del av klimaarbeidet globalt, og dermed har også Elbilforeningen plutselig blitt ganske aktuell, sier Rotevatn.
Han tenker at den kampen Elbilforeningen har stått i her Norge – år etter år, debatt etter debatt – har vært avgjørende. Ellers tror han virkeligheten kunne vært ganske så annerledes.
– Vi har sett at det å ha den motstemmen har vært utrolig viktig i Norge, og det tror jeg kommer til å være viktig i hvert eneste land.
Tidligere har Elbilforeningen blant annet laget denne serien med myteknusing:
Rotevatn understreker behovet for å ha noen der som kan være med å motbevise disse mytene knyttet til elektrisk mobilitet:
– Jeg tror dette er noe av det Elbilforeningen kan bidra spesielt med.
Senest sist uke var generalsekretær Bu invitert av Al Jazeera for å diskutere hvor bærekraftige elbiler er:
Her kan du lese sammendraget fra debatten på Al Jazeera.
Internasjonal konferanse i mai
Siden starten i 1995 har Elbilforeningen bygget opp et stort nettverk i både inn- og utland.
Mange ser mot nord, og for sjette gang skal Elbilforeningen arrangere Nordic EV Summit på Lillestrøm – Europas kanskje viktigste elbilkonferanse.
Her står flere av Elbilforeningens samarbeidspartnere på scenen, blant annet leder for Elbilforeningen i Costa Rica, Silvia Rojas Soto.
Her møter du også Busengdal som konferansier, sammen med YouTube-stjernen Jack Scarlett fra «Fully Charged Show».
Elbilutviklingen i Norge ligger foran resten av verden med nesten 80 prosent elektrisk andel i nybilsalget for 2022.
– Det gjør at vi etter hvert har en del erfaring og kunnskap. Vi i Elbilforeningen tenker at vi har noe å bidra med ut til andre land, og kanskje særlig til organisasjoner som ønsker å jobbe på samme måte som oss, sier Busengdal.