Hopp til innhold

Dodge Charger Daytona SRT Concept: Elektrisk Dodge med V8-lyd og girskift

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

RØFF OVERGANG: Dodge tar alle midler i bruk når de skal få med «petrol heads» over i den elektriske fremtiden.

Dodge-fansen står så dypt i bensindamp at bilmerket går helt nye veier for å ikke miste dem under elektrifiserings-prosessen med denne konseptbilen.

Dodge, som nå er en del av det gigantiske Stellantis-konsernet, har kanskje det mest håpløse utgangspunktet for å bli helelektriske:

De er ekstremt muskelbil-orienterte og har de største og sterkeste bensinmotorene på markedet akkurat nå.

KLASSISK: Linjene er ikke helt ulike de man finner i ikonet fra 1969.

Blant annet har de en dragrace-preppet bil med ekstra tynne forhjul, men desto større bakdekk på programmet, som gjør at du kan ta en standard bil rett ut i konkurranse, om du vil.

Men nå skal også bensinluktende Dodge bli elektrisk, og det skal de gjøre uten å skremme fansen vekk fra butikklokalene.

ILLUSJON: Profilen som utgjør en slags front med grill, gir inntrykk av en høyere front, mens den lave gir langt bedre aerodynamikk.

Tradisjonelle navn

Charger har vært en viktig modell siden den dukket opp i 1966.

At de har valgt nettopp Charger Dayatona SRT som navn, er ikke tilfeldig. Charger Daytona var den første bilen til å bryte 200 mph-barrieren (321,88 km/t) på en Nascar-bane i 1970, og denne konseptbilen blir raskere enn dagens SRT Helllcat i alle disipliner.

Mye av grunnen er 800 volts arkitektur og firehjulstrekk. Foreløpig vet vi veldig lite om spesifikasjoner på drivverket.

KANTETE: Det er lite revolusjonerende over hekkdesignen.

Vi vet heller ikke hvordan de varslede «motorlyd»- og «girskift»-effektene vil fungere.

Skal vi gjette, vil man prøve å gjenskape dagens bilers kraftleveranse i bølger med tilhørende dropp i vekslingene, i kombinasjon av tradisjonell fet V8-brumling både innvendig og utvendig.

Det vil i så fall kunne virke rimelig autentisk, men også veldig utfordrende, for her MÅ det bli mye power dersom de skal slå for eksempel Tesla Model s Paid.

Dette vil høyst sannsynlig også bli en funksjon man kan slå av.

RACING: Designen ligner ingen annen, men sender likevel tankene til 60-tallet.

Ikonisk design

Linjene på konseptet er ikke til å ta feil av:

Fronten er kraftig inspirert av andre generasjon, selve ikonet, men der man på mesterlig måte har klart å forene et karakteristisk scoop med lav front og bra aerodynamikk, med en visuell høy front i form av en spalte i fronten à la Vinfast.

Det ser skikkelig frekt ut. Dørhåndtakene er typisk i ett med karosseriet og hjelper dermed aerodynamikken.

Hekken er også umiskjennelig Dodge med heltrukket LED-stripe hele veien rundt. Taket er trukket uvanlig langt bak til en coupé å være, så det kan være en firedørsversjon vi ser konturene av her.

Felgene er et kapittel for seg selv, men de oser klassisk racing lang vei.

SKJERMER: Selvsagt er også Dodge heldigitalisert.

Enkel inni

Interiøret er langt fra like sprelsk, snarere mer tradisjonelt. Faktisk er det ikke helt ulikt hva vi ser fra kommende elektriske Chevrolet-modeller.

Men det er enkelt med instrumentskjerm på 12,3 tommer og multimediaskjerm på 16-tommer, med menyknapper loddrett på venstre side og fysisk knapperad for klimakontroll.

ENKELT: Viktige funksjoner som gjør det morsommere å kjøre er enkelt tilgjengelige.

Midtkonsollen inneholder en startknapp under et lokk, som på jagerfly, eller hos Lamborghini, for den del.

Et panel med berøringsflate for antispinn, parkeringsassistanse og linjeskiftassistent er lett tilgjengelig rett bak. Girspaken er beholdt og stemningslys skal det ikke mangle på.

80 mils rekkevidde skal bli standard hos Stellantis

Rattet er faktisk også lyssatt, og under de vanlige kontrollene som fartsholder og menystyringer, finner vi knapper for kjøremodusene Auto, Track og Drag, samt en boostknapp kalt PowerShot når du trenger full guffe.

BERØRING: Fysiske brytere finnes ikke.

Dørsidene har også berøringsflater for åpning, vindusheisere og låsing. Kult, så får vi se etter hvert hvor lett der er å leve med. Det er mer enn nok med sømmer i det småkule interiøret.

Konseptet har fire bøtteseter i karbon og røper også at dette faktisk er en kombi.

Chevrolet Blazer EV:

Denne hadde funket i Norge

Ingen vet hvor nær dette konseptet er bilen som kommer i produksjon i 2024, men denne looken vil i hvert fall ikke skremme vekk eksisterende Dodge-eiere.

Les også

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også