80 mils rekkevidde skal bli standard hos Stellantis
NYE ELBILER FRA 13 MERKER: Stellantis er navnet på den nye grupperingen av Fiat/Chrysler-kopnsernet og PSA (Peugeot, Citroën, Opel, DS). De har nå lagt fram solide planer for å elektrifisere bilparken sin.

80 mils rekkevidde skal bli standard hos Stellantis

Den nye bilgiganten har hårete mål for sin elbil-satsing.

Bilkonsernet Stellantis består av Fiat-Chrysler og PSA (Peugeot, Citroën, Opel og DS). Nå vil de bli best i klassen på elbiler og legger over 300 milliarder kroner på bordet for elbiler som skal kunne gå opp til 80 mil mellom ladingene.

Dette proklamerte de på sin EV Day 8. juli.

NYE TAKTER: 8. juli presenterte Stellantis sine nye planer.

Det kan også bli redningen for mange av bilmerkene som ligger under paraplyen. For der er det mange som er i ferd med å drukne allerede. Til og med Lancia, som har gått fra dyrt og anerkjent til å sitte igjen med lille Ypsilon, basert på forrige generasjon Fiat 500, har fått blanke ark og en dytt i ryggen.

Standardisering er nøkkelen til suksess der i gården, også. Nå skal alle de totalt 13 bilmerkene kunne bruke fire fleksible elbilplattformer og tre moduler for batteripakker for å kunne tilpasses alle segment.

De største skal klare lynlading med opp til 3,2 mil per minutt, noe som høres ut som et 800 volt og 350 kW-system.

Og:

Det blir faststoffbatterier fra 2026.

Alle modeller skal selvsagt kunne oppdateres over lufta. I hvor omfattende grad, vites ikke.

Noen av teaserne for framtida

  • Abarth: Første elektriske modell i 2024.
  • Fiat: Full elektrisk varebilpark neste år, noe som også inkluderer brenselcelle. Fire elektriske personbiler innen 2024.
  • Opel: Alle modeller i elektrisk versjon i 2024. 100% elektrifisert i 2028. Opel satser i Kina – kun elektrisk. Introduserer Manta-E i 2025.
  • Peugeot: 100% elektrifisert i 2025.
  • Ram: 1500 Electric – fullsize elektrisk pickup i 2024. Fullelektriske løsninger for størstedelen av bilparken i 2025 og 100% elektrisk innen 2030.
  • Dodge: Skal presentere en helelektrisk muskelbil i 2024. Teaseren spinner på alle fire hjul og får tydelig inspirasjon fra første generasjon Charger.

Alle merker har nye slagord, noe som i flere tilfeller kan virke som om de er snekret sammen på en fuktig sommerfest.

LES OGSÅ: Joe Biden vil ha folket over på elbil

  • Abarth: ”Heating up people, but not the planet”
  • Alfa Romeo: ”From 2024, Alfa becomes Alfa e-Romeo”
  • Chrysler: ”Clean technology for a new generation of families”
  • Citroën: ”Citroën electric: Well-being for all”
  • Dodge: ”Tear up the streets… Not the planet”
  • DS: ”The art of travel, magnified”
  • Fiat: ”It’s only green when it’s green for all”
  • Jeep: ”Zero emission freedom”
  • Lancia: ”The most elegant way to protect the planet”
  • Maserati: ”The best in performance luxury, electrified”
  • Opel: ”Green is the new cool”
  • Peugeot: ”Turning sustainable mobility into quality time”
  • Ram: ”Built to serve a sustainable planet”
  • Varebiler: ”The global leader in e-commercial vehicles”

I dag har Stellantis kun en helt dedikert elbil, nemlig Fiat 500, for sikkerhets skyld på en helt egen plattform, men de har også Citroën ë-C4, ë-Spacetourer og ë-Jumpy, DS DS3 Crossback E-Tense, Opel Corsa-E, Mokka-E, Zafira-E Life og E-Combo, Peugeot e-208, e-2008, e-Traveller og e-Expert på plattformer som deles med bensin- og dieselmotorer.