Hopp til innhold

Nå har Hertz Norge kjøpt 530 nye utleie-elbiler: Gjor motsatt av Hertz i USA – satser på elbiler

SIKRET ELBIL-DEAL: Bård Espeland og Ulf Tore Hekneby i Harald A. Møller AS flankerer Jørn E. Skjeldrum og Trygve Simonsen i Hertz Norge. Anledningen er at de to sistnevnte nettopp har kjøpt 530 elbiler av de to førstnevnte.

Hertz i Norge gjør stikk motsatt av hva Hertz i USA nettopp gjorde. Nå har bilutleieselskapet kjøpt 530 nye elbiler av Møller.

Hertz-sjefen Trygve Simonsen og flåtedirektør Jørn Skjeldrum er begeistret for å kunngjøre anskaffelsen av 530 nye elbiler.

– Denne betydelige investeringen understreker Hertz Norges dedikasjon til å redusere karbonutslipp og fremme miljøvennlige reisealternativer, sier Skjeldrum, som har forhandlet frem avtalen.

Kostnaden ved bompassering varierer stort innen utleie og bildeling:

Leiebil-selskaper henter fossil-gevinst hos elbilkunder

Går motsatt vei av Hertz i USA

Flåtedirektør Skjeldrum i Hertz beskriver hva som er vektlagt i storavtalen:

– Nullutslippsbiler med høy sikkerhet, tilsvarende fem stjerner i Euro NCAP, og minimum 400 km WLTP-rekkevidde. Flåten vil være en miks av 2024-modeller av Volkswagen ID.3 og ID.4, samt Cupra Born, forteller Skjeldrum i en pressemelding.

Disse elbilene ble krasjtestet av Euro NCAP i 2023:

Bekymret over utviklingen

Det ferske avtalen med Harald A. Møller AS markerer en betydelig utvidelse av Hertz’ elektriske bilflåte i Norge.

Dette skjer ikke lenge etter at Hertz i USA vil selge ned en tredel av sin elektriske flåte grunnet utfordringer med å lykkes med elbiler i det amerikanske leiebilmarkedet.

Hekneby: – Legger lista for bilutleiemarkedet

Men selv med nedsalget i USA har Hertz fremdeles en av verdens største elbilflåter globalt i sin bransje. Det er man stolte av på Hertz-hold i Norge.

– Hertz Norge skal spille en aktiv rolle i kampen mot klimaendringer. Ved å utvide vår flåte av elektriske biler, tilbyr vi våre kunder mer bærekraftige alternativ til privatbilismen, samtidig som vi betydelig reduserer vårt eget miljøavtrykk, sier Hertz-direktør Simonsen.

Også på den andre siden av bordet ved bilkjøpet har importør Møller klare mål om å være en pådriver for overgangen til nullutslippsbiler.

Volkswagen vil ikke ha økte avgifter på dieselvarebiler, men:

Skal bare selge elektriske personbiler i Norge fra 2024

– Vi er glade for å kunne samarbeide med Hertz Norge rundt deres ambisjoner om bærekraftig vekst, som harmonerer godt med vår egen misjon om å fremme renere og grønnere transportløsninger. Denne betydelige investeringen i elektriske biler legger lista for hele bilutleiemarkedet, sier direktør Ulf Tore Hekneby i Harald A. Møller AS.

Mål om en helelektrisk flåte

Hertz Norge har et mål om å bli helt elektriske, og tilføyelsen av disse 530 elektriske bilene er et stort skritt mot å oppnå dette målet.

Norske myndigheters mål er at alle nye personbiler og lette varebiler som selges i Norge skal være nullutslippskjøretøy fra 2025 – men så langt har utleieselskapene vært mer en sinke enn en pådriver mot dette målet:

Hver tredje nye fossilbil i Norge gikk til et utleieselskap:

Tusenvis av fossilbiler kjøpes inn til utleie

Frem til nå har altså leiebilaktørene faktisk bidratt til å opprettholde etterspørselen etter nye fossile personbiler.

Hos Møller mener man dette må endres på vei mot 2025-målstreken. Helt konkret peker de på behov for endringer i mva-reglene for biler som kjøpes for korttidsleie.

– Kraftige incentiver har bidratt til å elektrifisere privatmarkedet for personbiler, men fortsatt ser vi at avgiftsregimet sender bilutleie- og bildelingsaktører i retning av de fossile modellene. Det står respekt av Hertz’ elbilsatsing som viser at de virkelig er villige til å investere i en grønnere fremtid, selv om det koster. Vi håper mva-reglene kan legge bedre til rette for at enda flere aktører følger etter Hertz, for her snakker vi om et av de siste store hindrene på vei mot 2025-målet, sier Hekneby.

I regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett gjøres noen endringer i momsregelverket i leasing og bilutleie. Forslaget skal nå behandles i Stortinget.

Du kan lese mer om nyheten i revidert nasjonalbudsjett her:

Revidert nasjonalbudsjett:

– Endelig fjernes elbil-hinderet i leasing

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Vil gi elbilopplæring til ferskinger

De nye elektriske bilene vil tilby kundene den samme høykvalitets kjøreopplevelsen de forventer fra Hertz, kombinert med de ekstra fordelene med lavere utslipp og reduserte drivstoffkostnader, skriver utleieselskapet.

Hertz melder samtidig at de vil «fortsette å gi omfattende støtte til sjåfører som ikke er kjent med elektriske biler, noe som sikrer en jevn og hyggelig leieopplevelse over hele landet».

Og det kan kanskje trengs, i hvert fall hvis du spør det tyske paret elbil.no skrev om i fjor etter at de leide elbil via Hertz:

Tysk par ville feriere i «elbil-landet» Norge og leide elbil på Gardermoen:

Fikk leiebil med nesten tom «tank» og opplevde stadig ladetrøbbel

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også