Jens er nå på sin sjuende elbil, men … – Jeg er ingen bil-nerd, men en sånn teknologi-interessert dust
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Jens Guthe har en veldig dyr hobby. Han elsker å være tidlig ute, gjerne med elbiler ingen har hørt om.
64-åringen Jens Guthe er nå på sin sjuende elbil siden 2011, men hevder bestemt at han ikke er noen bil-nerd. Til vanlig jobber han faktisk med å gå banker etter i sømmene, med spesialområde på anti-hvitvasking og terrorfinansiering. Men hvor kom da interessen for elbiler fra?
– Jeg har alltid vært veldig interesserte i teknologi, og derfor syntes jeg det var kjempegøy med elbiler. Da det begynte å bli teknologi i bilene, syns jeg det begynte å bli spennende. Jeg er ingen bil-nerd, men en sånn teknologi-interessert dust.
– Så du har ikke surfet på elbilbølgen helt fra den spede begynnelsen?
– Jeg så vel Buddy- og Think-æraen gå forbi. Jeg prøvde en Tazzari og tenkte min siste time var kommet da jeg havnet mellom to lastebiler på motorveien, så jeg droppet plastbilene.
– Plastbiler, der altså …
– Men da «trillingene» kom, slo jeg til på en Mitsubishi i-MiEV. Jeg liker å si jeg hadde et brennende miljøengasjement, men det var mest fordi jeg var lei av å stå i kø. Jeg fikk rød løper fra Asker og inn til byen og da var jeg happy.
– Mitsubishi i-MiEV er jo også litt sær?
– Ja, og den pyntet jeg litt på. Man måtte jo ha litt humor i pionertiden. Jeg kjøpte den feteste pottestussen og freste den inn i bakfangeren, og hang ut en grønn stikkontakt av røret. Jeg byttet også ut hornet med en et som rautet.
– Du var også blant de første som, eh, rautet med en Tesla Model S i Norge?
– Ja, og Tesla vasket til og med bilen min hver gang jeg var inne og skulle fikse et eller annet. Alt var nytt både for Tesla og oss. Selv de som var ansatte kunne jo nesten ingenting om bilen, drive med bilutlevering eller noe som helst. Så måtte de også begynne å svare på spørsmål, og da måtte vi jo informere om at vi var organisert i en Facebook-gruppe. Men det var kjempegøy, og hos Tesla den gang var de var veldig lydhøre.
– Det var vel spesielt å ha en så banebrytende bil såpass tidlig?
– Først og fremst var det noe helt annet. Det var en kjøremaskin. Mens de andre var biler med en en liten iPad inni, var Tesla S en iPad med hjul. Etter den tiden er jeg nærmest lobotomert, for jeg får fnatt av alle knappene i en BMW eller Audi.
– Du har akkurat solgt en Skoda Enyaq og har fortsatt den sjeldne fuglen Xpeng G3 i garasjen. Hvorfor gikk du for Fisker Ocean nå?
– Jeg bestilte den fordi den har alt det Tesla ikke har. Og det er en ordentlig SUV med hengervekt, men uten flaksedører, selv om jo de var kule …
Hei! Kjenner du noen som burde være med i denne spalten? En som har en elbil de er glad i, og som vil fortelle litt om dette? Kanskje er det til og med deg? Uansett er det bare å tipse oss:
Tips oss!
Her kan du sende elbil.no forslag til nyheter og saker.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!