Hopp til innhold

Vi prøvekjørte Nio ET7: Mye luksus, men hvor ble det av kreftene?

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

KRAFTPAKKE: Nio ET7 er mye bil for pengene, og bilen imponerer på mange områder. Alle foto og video: Jamieson Pothecary/elbil.no

Nio ET7 skal hevde seg både som premium-bil, rekkeviddevinner, prisvinner og sportsbil. På et av punktene mislykkes den.

0-100 km/t på 3,8 sekunder ved hjelp av firehjulstrekk, 180 kW/245 hk motor på forhjulene, og en 300 kW/408 hk motor på bakhjulene.

På papiret lover Nio ET7 særdeles morsomme kjøreegenskaper.

Men papir er og blir papir, hvordan er bilen i praksis?

Nio ET7:

Nå vet vi de norske prisene

Runder på Rudskogen

ET7 er ikke klar for prøvekjøring i Norge ennå, dermed ble denne testturen lagt til Rudskogen Motorsenter.

Langt i fra optimalt for å få et komplett kjøreinntrykk. Men vi får i det minste testet ytelsene uten å bekymre oss for førerkortet.

Dessuten, med en systemeffekten på råsterke 480 kW/653 hester og hele 850 Nm dreiemoment, kan det være greit med gode sikkerhetsmarginer på en slik regntung dag.

STILREN: På utsiden oppleves Nio ET7 som råstilig med sportslig design. Interiøret henger noe etter.

Luksuriøst interiør

ET7 er svær, hele 5,1 meter lang og 1,98 cm bred, for å være presis. Akselavstanden er på tre meter, noe som sikrer god innvendig plass.

Designerne har tydeligvis lagt vekt på å skape et interiør som skal føles luksuriøst og rolig:

Karbondeksler, børstede aluminiumsknapper eller sterke signalfarger som vi ofte ser i slike raske sedaner, som for eksempel i Mercedes-AMG, er helt fraværende.

TRYGG OG LITT TRAUST: Med utstrakt bruk av syntetisk skinn får du definitivt premiumfølelse i ET7. Men designen oppleves som i overkant trygg og lite spennende.

I stedet er det skinn og treverk i beige fargenyanser fra topp til tå. Kun litt ekstra lår- og torsostøtte på forsetene avslører at her skjules det ytelser som gjør at man må prøve å henge ekstra godt fast i svingene.

Vi merker også at det ikke finnes en eneste rett linje eller kant i hele kupéen. Og for å være ærlig opplever vi dette allerede som litt utdatert og noe som minner oss om Jaguar XJ fra 2000-tallet.

Men dette er og blir smak og behag, selvsagt.

LYST OG ROMSLIG: Man får et hav av plass bak i ET7. Uten tvil et behagelig og trivelig sted å sitte på langtur, både for små og store.

Stille fartsmonster

Fokuset på luksus fortsetter ute på testturen. For å ha alt på det rene må vi nevne at asfaltunderlaget på Rudskogen Motorsenter er strøkent og skaper lite dekkstøy.

Men hastighetene er høy, og det er vått – to faktorer som pleier å betyr at man må heve innestemmen. Likevel opplever vi Nio ET7 som godt støyisolert, godt hjulpet av dobbeltlags glassruter.

STOPPEKRAFT: 21 tommer hjul, Pirelli P-Zero 255 40-21 dekk og oppgraderte bremser er en perfekt kombinasjon for skarpere kjøreegenskaper, godt grep og rå stoppekraft.

Nio ET7 omtales av mange som en direkte konkurent mot Tesla Model S. Den kommer i kraftig oppfrisket versjon rett før jul.

Ørefølelsen sier at støynivået er helt innafor sammenlignet med luksus-konkurrentene, til og med Mercedes-EQ EQS.

Testduell: Tesla Model Y Performance vs. Volkswagen ID.5 GTX

Lynrask moro og suveren komfort for familien

Tungvekter på veien

Med egenvekt på 2379 kilo blir Nio ET7 fort avkledd som sportsbil.

Her snakker vi heller en kvikk GT-komfortcruiser framfor et rendyrket «banevåpen».

Allerede i første sving kjenner vi at bilen krenger en del under press og gjerne understyrer under hard akselerasjon ut av svingen.

KRAFTPAKKE: 0-100 km/t går på 3.8 sekunder under optimale forhold. På testdagen ble bilen treigere på grunn av våt asfalt. Likevel ser man hvordan bakenden «setter seg» under akselerasjon. Vi savnet litt stivere oppsett i Sport+ kjøremodus.

Nå skal det nevnes at ikke alt av sikkerhetsutstyr var deaktivert.

Vi kjører i Sport+-modus som slipper aller kreftene løs, skjerper styre- og gassrespons, og senker bilens høyde. Likevel blir du «hentet inn» hvis hjulene mister grep. Vi kjører på Pirelli P-Zero 255 40-21-dekk foran og bak.

Når over 60 prosent av kreftene er på bakhjulene, forventet vi å oppleve stort sett kontrollert overstyring på glatt føre, slik vi gjorde nylig med Mercedes-AMG EQS 53.

Test av Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+:

Er dette Norges beste?

Kjøreinnstillingene kan forhåndsinnstilles til hver enkelt fører, noe vi ikke hadde anledning til på denne korte testrunden.

Vi kan bare konkludere inntil videre med at det sannsynligvis er sikkerhetssystemene som er overfornuftige med tanke på fordelingen av kreftene.

Men inntil vi får teste bilen under kontrollerte forhold, forblir dette ren spekulasjon fra vår side.

– Med egenvekt på 2379 kilo blir Nio ET7 fort avkledd som sportsbil. Her snakker vi heller en kvikk GT-komfortcruiser framfor et rendyrket «banevåpen».

Styreresponsen er heller ikke den mest dynamiske. Nio ET7 oppleves på veien litt som interiøret: Trygg og velfungerende uten å klare å stimulere sansene spesielt mye.

Det ET7 imponere stort på, er bremseeffekten.

Ofte kan effekten av regenerering gjøre bremsebalansen utfordrende under hardt press.

Her er bremseresponsen lynkjapp og modulering forutsigbar – noe som gir god trygghetsfølelse når man først kjører litt over evne.

SVINGDANS: 5.1 meter med bil er mye å håndtere gjennom slalåmkjøring. Tar man ikke hensyn til lengden sneier bakenden fort i kjeglene.

Vinner på pris, men ikke på banen

ET7 er ikke en helt ny bil. Den store luksussedanen selges allerede i Kina.

Nio satser hardt på batteribytte. Vi har testet den på den første batteribyttestasjonen i Lier allerede. Selve byttet tar seks minutter fra du parkerer utenfor til bilen står klar for kjøring igjen.

Bilen kan enten kjøpes eller leies med batterikapasitet på 70 eller 100 kWt. Det gir en rekkevidde på henholdsvis 448 og 580 kilometer.

Senere skal det komme et nytt batteri, trolig faststoff på 150 kWt. Da vil du få hele 1000 kilometer rekkevidde, riktignok etter kinesisk standard, ikke etter WLTP-målestokken, som vi bruker i Europa.

Her ser du prisene på Nio ET7 i de ulike variantene med og uten eget batteri:

Sammenlignet med konkurrenten Tesla Model S Plaid eller Mercedes-EQ EQS 580 4Matic, er startprisen på Nio ET7 godt over 400.000 kroner rimeligere, selv med 100 kWt batteri inkludert.

Men den taper kraftig mot Models S på ytelser og kjøredynamikk, og interiørdesignen er rett og slett traust sammenlignet mot Mercedes-EQ EQS.

Sniktitt på Nio ET5:

Jakter på Tesla-kunder

Inntil vi får teste bilen fullt ut på norske veier, sitter vi igjen med et inntrykk av Nio ET7 som en solid GT-cruiser med mange sterke kort, men som ikke helt får nakkehårene til å reise seg.

Les også