Vi prøvekjørte Nio ET7: Mye luksus, men hvor ble det av kreftene?
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Nio ET7 skal hevde seg både som premium-bil, rekkeviddevinner, prisvinner og sportsbil. På et av punktene mislykkes den.
0-100 km/t på 3,8 sekunder ved hjelp av firehjulstrekk, 180 kW/245 hk motor på forhjulene, og en 300 kW/408 hk motor på bakhjulene.
På papiret lover Nio ET7 særdeles morsomme kjøreegenskaper.
Men papir er og blir papir, hvordan er bilen i praksis?
Runder på Rudskogen
ET7 er ikke klar for prøvekjøring i Norge ennå, dermed ble denne testturen lagt til Rudskogen Motorsenter.
Langt i fra optimalt for å få et komplett kjøreinntrykk. Men vi får i det minste testet ytelsene uten å bekymre oss for førerkortet.
Dessuten, med en systemeffekten på råsterke 480 kW/653 hester og hele 850 Nm dreiemoment, kan det være greit med gode sikkerhetsmarginer på en slik regntung dag.
Luksuriøst interiør
ET7 er svær, hele 5,1 meter lang og 1,98 cm bred, for å være presis. Akselavstanden er på tre meter, noe som sikrer god innvendig plass.
Designerne har tydeligvis lagt vekt på å skape et interiør som skal føles luksuriøst og rolig:
Karbondeksler, børstede aluminiumsknapper eller sterke signalfarger som vi ofte ser i slike raske sedaner, som for eksempel i Mercedes-AMG, er helt fraværende.
I stedet er det skinn og treverk i beige fargenyanser fra topp til tå. Kun litt ekstra lår- og torsostøtte på forsetene avslører at her skjules det ytelser som gjør at man må prøve å henge ekstra godt fast i svingene.
Vi merker også at det ikke finnes en eneste rett linje eller kant i hele kupéen. Og for å være ærlig opplever vi dette allerede som litt utdatert og noe som minner oss om Jaguar XJ fra 2000-tallet.
Men dette er og blir smak og behag, selvsagt.
Stille fartsmonster
Fokuset på luksus fortsetter ute på testturen. For å ha alt på det rene må vi nevne at asfaltunderlaget på Rudskogen Motorsenter er strøkent og skaper lite dekkstøy.
Men hastighetene er høy, og det er vått – to faktorer som pleier å betyr at man må heve innestemmen. Likevel opplever vi Nio ET7 som godt støyisolert, godt hjulpet av dobbeltlags glassruter.
Nio ET7 omtales av mange som en direkte konkurent mot Tesla Model S. Den kommer i kraftig oppfrisket versjon rett før jul.
Ørefølelsen sier at støynivået er helt innafor sammenlignet med luksus-konkurrentene, til og med Mercedes-EQ EQS.
Tungvekter på veien
Med egenvekt på 2379 kilo blir Nio ET7 fort avkledd som sportsbil.
Her snakker vi heller en kvikk GT-komfortcruiser framfor et rendyrket «banevåpen».
Allerede i første sving kjenner vi at bilen krenger en del under press og gjerne understyrer under hard akselerasjon ut av svingen.
Nå skal det nevnes at ikke alt av sikkerhetsutstyr var deaktivert.
Vi kjører i Sport+-modus som slipper aller kreftene løs, skjerper styre- og gassrespons, og senker bilens høyde. Likevel blir du «hentet inn» hvis hjulene mister grep. Vi kjører på Pirelli P-Zero 255 40-21-dekk foran og bak.
Når over 60 prosent av kreftene er på bakhjulene, forventet vi å oppleve stort sett kontrollert overstyring på glatt føre, slik vi gjorde nylig med Mercedes-AMG EQS 53.
Kjøreinnstillingene kan forhåndsinnstilles til hver enkelt fører, noe vi ikke hadde anledning til på denne korte testrunden.
Vi kan bare konkludere inntil videre med at det sannsynligvis er sikkerhetssystemene som er overfornuftige med tanke på fordelingen av kreftene.
Men inntil vi får teste bilen under kontrollerte forhold, forblir dette ren spekulasjon fra vår side.
– Med egenvekt på 2379 kilo blir Nio ET7 fort avkledd som sportsbil. Her snakker vi heller en kvikk GT-komfortcruiser framfor et rendyrket «banevåpen».
Styreresponsen er heller ikke den mest dynamiske. Nio ET7 oppleves på veien litt som interiøret: Trygg og velfungerende uten å klare å stimulere sansene spesielt mye.
Det ET7 imponere stort på, er bremseeffekten.
Ofte kan effekten av regenerering gjøre bremsebalansen utfordrende under hardt press.
Her er bremseresponsen lynkjapp og modulering forutsigbar – noe som gir god trygghetsfølelse når man først kjører litt over evne.
Vinner på pris, men ikke på banen
ET7 er ikke en helt ny bil. Den store luksussedanen selges allerede i Kina.
Nio satser hardt på batteribytte. Vi har testet den på den første batteribyttestasjonen i Lier allerede. Selve byttet tar seks minutter fra du parkerer utenfor til bilen står klar for kjøring igjen.
Bilen kan enten kjøpes eller leies med batterikapasitet på 70 eller 100 kWt. Det gir en rekkevidde på henholdsvis 448 og 580 kilometer.
Senere skal det komme et nytt batteri, trolig faststoff på 150 kWt. Da vil du få hele 1000 kilometer rekkevidde, riktignok etter kinesisk standard, ikke etter WLTP-målestokken, som vi bruker i Europa.
Her ser du prisene på Nio ET7 i de ulike variantene med og uten eget batteri:
Sammenlignet med konkurrenten Tesla Model S Plaid eller Mercedes-EQ EQS 580 4Matic, er startprisen på Nio ET7 godt over 400.000 kroner rimeligere, selv med 100 kWt batteri inkludert.
Men den taper kraftig mot Models S på ytelser og kjøredynamikk, og interiørdesignen er rett og slett traust sammenlignet mot Mercedes-EQ EQS.
Inntil vi får teste bilen fullt ut på norske veier, sitter vi igjen med et inntrykk av Nio ET7 som en solid GT-cruiser med mange sterke kort, men som ikke helt får nakkehårene til å reise seg.