Sniktitt på Nio EL8: Direktørplass til velstående familier
Trenger du plass til mine, dine og våre barn, pluss hund og bagasje? Stig på den nye elbussen – unnskyld – el-SUV-en Nio EL8.
Men vent litt – det må være en skrivefeil. Heter den ikke egentlig ES8?
Jo, det stemmer. Så kom Audi og ødela festen.
Produsenten mente at Nio-modellnavnene ES6 og ES8 lignet for mye på Audis S6 og S8. Domstolen i München var enig, og Audi vant på alle punkter.
ES6 og ES8 ble derfor døpt om til EL6 og EL8.
Så er det vi ser på i dag er bare en omdøpt facelift av Nio ES8?
Langt ifra. Det er så godt som en helt ny bil.
Helt ny(ish) plattform
Nio EL8 er bygd på en videreutvikling av plattformen brukt til ET7, med et chassis konstruert av 90 prosent aluminium for letthet og stivhet.
Dermed har EL8 vokst med 12 centimeter til 5,1 meter. Likevel er bagasjerommet noe mindre enn forgjengeren, nå 265 liter med alle tre seteradene i bruk og 1810 med baksetene lagt ned.
Tilsvarende tall for ES8 var 310 og 1886.
Og det er ikke det eneste som har krympet. EL8 har ett sete mindre enn tidligere. Hva skyldes dette?
Nio har lagt mer vekt på plass til passasjerer. Nio forklarer det slik: Velstående kinesiske kunder liker å bli kjørt, og derfor har de lagt mer vekt på plass i andre og tredje seterad. Dette mener Nio er perfekt for både kinesiske direktører og norske familier.
Fire Isofix-fester, to i midten og to bakerst, sikrer at de minste også gjerne er med.
Business class
ES8 leveres til Norge i to konfigurasjoner: BaaS og Executive. Sistnevnte er topputstyrsnivået og varianten vi blir presentert for på avdukingen.
Den største forskjellen finnes i den midterste seteraden. I Executive får du to såkalte kapteinstoler med massasje, fotskammel og mulighet til å sette setene i «zero-gravity»-modus med seteryggen langt bak og forsetene lenger frem for mer beinplass.
Uten et sete i midten har Nio kunnet utvide bredden på setene og lagt til en midtkonsoll med ekstra oppbevaringsplass, induksjonslading til mobil og et kjøleskap.
Med BaaS-utgaven mister man midtkonsollen, og stolene er noe smalere med færre justeringsmuligheter.
Med et trykk på en knapp, brettes setene kjapt fremover, og du får rikelig med ankomstplass til den bakerste seteraden med plass til to.
Dette er noe av det romsligste vi har opplevd siden vi testet Toyota Proace Verso i 2022. Selv med midterste seterad justert med både sete og seterygg helt bak, er det god beinplass til en voksen person over 180 centimeter høy.
Rekkevidde, lading og batteribytte
Det finnes to batteripakker å velge mellom. Med Standard Range får du et 75 kWt batteri og 390 kilometer rekkevidde.
Long Range EL8 leveres med en 100 kWt batteripakke og 510 kilometer rekkevidde, målt etter WLTP-standarden.
Per i dag finnes det ti Nio-batteribyttestasjoner i Norge der bilens batteri kan byttes ut med et fulladet batteri på få minutter.
I løpet av året åpnes det ytterligere ti batteribyttestasjoner her i landet. Totalt finnes det 43 slike stasjoner i Europa.
Tjenesten er populær blant Nio-kunder, der over 90 prosent velger å leie batteriet fremfor å kjøpe det. Hittil har det blitt gjennomført over 30 000 batteribytter i Norge siden den første byttestasjonen åpnet på Lier i 2022.
Leieprisen inkluderer to batteribytter i måneden og muligheten til å oppgradere til et batteri med større kapasitet senere.
Og for de som fortsatt vil hurtiglade har kapasiteten nå økt til 240 kW og batteriet skal kunne lades fra 10 til 80 prosent på under en halvtime.
Direktørbil eler familiebil?
Dual motor og firehjulstrekk er standard på Nio EL8.
Den sprekeste utgaven sender deg fra 0-100 km/t på 4,1 sekunder. Kreftene er fordelt på 180 kW/241 hk foran og 300 kW/402 hk bak, totalt 480 kW/650 hk og 850 newtonmeter dreiemoment – det er ganske heftige tall.
Adaptivt understell med mulighet til å heve og senke bilen med 90 millimeter, holder kreftene i sjakk. Dobbel luftkammer i hjulopphenget bak sørger for økt passasjerkomfort. Bilen kan for øvrig senkes manuelt fra bagasjerommet for enklere inn- og utlasting.
Prisen for EL8 starter på 719.000 kroner for BaaS-utgaven og 739.000 kroner for Executive.
Det virker i utgangspunktet ganske rimelig for en slik bil. Men så kommer batterileie i tillegg og da blir prisene slik:
- Standard Range: 75 kWt batteri som koster 1399,- /mnd å leie. Batteriet koster 90.000 kroner å eie.
- Long Range: 100 kWt batteri som koster 1999,-/mnd å leie. Batteriet koster 160.000 kroner å eie.
Da havner prisen på EL8 fort opp mot 900.000 kroner.
Når konkurrenten KIA EV9 for eksempel koster fra 799.900, er dette litt i dyreste enden av skalaen, synes vi.
Men inntil vi får testet bilen opp mot konkurrentene venter vi med den endelige dommen. Dette er uansett et prissegment som er uaktuelt for de fleste bilkjøperne.
De første bilene leveres til kundene fra september, og elbil.no har fått bekreftet at vi får prøvekjøre EL8 22. august. Følg med!
Få en bedre elbilhverdag!
Få Elbilforeningens ladebrikke som gir deg enkel lading i Norge og Europa, eksperthjelp på elbil og lading, supertilbud på veihjelp og mange andre attraktive medlemsfordeler.