Hopp til innhold

MG4 i rimeligere variant: Norges rimeligste nye elbil … nesten

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

BILLIGERE: MG4 kommer i rimeligere versjon. Importøren har klart å sende med bilde av Luxury-modellen, med større vinge og 17-toms aluminiumshjul, men billigmodellen vi skriver om her ser i virkeligheten litt snauere ut i nakken, og får stålfelger med hjulkapsler.

Ta et nettsøk på nye elbiler under 286.000 kroner: Der er det ikke mye å finne. Men nå får du MG4-variant til denne prisen.

Vi har allerede testet MG4, både i separat test og som en av bilene under årets vintertest.

Denne kombien i det vi tidligere kalte Golf-klassen, har vist seg å være et overraskende hyggelig bekjentskap.

Kort oppsummert er den bakhjulsdrevne bilen god å kjøre både sommer og vinter, den lader raskest av alle kinesiske biler vi har testet til nå, faktisk ganske raskt, og den leverer over 400 kilometer WLTP rekkevidde. Les testen under:

Test av MG4:

En bra bil som lander godt under 350.000

Billigere modell

Til nå har denne bilen bare vært tilgjengelig i den topputstyrte Luxury-varianten. Herligheten kostet deg 323.000 kroner, som slett ikke er noen upris.

Nå lanserer de en billigere modell som heter MG4 Electric Standard. Startprisen er ganske hyggelige 273.000 kroner, med tillegg for frakt og levering. Dette inkludert lander du altså på 286.000 kroner.

Elbilforeningens vintertest 2023:

Den lange veien hjem

Standardversjonen har en elmotor på 125 kW (170 hk) og 250 Nm. Det er 34 hester mindre enn før, men dreiemomentet er det samme, så den er faktisk to tideler raskere enn den litt tyngre Luxury.

Tyngden som blir borte stammer fra batteriet, som nå er litt mindre.

Det går ned fra 62,3 kWt netto/64 brutto til 51 netto/53 brutto. Det gir deg en rekkevidde på 350 kilometer.

Utstyret du går glipp av

På den positive siden går du glipp av den sjukt irriterende MG Pilot, kjøreassistenten som gjør alt den kan for å vri rattet ut av hendene dine, og det er ikke alle som vil savne den store, sportslige todelte hekkspoileren heller.

Men man går også glipp av varmepumpe, trådløs lading av mobilen og 6-veis justering av førersetet – det vil i praksis si at du mister høydejusteringen.

Du går også glipp av innebygget navigasjon, men det spiller liten rolle når standard-utgaven har Android Auto/Apple Carplay.

At den må kobles med ledning er heller ikke så irriterende i og med at man ikke har induksjonslading av mobilen.

Langtest av Honda e:

Snur på en femøring, men …

Bilen har fortsatt oppvarmede forseter, oppvarmet skinnratt, adaptiv fartsholder, ryggesensor, app med mulighet til både oppvarming av kupeen, overvåking av bilen og faktisk igangsetting av forvarming av batteriet før du skal lade.

Akkurat det siste hadde vært mer naturlig å ha på en knapp i skjermen i bilen.

Test av nye Fiat 500: Sjarmklump med rekkevidde

Billigst … nesten

Den tar opp kampen mot den sterkt aldrende, men fortsatt populære Nissan Leaf med den minste batteripakken.

Leaf kan du riktignok få under 250.000 kroner, og den kan skilte med mye plass.

Nissan lanserer ny intro-Leaf: Norgesfavoritten blir mye billigere

Du kan med litt godvilje også finne sjarmklumpene Honda E og Fiat 500 e under 300.000 kroner.

MG har hatt suksess med sine rimelige biler. I samme stund som de lanserer denne bilen, utleveres MG nummer 10.000 etter relanseringen av merket i Norge.

Det er den kompakte SUV-en MG ZS EV som har stått for mesteparten av det salget.

Under kan du se videoen fra da vi testet denne bilen, også den en svært vellykket bil til prisen.

Og da spesielt den noe dyrere og langt bedre 2022-utgaven, som altså er testet her:

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også