Ofte stilte spørsmål
Dersom du lurer på noe eller ikke finner informasjon kan du ta en titt på de ulike temaene nedenfor. Dersom du ikke finner svar på det du søker kan du gjerne sende oss en epost så skal vi svare deg så raskt som mulig.
Elbilforeningens blå ladebrikke fra Ladeklubben er forhåndsregistrert, og kan brukes hos flere ladeselskaper i Norge, samt på 28.000 hurtigladere i Europa. Bruker du den, unngår du å måtte laste ned alle appene fra et titalls ladeselskaper.
Har du den den svarte ladebrikken, må den registreres hos selskapene for å fungere.
Du betaler per kilowatt-time når du lader. Prisene varierer fra selskap til selskap, så det er penger å spare på å følge med. Det er dyrere å hurtiglade enn å lade hjemme.
Du kan enten lade med en hurtiglader eller ved hjelp av en normalladeboks.
Hurtigladerne er elbilens svar på bensinstasjoner. Her lader du bilen raskt når du er underveis. De leverer minst 50 kW. Ladestasjoner som leverer mer enn 150 kW, kalles lynladere.
Normallading er det du gjør hjemme, og gjelder all lading under 50 kW. Det tar lenger tid, men er perfekt også når du overnatter på tur, eller står parkert over flere timer.
På en hurtiglader er kabelen fastmontert i laderen. Velg kabelen som passer til bilen din. På en normalladeboks, bruker du egen medbrakt kabel.
Normalt starter, stopper og betaler du for ladingen med ladebrikke eller app. følg instruksjonen på laderen.
Elbilforeningens blå ladebrikke fra Ladeklubben er forhåndsregistrert, og kan brukes hos flere ladeselskaper i Norge. Bruker du den, unngår du å måtte laste ned alle appene fra et titalls ladeselskaper.
For å få pakkeprisen følg punktene under:
- Først må du bestille eller ha utført batterihelsetest fra Aviloo.
Bestill batterihelsetest. - Deretter bestiller du ønsket Eierskiftekontroll hos Viking.
Bestill Eierskiftekontroll. - Når du kjøper Aviloo-batterihelsetest og Viking Eierskiftekontroll sammen, får du som medlem av Elbilforeningen ytterligere rabatt på eierskiftekontrollen. I tillegg til dine allerede reduserte medlemspriser får du henholdsvis kr. 400 i rabatt på total og kr. 300 i rabatt på basis.
- Rabatten på Eierskapskontroll trekkes fra i kassen på Viking Kontrollstasjon.
Begge kontroller tar for seg de viktigst punktene når det gjelder bilens tekniske tilstand. Velger du Eierskiftekontroll Total får du også med en vurdering av bilens kosmetiske tilstand.
Viking Kontroll ble etablert i 2018 for å forsterke Vikings posisjon i bilmarkedet ved å tilby kontroll av kjøretøy i tjenestespekteret. Fra før har Viking over 60 års erfaring med bilberging.
På alle Viking Kontrollstasjoner kan du få en nøytral vurdering av din elbil. En tilstandsrapport gjør at du unngår misforståelser i forbindelse med kjøp og salg. I samarbeid med Aviloo tilbys nå også sjekk av batterihelse. En komplett sjekk av din elbil!
Du finner Viking Kontroll i store deler av landet, og de har som mål å være landsdekkende innen kort tid.
Ja, dersom BilXtra kjører spesifikke kampanjer med lavere pris enn medlemsrabatten gir, vil du få den beste prisen. Rabattkoden kan ikke kombineres med andre kampanjer.
BilXtra er Norges største kjede for slitedeler og tilbehør til bil. BilXtra er landsdekkende og har 67 butikker fra Lyngdal i sør til Hammerfest i Nord. BilXtra er en faghandel for bil med kjente merkevarer i sortimentet som Autoglym, Carpro, Thule, Packline, Skiguard, DEFA m.fl.
Hos BilXtra treffer du dedikerte medarbeidere med høy kompetanse, og med Norges største utvalg på alt det du trenger til din elbil. Sjekk ut bilxtra.no eller besøk våre butikker.
Aviloo-boksen måler rådata fra batteriet ditt. Batteri- og celletemperatur, elektrisk spenning, strøm, energiforbruk og mye mer. Alle disse verdiene overføres inn i Aviloos algoritme og legges til grunn for å gi deg svaret på batteriets helsetilstand (SoH).
Den tilgjengelige energien fra batteriet er avhengig av batteriet og utladingsraten. Aviloos testmetode generer en simuleringsmodell fra måledataene fra testen, og kan bruke den til å simulere en utladingssyklus gjort under standardiserte forhold. Denne modellen kan kompensere for andre variabler.
Kjørestil har kun en nevneverdig effekt dersom batteriet lades helt ut på under en time.
Testen kan ikke styre hvordan batteristyringsenheten oppfører seg i bilen. Derfor kan testen gi noe forskjellige resultater dersom man tar pauser i løpet av testen, eller testen utføres over flere dager. Grunnen til dette er at batteristyringsenheten under pauser i kjøring kan mer nøyaktig regne ut batterinivået, og dermed frigi mer energi enn hvis batterinivået er ukjent.
Batterihelse er ofte angitt som SoH, som står for State of Health.
SoH blir målt i prosent og er kort fortalt andelen av batteriet som kan brukes til kjøring, sett i relasjon til hva produsentene lovte da bilen var ny.
Aviloo GmbH er et østerriksk batteridiagnostikkselskap som spesialiserer seg på testing av batterihelse (SoH). Selskapet ble startet opp i 2017, ut fra garasjen til de to grunnleggerne Wolfgang Berger og Nikolaus Mayerhofer
Selskapet har utviklet en test som enkelt lar deg teste batterihelsen på din elbil. Aviloo-boksen kobles til bilen din og overvåker batteriet i elbilen under hele testturen - fra 100% til 10%.
Aviloos mål er at det skal bli enkelt for elbilister å vite mer om den viktigste delen av elbilen sin - batteriet.
Det kan dessverre skje feil på betalinger. Vi oppfordrer til å sjekke prisen i Ladeklubben-appen før du lader (Så du vet hva det vil koste), og å sjekke ladehistorikken i appen hvis du mistenker feil.
Vi har i noen ytterst få tilfeller opplevd at regningene vi har sendt på ladesesjoner har inneholdt feil (fra ladetilbyderene som de sender oss), men vi har automatiske systemer på plass for å varsle oss om disse. Hver gang vi finner en ny feil så tilpasser vi varslingene, slik at dette ikke skal skje igjen.
Hvis du har opplevd en feil, så er det fint om du sender oss ladebrikkenummeret ditt på medlem@elbil.no og forteller oss om hva som har skjedd.
Brikkenummeret på den nye blå ladebrikken trenger du ikke registrere noen plass. Når brikken sendes ut til deg er den allerede registrert på medlemskapet ditt, så alt du trenger å gjøre er å logge deg inn i appen Ladeklubben og legge til betalingskort, og da vil ladebrikken din automatisk dukke opp under kontoinnstillinger.
Ladeklubben er koblet opp mot de største ladenettverkene i Europa, som er Gireve, e-clearing og Hubject. I tillegg har vi også egne avtaler med andre ladetilbydere. Til sammen så har du tilgang på over [ebf_custom_setting key="charging_points_europe_count"] ladepunkter i hele Europa.
I appen Ladeklubben finner du alle ladepunktene enkelt i kartet.
Du finner prisen enkelt i Ladeklubben-appen, ved å velge laderen du skal bruke.
På grunn av priser i stadig endring og stort utvalg av ladeselskaper, er det ikke mulig å vedlikeholde en prisliste på elbil.no.
Ladeklubben tilbyr lading på over [ebf_custom_setting key="charging_points_europe_count"] ladepunkter i Europa.
Vår blå ladebrikke styres av oss. Det vil si at vi automatisk melder deg inn til alle ladeoperatører vi samarbeider med. Med andre ord, har du registrert en betalingsmåte i Ladeklubben appen, så kan du lade på over [ebf_custom_setting key="charging_points_europe_count"] ladepunkter i Norge og Europa.
Den svarte ladebrikken må registreres hos alle ladeoperatører du ønsker å bruke for lading. Det vil si at du må selv opprette et kundeforhold med hver enkelt operatør. Hjelp med å registrere den svarte ladebrikken finner du på denne siden.
En solid kabelholder som tåler belastningen fra tunge ladekabler.
- Dimensjoner: Ø 11,9 x 6 cm
- Vekt: 87 g
- Materiale: Plast
- Lastevekt: 5 kg
Ladeboksen kan kun installeres av autorisert elektriker. Husk at du må få samsvarserklæring fra elektriker på installasjonen. I enkelte områder krever nettleverandøren at man søker om å få sette opp kurser over 16A (tilsvarer over 3,7 kW) for lading av elbil ved 230 V 1-fase strømnett.
Nei, den blå ladebrikken er ferdig registrert hos ladeselskapene vi samarbeider med. Ettersom flere ladeselskaper kommer til, vil de automatisk bli registrert på din brikke.