Ofte stilte spørsmål
Dersom du lurer på noe eller ikke finner informasjon kan du ta en titt på de ulike temaene nedenfor. Dersom du ikke finner svar på det du søker kan du gjerne sende oss en epost så skal vi svare deg så raskt som mulig.
Ja, på visse typer ladere kan to biler lade samtidig. Dette gjelder i hovedsak lynladere. Hurtigladere (50 kW) støtter normalt ikke muligheten for at to biler kan lade samtidig, da de ikke har teknisk forutsetning for å dele effekt mellom to ladeuttak.
NB: Noen hurtigladere har et type2-uttak i tillegg til CCS/Chademo. Dette uttaket fungerer uavhengig av laderen og kan ofte benyttes samtidig med hurtigladeren.
Noen eldre elbiler kan ikke lade med høyere effekt enn 50 kW. Om dette gjelder din bil anbefales det å velge en 50 kW-lader dersom det er tilgjengelig. I mange tilfeller vil det også være billigere å velge en 50 kW-lader, enn å velge en lader med høyere effekt enn din bil klarer å motta. I tillegg vil elbilister som kan utnytte ladehastigheten på lynladere være takknemlig for det.
Framover forventer vi at det vil bli bygget en stor overvekt av lynladere, da de fleste nye bilmodeller har en teoretisk ladehastighet fra 100 kW.
Forskjellen på hurtig- og lynlading er den teoretiske makshastigheten laderen kan tilby. Hvor høy hastighet bilen din lader med styres av en rekke variabler som spenning, temperatur, batteritemperatur, hvor mye strøm bilen er dimensjonert for å motta og en hel rekke andre parameter. Gjør deg kjent med hvilken ladehastighet din bil kan motta, for mest mulig effektiv lading.
Hurtiglading
Effekt: Mindre enn 150 kW
400V DC spenning
Lynlading
Effekt: 150 kW og oppover
400V eller 800V DC spenning
Du vil fortsatt kunne bruke den svarte brikken og registrere den som før, men for å kunne benytte deg av alle fordelene med Ladeklubben anbefaler vi at du tar i bruk den nye blå ladebrikken.
Den blå ladebrikken har et høyere sikkerhetsnivå enn den gamle ladebrikken, lar deg lade hos flere ladeselskaper uten å opprette kundeforhold hos hver enkelt og samler all din hurtiglading på ett sted. I tillegg får du sømløst tilgang på lading i Europa gjennom samarbeidende ladenettverk.
Forsinkelse av sanntidsinformasjon fra ladeselskapet kan føre til at en ladestasjon står som opptatt i app, mens den egentlig er ledig. Noen ladeselskaper sender oppdateringer med noen minutters mellomrom, mens andre sender denne informasjonen kun noen ganger per time. Dette kan føre til at sanntidsinformasjon ikke alltid er like oppdatert som ønskelig.
Vi anbefaler følgende fremgangsmåte:
Velg ladestasjon og ladeuttak i Ladeklubben-appen – trykk start lading– koble deretter til ladekabel
Enkelte ladestasjoner sender et opptattsignal idet man setter ladekabelen inn i bilen. Du vil da kunne oppleve at uttaket står som opptatt i appen, og at du ikke får startet lading. Derfor anbefaler vi at du først starter lading, og deretter kobler ladekabelen til bilen.
De fleste ladeselskapene tillater følgende rekkefølge på oppstart av lading: Plugg til ladekabelen – les av ladebrikken – start lading
Dersom denne rekkefølgen ikke virker kan du prøve:
Les av ladebrikke – plugg til ladekabel – start lading
Du kan ta i bruk den blå ladebrikken ved å registrere deg i Ladeklubben og legge inn betalingskort.
- Last ned Ladeklubben-appen (logo med hvit bakgrunn og blå bil).
- Logg inn med samme innloggingsdetaljer du bruker på Min side på elbil.no.
- Trykk på menyen øverst i høyre hjørne.
- Velg betalingsmåte og legg inn ditt betalingskort.
På ladestasjon holder du ladebrikken inntil kortleseren og følger instruksjonene på stedet. Du har også mulighet til å starte og stoppe ladingen med Ladeklubben-appen.
Mer, Eviny og Circle K har foreløpig ikke åpnet sine ladenettverk for andre aktører. Dette gjør at tjenester som Ladeklubben, som ønsker å samle lading i en tjeneste, ikke får tilgang til nettverket.
Ladeklubben støtter lading hos [ebf_custom_setting key="ladetilbyder_norge"] i Norge.
Vi jobber aktivt med å få med oss ladeselskaper, og flere er på vei. I tillegg får du tilgang på over [ebf_custom_setting key="charging_points_europe_count"] ladepunkt i Europa.
For å registrere ditt bankkort må du laste ned Ladeklubben-appen. Logg inn i appen med samme brukernavn og passord som du benytter på Min side på Elbil.no.
Etter å ha logget inn kan du se en meny øverst i høyre hjørne, hvor du kan legge inn kortet ditt under betalingskort. Her får du et valg om du vil bruke Mastercard eller Visa. Neste steg er å legge inn kortinformasjonen din, og verifisere kortet med BankID eller annen godkjenningsmetode.
Når verifiseringen er fullført ledes du tilbake til Ladeklubben. Du vil da se kortet ditt under betalingsmåte, med de fire siste siffer synlig. Det er dette kortet du vil bli trukket fra når du lader med den blå brikken. For å bytte ut kortet, velger du "endre betalingsmåte".
For å få tilgang til Ladeklubben må du benytte deg av samme e-postadresse som er tilknyttet ditt medlemskap i Elbilforeningen. Ved behov for endring av epostadresse, send en epost til medlem@elbil.no.
Dersom du har glemt ditt passord kan du tilbakestille dette ved å gå til elbil.no, velge "min side" og trykke "glemt passord" nederst på innloggingssiden.
Registrering av betalingskort foregår i Ladeklubben-appen. Ladeklubben bruker NETS som betalingsløsning, og i appen er det gjennom denne tjenesten du registrerer betalingskort.
- Last ned Ladeklubben-appen (logo med hvit bakgrunn og blå bil).
- Logg inn med samme innloggingsdetaljer du bruker på Min side på elbil.no.
- Trykk på menyen øverst i høyre hjørne.
- Velg betalingsmåte og legg inn ditt betalingskort.
Det er per dags dato kun mulig å registrere betalingskort i appen, og ikke via PC. Vi jobber med å tilby alternative løsninger for dette i framtiden.
For å bli bruker av Ladeklubben må du først være medlem i Norsk elbilforening.
1. Last ned Ladeklubben fra App Store eller Play Store.
2. Logg inn i appen med samme brukernavn og passord som du bruker når du logger deg inn på Min side på elbil.no.
3. Legg inn ønsket betalingskort under "Betalingsmåte" og godkjenn med BankID. Du blir deretter spurt om du vil gå tilbake til appen. Velg ja og du ser at betalingsmåten din er oppdatert.
4. Du er nå klar til å lade gjennom Ladeklubben! Start og avslutt lading enkelt ved å benytte den blå ladebrikken. God lading!
Ved problemer kontakt oss på medlem@elbil.no.
- Alle medlemmer og båtførere må være over 25 år
- Du må ha båtførerbeviset (uavhengig av alder)
- Eventuell ekstra båtfører må bo i samme husstand som primærmedlemmet, være over 25 år og ha båtførerbevis
- Om du har lite eller ingen praktisk erfaring med båt anbefaler vi at du gjennomfører vårt Basiskurs i båtføring (500 kr i timen). Kurset tilpasses den enkeltes behov og varer som regel i 1-2 timer.
- Hele medlemsprisen må være innebetalt før du får tilgang til å booke båt
Nei, Tibber Pulse fungerer også uten en strømavtale hos Tibber. For å få tilgang på dine data må du bruke Tibber-appen, eller hente ut dataene via åpent API på https://developer.tibber.com/ .
Pulse bruker Wi-Fi 2,4g GHz for å overføre informasjon om ditt strømforbruk i sanntid. Forbruket sendes inntil hvert andre sekund, avhengig av strømmåler. Spenning sendes hvert tiende sekund. Informasjon om forbruket kan leses av i Tibber-appen.
Åpning av HAN-porten er en forutsetning for at Tibber Pulse skal fungere. Nettselskap har ulike rutiner når det gjelder åpning av HAN-porten på din strømmåler. HAN-porten kan som regel åpnes ved å logge inn på «Min side» hos nettselskapet, eller ta direkte kontakt med nettselskapet over telefon eller e-post.
Tibber Pulse er laget for å fungere med de fleste nye AMS-strømmålere med HAN-port.
Merker som støttes:
- Aidon
- Kaifa/Nurfi
- Landis+GYR/Embriq
- Kamstrup*
*Med Kamstrup strømmåler vil oppdateringsfrekvensen være avhengig av nettverksutstyr og innstillinger. Les mer på Tibbers nettside.
Ja, Tibber Pulse kobles til strømmåleren (AMS) din med en nettverkskabel via HAN-porten. Pulse henter strøm fra strømmåleren, og trenger kun å være tilkoblet ekstern strøm under selv installasjonen. Tibber Pulse festes til sikringsskapet med innebygde magneter.
Fra Tibber:
Hvorfor? Strømmen i nettet, som du bruker i hjemmet ditt, kan ikke spores. Derimot kan man spore hvilken produsent av fornybar energi man handler strøm fra, og dette dokumenteres med opprinnelsesgarantier. Strøm med garantert fornybar opprinnelse er en viktig del av vår strømavtale. Vi vil trolig levere mer enn 3 milliarder kWt strøm til kundene våre i 2022. Med det vil Tibber-kundene bidra til miljøtiltak, oppgraderinger og finansiering av økt produksjon av vannkraft i Norge.
Kostnadene ved kjøp av strøm med garantert fornybar opprinnelse har gjort et hopp som følge av en tørr sommer og lavere produksjon av vannkraft. Dette gjør at vi må endre påslaget, som går til å dekke kostnader direkte tilknyttet strømhandelen. I praksis medfører dette en endring i kostnad på ca 13 kr i snitt per faktura per kunde. Prognosene tilsier at prisene på strøm og garantier for fornybar energi vil normalisere seg utover senvinteren og våren. Kostnaden knyttet til påslaget vil da automatisk gå ned igjen.
En mer detaljert forklaring på årsak til endringen og oversikt over historisk kostnadsutvikling i påslaget kan du lese mer om her.