BMW doblet salget og solgte over 215.000 elbiler i 2022: Og snart kommer i5 og iX2
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Om få måneder lanseres BMW i5. Den kommer både som sedan og stasjonsvogn. En sporty iX2 kommer også.
Det bør ikke komme som noen overraskelse at salget av elektriske biler øker. Og til dels drastisk for bilprodusenter som nærmest ikke har hatt elbiler i porteføljen tidligere.
Andelen elektriske BMW-er som selges globalt er fremdeles svært liten. Her hjemme fortoner bildet seg annerledes, her selges det knapt BMW-er som ikke er elbiler.
Men i 2027 er målsettingen at halvparten av produksjonen skal være biler på en helt ny elektrisk plattform.
Hybridplattformer
BMW var blant de første produsentene som lanserte en dedikert elbil med sin smått ikoniske i3.
Men med unntak av iX, som kom i fjor, har de ellers vært forsiktige på ren elbilsatsning. I4, i7, iX1 og iX3 er alle biler som deler produksjonsplattform med fossildrevne søsken.
Det samme er tilfelle med de neste modellene som kommer fra selskapet.
Nylig kunngjorde BMW at man om få måneder starter lanseringen av helt nye BMW i5 Sedan.
I oktober ruller de første bilene ut, og våren 2024 får de selskap av BMWs første elektriske stasjonsvogn, BMW i5 Touring.
Kompakt-SUV-en iX2
Nå røper BMW at nok en elektrisk nyhet får sin premiere i år:
Det dreier seg om den nye kompakte SUV-en med navnet iX2. Det er i prinsipp en iX1 med litt sportsligere look.
På samme plattform og drivlinje vil vi få BMW 2-serie Grand Tourer og Mini Countryman også. Begge med firehjulsdrift.
Neue klasse
Men snart er BMW klare for dedikerte elbilplattformer.
De har tidligere meldt at neste generasjon M3 blir helelektrisk, med fire motorer og selvfølgelig firehjulsdrift.
Neue klasse er betegnelsen på en helt ny serie med elektriske modeller fra BMW, med en helt ny redefinert IT- og software-arkitektur, samt en ny generasjon med høytytende elektriske drivlinjer og batterier.
De to allerede presenterte visjonsbilene BMW i Vision Circular og BMW i Vision Dee representerer det sirkulære og digitale aspektet for den neste epoken elbiler fra BMW.
På bilutstillingen IAA Mobility i München til høsten, vil BMW lette enda mer på sløret rundt hva man har i vente fra 2025 og utover.
BMW har allerede sagt at de første modellene som lanseres i Neue klasse vil være en sedan i 3-seriesegmentet og en sportslig SUV.
Nå forteller det tyske selskapet at minst seks modeller vil lanseres i løpet av de første 24 månedene.
Produksjonen av den nye generasjonen elbiler starter i det nye anlegget i Debrecen, Ungarn, som kun skal produsere Neue klasse-modeller.
Fra 2026 vil man også produsere dissemodellene på fabrikken i München. Og fra 2027 vil produksjonen også starte på fabrikken i San Luis Potosi, Mexico.
Smått og stort
BMW Group er som kjent større enn bare BMW. Mini blir eksempelvis helelektrisk i begynnelsen av 2030-tallet, med flere nye modeller.
Dagens mini ble lansert i 2015 og erstattes av en elektrisk 3-dørs-modell. Den får trolig bare navnet Mini Cooper.
Det kommer også en ny crossover-modell i småbilsegmentet, Mini Aceman, og dagens MINI Countryman får sin premiere senere i år.
Den blir også tilgjengelig med bensinmotorer og bygges i Leipzig, sammen med BMW-modeller på samme plattform.
I 2030 vil også Rolls-Royce ha en eksklusiv helelektrisk produktportefølje.
Første elektriske modell ut er Rolls-Royce Spectre, som hadde verdenspremiere i 2022. De første bilene blir levert til kunder i år.
Med et utvalg på rundt et dusin helelektriske modeller, forventer BMW Group en bratt oppadgående kurve i salget av elbiler de kommende årene.
I 2024 vil minst én av fem av selskapets nye biler ha en elektrisk drivlinje.
Innen 2025 vil dette være hver fjerde nye bil som leveres, og innen 2026 rundt én av tre.
Selskapet også har et mål om å levere mer enn 10 millioner elektriske biler til kunder rundt om i verden innen 2030.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!