Hopp til innhold

Nok et argument for å installere ladeboks hjemme: Opp til 30 prosent forsvinner hvis du lader feil

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

STRØMTAP: Sjekk hva som stjeler strøm ved lading hjemme.

Strøm forsvinner mellom huset ditt og elbilbatteriet. Men hvordan du lader hjemme har stor betydning for hvor mye strøm du taper.

Vet du hvor mye strøm elbilen din bruker? Ja da, tenker du kanskje, kjørecomputeren viser forbruket.

Men den forteller ikke hele sannheten. For ved lading av elbiler går det tapt energi som du betaler for, men som ikke havner på batteriet.

Ladetap kan ikke forhindres helt. Men i tider med energimangel og stigende strømpriser kan det være verdt å holde tapene så lave som mulig.

TEST: Prosjektleder Luis Kalb (på bildet) og kolleger fra ADAC Technik Zentrum avdekket årsakene til ladetap i fire forskjellige elbiler. Foto: ADAC/Ralph Wagner

Slik målte ADAC

Den tyske motorførerorganisasjonen ADAC har nå målt hvor mye strøm som forsvinner mellom huset og elbilbatteriet, og gir tips for hvordan det kan bli mindre.

I utgangspunktet er det to måter å lade elbilen hjemme – hver med forskjellige hastigheter. Hovedskillet går mellom stikkontakt (maks 2,3 kW) og Type 2-ladeboks (3,6-22 kW):

I denne testen har ADAC verken testet 22 kW lading, eller hurtig- og lynlading, som skjer med likestrøm.

De har brukt fire testbiler:

For å forklare hvor mye energi som går tapt på hvilket punkt i systemet og hvordan du kan minimere disse tapene, utførte ADAC målinger fra sikringsskapet og helt inn til bilen på forskjellige punkter.

Ved å alltid lade bilbatteriet til 20% kunne ADAC måle hvor mye av effekten som gikk tapt underveis fra veggen til bilens batteri.

Målingene viste store forskjeller i tap avhengig av hvilken måte man valgte å lade på.

Sammenligner man måleresultatene ved lading i stikkontakten og lading med ladeboks, ser man tydelig at effektiviteten ved lading med ladeboks er betydelig bedre enn fra stikkontakten i alle de fire testbilene.

Forskjellen er størst i Renault Zoe, og minst i VW ID.3.

Fiat 500e, som tilsynelatende er designet for god ladeeffektivitet, har minst ladetap.

Hvordan kan ladetap forklares?

Alle batterier er likestrøm, men i strømnettet er det vekselstrøm. Ombordladeren i bilen må konvertere vekselstrøm til likestrøm.

Der oppstår det varme og dermed tap.

Det samme skjer når man skal lade bilens 12-voltsbatteri.

Dessuten brukes det strøm til en rekke elektriske system for å holde liv i bilen og overvåke ladingen. Det kreves fra 100-300 watt på disse prosessene.

Dette er uavhengig av hvor stor effekt du lader med, derfor vil høyere ladeeffekt gjøre dette i andel av tap lavere enn om du lader med lav effekt.

Du har også varmetap fordi batteriet blir varmt under opplading.

Ladebokser til elbil

Svært gode medlemspriser på DEFA og Zaptec ladebokser.

Effekttap i bilens kabling og batteri skal ifølge undersøkelsene være så små at de nesten ikke kan måles.

Det er med stikkontakten man får det største strømtapet. Faktisk mellom 10 og 30 prosent av effekten går bort til annet enn å lade batteriet ditt.

Den store kabelguiden 

Slik unngår du høyt ladetap

Om du har godkjent lading med stikkontakt til fast bruk er én faktor at dess lenger avstand det er fra sikringsskap til stikkontakt, jo større er strømtapet. Her er tapet alene opptil 4 %. Lang kabel fra kjøretøy til stikkontakt kan også øke tapet.

Elbilforeningen anbefaler at du installerer ladeboks hjemme – det er tryggere, raskere, og det vil gi mindre energitap på veien fra sikringsskap til bilbatteriet.

Og husk at fra og med juli 2022 er det krav om ladeboks ved nyinstallasjon for fast elbillading.

ADAC konkluderer med at ved lading med vekselstrøm gjelder tommelfingerregelen: jo høyere ladeeffekt , desto kortere ladeprosess , og jo lavere ladetap.

ADAC fant ingen forskjeller i mengden energi du tilfører bilens batteri av gangen, det skal altså ikke medføre høyt tap å lade bilen til 50 % kontra 20 %.

Vær obs på at i Norge kan høyere ladeeffekt medføre at du havner i et høyere kostnadstrinn på fastleddet på strømregningen din. Les mer om de nye reglene og tips for å holde effekttoppene nede i denne artikkelen.

Les også

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også