Elbilsalget i juni/første halvår 2022: Positiv elbilutvikling kan bremses av bompengeforslag
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Tesla tilbake på salgstoppen, og elbilandelen er på nesten 80 prosent, både i juni og for første halvdel av 2022. Likevel er Elbilforeningens Christina Bu litt bekymret.
I dag kom både halvårstallene for 2022 og tallene for nybilsalget i juni fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Tallene viser at elbilandelen er så vidt på vei opp igjen etter at vi opplevde en liten nedgang i mai sammenliknet med året før.
NB: Du finner flere tall om elbilsalget i juni og første halvår av 2020 lenger ned i denne artikkelen, blant annet hvilke bilmodeller som solgte mest og oversikt over elbilandelen i de ulike fylkene.
Elbilsalget kan bremses av moms og bom
79,1 prosent er elbilandelen på landsbasis første halvår i år.
Det er hele 22 prosentpoeng høyere enn tilsvarende periode i fjor.
Og på topp 10-lista over mest solgte bilmodeller for første halvdel av 2022, er det kun elbiler.
– Så langt ser det bra ut, men det er viktig å følge nøye med på elbilsalget, siden elbilutviklingen kan bremses av både moms og diskusjoner om økt bompengebetaling, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen.
I revidert nasjonalbudsjett ble det vedtatt å innføre moms på summen over 500.000 kroner av kjøpsbeløpet, mens en eventuell skroting av miljørabatten i bomringen kun er på utredningsstadiet foreløpig.
– Det er ingen grunn til å slappe av og tenke at vi så å si er i mål. Fortsatt høyt salg av elbiler vi ha mye å si for om Norge greier å kutte klimagassutslippene i tide, sier Bu.
Stortinget har vedtatt et mål for 2025 om at kun nullutslippsbiler skal selges som nye biler. Stortingets klimamål for 2025 handler også om varebiler og leasing-biler.
Men her går salget av elbiler langt tregere enn i privatmarkedet.
– Vi vil minne regjeringen om at det gjenstår mye for å sikre at elbilene vinner konkurransen både i varebilmarkedet og i leasing. Første halvår i år er elbilandelen i næringsmarkedet rett under 60 prosent, så her må vi få opp farten, sier Bu.
Bekymret for at Vegvesenet vil skrote miljørabatt i bomringene
På oppdrag fra Samferdselsdepartementet har Statens vegvesen nylig utredet hvordan man kan øke kollektivandelen i byene.
Vegvesenet har foreslått at bomrabatten i bomringene skrotes og at det i 2025 blir samme pris for elbiler som for fossilbiler. Allerede i 2023 vil de øke prisandelen for elbiler til 75 prosent av det fossilbilene betaler.
– Statens vegvesen har tatt altfor lett på konsekvensene for klimapolitikken i sin utredning og glemt at det er diesel- og bensinbiler som er konkurrentene til elbilene i nybilsalget, ikke bussen og toget, sier Bu.
Elbilforeningen har støttet innfasingen av noe moms i 2023, men er sterkt imot utfasingen av bomrabatt.
– Om både moms- og bompengefordel reduseres samtidig, vil vi oppleve at konkurransekraften til forurensende biler styrkes betraktelig, advarer Bu.
Tesla Model Y på topp første halvår og i juni
Ser vi nærmere på tallene fra OFV, ser vi at Tesla som vanlig befinner seg øverst på salgsstatistikken den siste måneden i kvartalet.
17 prosent av bilene solgt i juni var en Model Y, nærmere bestemt ble det solgt 2.533 eksemplarer av modellen denne måneden.
Det er ingen fossilbiler på topp 10-lista for 2022, men den ladbare hybriden Toyota RAV4 er femte mest solgte bilmodell så langt i juni og nærmer seg.
Bilsalget har hatt en nedgang på nesten 20 prosent fra i fjor, og første halvår er det solgt 65.505 biler, mot 83.900 på samme tid i fjor.
Det utgjør en nedgang på 18,4 prosent.
Det er ikke bare i første halvår totalt at nybilsalget har gått ned. I juni var det 14.901 nybilregistreringer, mot 20.392 i samme måned i fjor. Det er en nedgang på 26,9 prosent.
Mange andre land i Europa, som for eksempel typiske billand som Tyskland og Sverige, har også hatt nedgang i nybilsalget.
Produksjons- og leveringsutfordringer som følge av krigen i Ukraina og pandemi pekes gjerne på som noe av årsaken til dette, også her hjemme.
Juni 2022
Elbilandel: 78,6 %
Elbilandel, privatkjøp: 86,9 %
Elbilandel, næring: 55,6 %
Andel, ladbar hybrid: 11,2 %
Første halvår 2022
Elbilandel: 79,1 %
Elbilandel, privatkjøp: 85,8 %
Elbilandel, næring: 59,9 %
Andel, ladbar hybrid: 9,3 %
Mest solgte bilmodell i juni
- Tesla Model Y: 2533
- VW ID.4 og ID4 GTX: 1244
- Skoda Enyaq: 1051
- BMW IX: 473
- Toyota RAV 4: 455
Mest solgte bilmodell – så langt i 2022 (1.jan – 30.jun)
- Tesla Model Y: 6130
- Volkswagen ID.4: 4311*
- BMW iX: 2739
- Skoda Enyaq: 2736
- Audi Q4 e-tron: 2557
- Hyundai IONIQ 5: 2453
- Polestar Polestar 2: 2171
- Ford Mustang Mach-E: 2034
- Audi e-tron: 1958
- Volvo XC40: 1919
(*Volkswagen ID.4 og ID4 GTX)
Fylkestabell, elbilandel i personbilsalget
Fylke | Juni 2022 | Juni 2021 |
Østfold | 80,6 % | 64 % |
Akershus | 79,9 % | 68,5 % |
Oslo | 84,5 % | 73,1 % |
Hedmark | 69,6 % | 58,9 % |
Oppland | 79,1 % | 56,4 % |
Buskerud | 76,5 % | 58,9 % |
Vestfold | 77,6 % | 63,4 % |
Telemark | 77,7 % | 55 % |
Aust-Agder | 76,2 % | 55,6 % |
Vest-Agder | 65,2 % | 55,3 % |
Rogaland | 75,9 % | 66,2 % |
Hordaland | 88,6 % | 77 % |
Sogn og Fjordane | 73,3 % | 46,4 % |
Møre og Romsdal | 79,4 % | 60,2 % |
Trøndelag | 77,7 % | 64,1 % |
Nordland | 66,5 % | 46,5 % |
Troms | 69,3 % | 46,3 % |
Finnmark | 51,6 % | 37,4 % |
Les også
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!