Hopp til innhold

Elbilforeningens vintertest 2024 – vi tester varmeapparatene: Store forskjeller – så fort ble det varmt i bilene

FORSKJELLER: Det er til dels store forskjeller mellom bilene. Noen nærmer seg 50 grader, mens andre bare gir deg en lunk. Foto og video: Jamieson Pothecary / elbil.no

Det var iskaldt under vintertesten, men det ble rene badstuen i noen av bilene under oppvarmingstesten vår.

En av mange fordeler med elbiler er at varmeapparatet ikke må vente på at motoren skal bli varm for å få varme i kupeen.

Her er det i stedet egne elektriske varmeelementer som henter strøm fra hovedbatteriet.

Sikkert og komfortabelt

Derfor har elbiler potensial til å bli langt raskere varme enn tilsvarende bensin- og dieselbiler, som bruker varmen fra motorens kjølevann til oppvarming av kupeen.

Blant fossilbilene er det lite eller ingenting å hente før og under korte turer, med mindre man kjører bilen på tomgang i forkant.

STILLE FØR STORMEN: Nøkler er godt unnagjemt og temperaturmålere kalibrert i vinterkulda før vi kaster oss inn i bil etter bil og måler temperaturer.

Og om bilen kan styres via en app, kan du varme den på forhånd, fra sofaen, slik at du kommer til ferdig oppvarmet bil. Da slipper du store vinterklær for store og små, noe som kan utgjøre en sikkerhetsrisiko:

Har du vinterjakka på i bilen?

Det kan være livsfarlig

Og det spiller selvfølgelig ikke noen rolle om bilen står inne i en garasje eller i et lukket rom når elbiler varmes opp, for her kommer det ingen utslipp.

Bedre rekkevidde

Skal du på langtur, er det smart å ha bilen tilkoblet og avreisetidspunktet programmert.

Da er både batteriet og kupeen riktig temperert, og strømmen hentes hovedsakelig fra strømnettet, slik at du ikke tapper rekkevidde.

GLOVARMT: Lars Godbolt og Rune Nesheim tester alle bilene – og måler temperaturen fra to steder. I denne testen kan de dokumentere at kupeene varmes opp på rekordtid. I Konaen blir det nesten 50 grader på frontruta og 36 grader i kupeen på et kvarter.

Slik testet vi

Når vi begynner testen har bilene stått ute på åpen plass over natta.

Det er godt under -20 gjennom natta og det er 15 minusgrader idet vi starter testen.

Vi tester en og en bil etter tur, men temperaturen øker bare med en grad fra første til siste bil – så dette har ingen betydning for testen.

TETT I TOPPEN: Hyundai Kona utmerker seg med høyest kurve fra et minutt og fremover, men etter 15 minutter stiger fortsatt Tesla kraftig. Xpeng og Nio begynte allerede å flate ut etter seks minutter, mens ID.7 har den merkeligste kurven av de alle.

Moderne biler er vanskelige å teste på dette feltet.

Er du i nærheten med en nøkkel, begynner systemene å arbeide. Derfor holder vi alle nøkler i god avstand fra bilene for å holde dem «døde» til vi starter testen.

Termometerne ligger i utetemperatur før bruk. Den ene føleren, i selve termometeret, måler temperaturen som kommer opp på frontruta. Den andre måler temperaturen i hodehøyde i kupeen mellom fører og passasjer.

Vi bruker defrost-funksjonen og stiller temperaturen på maks på alle biler. På den måten sikrer vi at varmeapparatet yter maksimalt av hva det klarer.

KUPEEN: Temperaturutviklingen blir en del jevnere når varmlufta blander seg med den kalde i kupeen. Men tendensene er de samme. Resultatene kan selvfølgelig bli annerledes dersom man lar automatikken styre, men ved å teste på vår måte, får man det maksimale ut av anlegget.

Det er ikke sikkert du vil varme opp din bil på samme måte. Blant annet opplever vi at det fortsatt er iskaldt på bena, men den viser på en illustrerende måte hva som bor i varmeapparatet.

Kurvene for temperatur, både på frontrute og i kupeen, viser tydelig temperaturutviklingen.

På frontruta ser man tydeligere hva som skjer, mens kupe-visningen generelt sett gir deg følelsen du sitter igjen med som fører eller passasjer i bilen.

Elbilforeningens vintertest 2024:

Dette tester vi i vinter

Nio EL6 – 24 grader

Nio har hele fire bilmodeller i Norge. SUV-en EL6 er den som kanskje burde appellere til nordmenn best. Kinesiske biler har gjerne justering over 30 grader på skjermen.

Etter fem minutter har det skjedd relativt lite på frontruta. Under har vi 14 grader i kupeen og 19 ved frontruta. Nærmere halve frontruta er isfri.

BLANT DE KALDE: Kinesiske Nio (foran) er først ute i testen. EL6 har gradering til 32 på skjermen. Det samme gjelder Xpeng, men i kulde ligger begge langt under i praksis.

Etter 8 minutter og 30 sekunder er ruta nesten isfri og bilen kan kjøres uten problem. Det plasserer den som nest dårligst, før Volkswagen ID.7

Etter 10 minutter har vi 18 grader i taket og 28 grader ved frontruta.

ETTER FEM MINUTTER: 19 grader ved frontruta.

Etter 15 minutter har vi behagelige 24 grader i kupeen og 34 grader i frontruta. Det holder, men det er noe skuffende i forhold til de 31 gradene som bilen lover via displayet.

Fenomenet er ikke ukjent blant de kinesiske merkene. Man må som oftest justere temperaturinnstillingen til langt varmere enn det faktisk blir i kupeen.

Elbilforeningens vintertest 2024:

Trenger du egentlig firehjulstrekk på ubrøytet vei?

Volkswagen ID.7 – 32 grader

Rykende fersk, men allikevel ganske velkjent, siden bilen er bygget på samme plattform som resten av ID.-familien. Det vil si nøyaktig samme førermiljø og funksjoner, men i nyeste utgave.

KALD START: ID.7 starter rolig, men kommer sterkt.

Temperatur settes på HIGH og maks defrost. Den har en seig start. Det skjer skuffende lite på frontruta de første fem minuttene. 10 grader i kupeen og 13 grader i frontruta.

Bilen har lovlig sikt etter 8:30 minutter og er isfri ett minutt etter.

Og det har skjedd mye med innetemperaturen etter ti minutter. Hele 26 grader innvendig og 30 grader i frontruta.

FEM MIN: Treig start også på VW.

Temperaturutviklingen på frontruta viser at den gir mye varme fra start, men at den allerede etter fire minutter begynner å flate ut. Bilen ender opp med lavest temperatur i kupeen i denne testen.

Elbilforeningens vintertest 2024:

Slik gikk lystesten i mørketida

Hyundai Kona – 36 grader

En av de billigste bilene i testen imponerer stort på varme. Og såpass kraftig vifte at det kom noen nordnorske gloser idet vi satte på maks defroster.

TESTENS BADSTUE: Utrolige 36 grader i kupeen og nesten 50 på frontruta.

Selv om den blåser ganske konsentrert opp på frontruta, kan du kjøre etter fire minutter, takket være at den spyr ut 36 grader mot frontruta.  

Etter fem minutter er det 24 grader i kupeen.

Allerede etter 10 minutter er det komisk varmt i bilen. 43,5 grader på frontruta og 30,6 i kupeen.

FEM MIN: Kjøreklar og etter fem minutter er det godt og varmt i bilen.

Etter 15 minutter gir den 47 grader på frontruta og det er hele 36 grader i kupeen.

Alt i alt er den utrolig rask til å guffe opp varmen og holder alle andre bak seg de 15 minuttene testen varer, selv om Tesla kommer sterkt på slutten.

Xpeng G9 – 25 grader

Det er mange som er nysgjerrige på denne fullsize SUV-en til en relativt hyggelig pris.

Kineseren lider litt av det samme som vi ser hos flere andre. Også her loves ekstreme temperaturer på skjermen, men vi opplever noe helt annet i praksis.

UNDERDIMENSJONERT: Den har testens største kupé å varme opp, og kurven flater ut.

Etter fem minutter er riktignok frontruta i praksis klar for en kjøretur dersom vi hadde dradd et drag med vindusviskeren. Inni derimot, er det faktisk 16 grader både i frontruta og i kupeen.

Ruta er helt isfri etter 8:30 minutter og etter 10 minutter har temperaturen på frontruta krøpet opp til 26 grader – og temperaturen i kupeen er 22 grader.

IKKE KJØREKLAR: Til tross for lavest temperatur på ruta, blir den isfri relativt fort. Du kan kjøre etter drøyt åtte minutter.

Etter 15 minutter er det fortsatt bare 25 grader i kupeen og 30 mot frontruta.

Det betyr at Xpeng er dårligst i denne delen av testen.

Den har riktignok størst kupé, men vi merker at den sliter med å holde temperaturen oppe under den iskalde testuka. Mye tyder på et underdimensjonert varmeapparat.

Xpeng har en jevnt stigende temperaturkurve mot frontruta, men kurven viser samtidig at varmeapparatet er dårlig dimensjonert i forhold til den store kupeen, for den flater nesten ut allerede etter 10 minutter på lavere temperaturer enn de andre i testen.

Men den klarer faktisk en høyere temperatur i kupeen enn Nio på vår test.

BMW i5 – 36,5 grader

BMW har defrost-knappen lett tilgjengelig på dashbordet og er så å si isfri etter fem minutter, selv om det ikke er veldig varmt ennå.

Da gir den 26 grader på frontruta og du har 15 grader i den relativt kompakte kupeen.

KJAPP: Det er den mest sporty bak rattet og ganske kjapp på oppvarming også.

Etter 10 minutter er det 40 grader mot frontruta og 25,5 grader i kupeen.

BMW-en kommer sent, med godt. Etter et kvarter er det hele 30 grader i kupeen og frontruta varmes med 46 grader.

FEM MIN: Det er bare å ta et drag med viskeren og komme seg av gårde.

BMW kommer med et ekstra boost etter ti minutter og plasserer den blant de aller beste på temperatur ved frontruta, men fortsatt bare midt på treet på kupevarme.

Men varmere ønsker man aldri å ha det. Et «midt på treet»-resultat som egentlig illustrerer hvor bra de fleste i testen er.

Tesla Model 3 – 36,5 grader

Man ser på frontruta at Tesla har høyt fokus på å få kameraet på frontruta isfri.

De har jo ingen sensorer lenger og er helt avhengig av kameraene for å få sikkerhetssystemet til å virke.

GOD TESLA-LUNK: Etter ti minutter har det virkelig skjedd noe. Da er det blitt 37 grader på frontruta og 28 grader i kupeen.

Det går litt saktere med resten av ruta, for det blåser bare 17 grader på frontruta og 14 grader i kupeen når det har gått fem minutter.

Etter ti minutter har det virkelig skjedd noe. Da er det blitt 37 grader på frontruta og 28 grader i kupeen.

IKKE LOVLIG: Etter fem minutter lå det fortsatt for mye is på frontruten til å kjøre. Et par drag med vindusviskerne ville sannsynligvis gjort bilen kjørbar.

I løpet av de fem neste minuttene er det blitt badstue her. 47 grader på frontruta og 36,5 grader i kupeen.

Temperaturkurven for Tesla viser tydelig det vi føler. Den gjør noen krumspring langt under de andre på begynnelsen, men ender likevel tett på Hyundai på kupévarme.

Sjekk januar-statistikken fra Viking Redningstjeneste:

Elbilene klarte seg best i sprengkulda

Peugeot E-308 – 25 grader

Testens billigste og den nyeste bilen på markedet. Og den raskeste til å gi oss isfri frontrute.

Her kan du kjøre etter fire minutter og halvminuttet etterpå er ruta helt isfri.

Etter fem minutter gir den 33 grader på frontruta og 17 grader i kupeen. Etter ti minutter er det 41 grader på frontruta og 25 i kupeen.

Temperaturutviklingen mot frontruta er så å si eksemplarisk helt fra start og flater ut etter 12 minutter, men da gir den godt over 40 grader.

ETTER FEM: Peugeot er blant de kjappeste. Etter fem minutter er det bare å kjøre.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Billig seier

Det er ganske så tett i toppen mellom fire biler allerede etter 10 minutters oppvarming og enda tettere etter 15.

Men Hyundai imponerer ekstremt med å få opp mye varme allerede etter to minutter.

FERDIG OPPVARMET: Med unntak av to store kinesere, ble det svært så godt og varmt.

Volkswagen klarer seg greit, men skuffer likevel. Det holder med å se på temperaturutviklingen. Man kan få inntrykk av at den er styrt av algoritmer av noe slag, for temperaturutviklingen ser unaturlig ut.

Vi har vært vant med å måtte overdrive med varme for å få ønsket temperatur i kinesiske biler. Og selv om både Nio og Xpeng i testen lover deg glovarme 32 grader på displayet i bilen, er det akkurat disse som ikke klarer å levere.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også