MG5 Electric til Norge i april: Verdens første elektriske stasjonsvogn?

KOMMER TIL VÅREN: MGs gunstig prisede elektriske stasjonsvogn kan prøvekjøres fra april og er klar til å leveres ut til kunder i mai. Billigste utgave koster 310.000 kroner.

Tja, kanskje det. MG5 blir uansett en romslig og lavt priset elbil med god rekkevidde som fort kan bite fra seg i Norge. Les detaljene her.

«Verdens første elektriske stasjonsvogn», hevder MG selv om sin snart norgesaktuelle MG5 Electric.

Nå vil kanskje Porsche ha noen innvendinger rundt dette med tanke på sin Taycan Sport Turismo. Det samme kan kanskje sies om Opel og deres annonserte Opel Astra-e, som skal komme i stasjonsvognutgave i løpet av året.

Men MG slår nok sistnevnte med tanke på lansering her hjemme, nå som det er klart at MG5 Electric skal være klar for prøvekjøring i Norge i april, og skal leveres ut til de første kundene i mai.

Elektrisk familie-SUV og stasjonsvogn fra MG

Forventer et par tusen solgte

MGs første elbil, den relativt småvokste og lavt prisede SUV-en ZS EV, har solgt godt over 5000 eksemplarer i Norge, og kom nylig i en sterkt oppgradert og noe dyrere utgave.

Med tanke på den braksuksessen, er det nesten litt forbausende at MG selv bare har tro på at MG5 Electric vil selge «opp mot et par tusen eksemplarer».

Det er i hvert fall signalet fra Gill-gruppen, som har distribusjonen av MG i Norge, og som for øvrig nettopp fikk distribusjonen på det kinesiske elbilmerket Geely i Norge.

MG ZS EV: Elbilmodellen som satte MG på kartet i Norge.

Greit nok at «stasjonsvognlandet» Norge langt på vei er blitt et SUV-land de siste årene, men den lavere luftmotstanden stasjonsvogner gjerne har, er åpenbart en fordel for elektriske biler.

La oss se litt på det som nå er kjent om MG5 Electric:


• Prisene starter fra 309.990 kroner
• Inntil 400 km rekkevidde målt etter WLTP-standarden
• Bagasjerom på 479 liter og nesten 1400 liter med nedfelte bakseter
• Kan lades med trefaset AC-lader med en effekt på opptil 11 kW
• Kan hurtiglades med en effekt på opptil 87 kW
• To utstyrsnivåer og fire farger
• Kan trekke en tilhenger på opptil 500 kg og ta 75 kg på taket
• Omfattende standardutstyr, inkludert MG iSMART Lite og V2L
• Kommer med sju års garanti /150.000 km (altså det som først inntreffer)

LADELUKE FORAN: Som på MG ZS EV kommer MG5 Electric med ladeluka foran på bilen.

Solide lasteegenskaper

Familiebilen leveres altså i to utstyrsnivåer og fire farger, og ankommer til MG-forhandlerne i Norge i slutten av mars, et par måneder før de første kundene kan hente ut bilene sine.

Stasjonsvognen befinner seg i det såkalte C-segmentet, og bilen har en lengde på 4,6 meter, er drøyt 1,8 meter bred og har en høyde på 1.54 meter.

Bilen har intet mindre enn 27 oppbevaringsrom foran og bak. Det store bagasjerommet på 479 liter kan utvides til 1367 liter ved å legge ned baksetene.

I tillegg kan kjerra altså trekke en tilhenger på opptil 500 kg, med 50 kg som maksimalt kuletrykk, og den kan lastes med 75 kg på taket.

Bilen er derfor godt egnet til både sykkelstativ og takboks.

MG Marvel R AWD Performance

Vi har kjørt Norges billigste el-SUV med firehjulstrekk

Effektiv ombordlader

MG5 Electric er tilgjengelig med en batteripakke på 61,1 kWt (Long Range) og en rekkevidde på 400 kilometer.

Forhjulene drives av en elektromotor med en effekt på 156 hk (115 kW)
og et dreiemoment på 280 Nm.

Topphastigheten oppgis å være 185 km/t.

Bilen har en ombordlader som håndterer en AC-ladehastighet på opptil 11 kW, som gjør at også hjemmelading kan gå relativt raskt.

Den kan også hurtiglade med en effekt på opptil 87 kW, og man skal dermed kunne hurtiglade batteriet til 80 prosent på rundt 40 minutter – men dette er selvsagt temperaturavhengig.

RØD VARIANT: Eller Diamond Red, som de selv kaller den, en av fire lakkalternativer MG5 Electric kommer i.

Gjensyn med utgavene Comfort og Luxury

Du kan velge mellom fire lakkfarger (Dover White, Pebble Black,
Diamond Red og Medal Silver) og to utstyrsnivåer: Comfort og Luxury.

Disse to modellvariantene kjenner vi for øvrig igjen fra MGs ZS EV.

Comfort-versjonen hos MG5 Electric kommer med omfattende standardutstyr, blant annet klimaanlegg med luftfilter, LED-hovedlykter og -baklykter, setevarme foran, parkeringshjelp, 7-tommers
digitalt kombiinstrument, multifunksjonsratt i skinn, 16-tommers lettmetallfelger og nøkkelfri adgang.

Standardutstyret omfatter også ni avanserte førerassistentsystemer
(ADAS), også kjent som MG Pilot, som skal sørge for at sikkerheten er intakt.

Blant disse er adaptiv cruise control, frontkollisjonsvarsler med automatisk nødbrems, filholderassistent og køassistent.

Luxury-versjonen har alt utstyret i Comfort-versjonen, og i tillegg klimaregulering, 360-graders parkeringskamera, innvendig speil med automatisk avblending, førersete med elektrisk justering og korsryggstøtte, setetrekk i kunstkinn og 17-tommers lettmetallfelger.

Luxury-varianten starter på 324.990 kroner i Norge.

General Motors med ny elbilreklame på årets Super Bowl-sirkus:

Dr. Evil blir Dr. EV-il

Denne gang med app fra start

MG iSMART Lite-systemet er også standard i nye MG5 Electric.

Det nye nettbaserte systemet med 10,25-tommers berøringsskjerm har blant annet navigasjonsfunksjon, Apple CarPlayTM, Android AutoTM, Bluetooth, fire USB-porter, DAB+-radio og mulighet for fjernstyring av diverse funksjoner via MGs mobilapp.

I motsetning til MGs ZS EV kommer man altså her på banen med en app helt fra starten av.

SKJERMTID: MG5 Electric byr på mer skjerm enn sin forgjenger ZS EV.

Siste versjon av ZS EV kom riktignok med app, men MG har nok notert seg en del murring over at det aldri kom noen app til førsteutgaven av SUV-en – og med MG5 har man åpenbart valgt å prioritere dette helt fra start.

Elbilforeningens vintertest 2022:

Derfor bør elbiler flest ha manuell innstilling av forvarming

Kommer med V2L (Vehicle-to-Load)

I likhet med oppgraderte MG ZS EV og MG Marvel R Electric leveres MG5 Electric med et praktisk V2L-system (vehicle-to-load) som standard.

Det gjør det mulig å bruke batteriet som strømkilde til annet elektrisk utstyr. V2L-systemet består av en ladekabel med type 2-plugg i
den ene enden som kobles til bilens ladekontakt, og vanlige stikkontakter i den andre enden.

Merk at V2L-kabelen må kjøpes som tilbehør.

V2L-systemet tåler en maksimal belastning på opptil 2200 W og er spesielt nyttig i situasjoner uten tilgang til stikkontakt.

Alle typer elektrisk utstyr kan forsynes med strøm fra batteriet i
MG5 Electric, for eksempel luftpumpe, vannkoker, kjøleboks, elsykkel, bærbar datamaskin og elsparkesykkel.

Du kan til og med lade en annen elbil, for eksempel hvis det er fare for at den går tom for strøm.

Går så det suser i Norge

Når MG5 Electric kommer til MG-forhandlerne i mars, blir den den fjerde modellen etter MG EHS Plug-in Hybrid, den oppgraderte MG ZS EV og MG Marvel R Electric.

MG Motor Europe tredoblet salget i 2021, til tross for en utfordrende periode preget av mangel på databrikker og koronapandemien.

I Norge har MG nå solgt 6831 biler siden starten i februar 2020, og i fjor ble det registrert 3111 MG-er i Norge. Bestselgeren så langt er helt klart den nevnte SUV-en ZS EV.

Og apropos den: Her kan du få et møte med Norges eldste elbilist, som kjører nettopp ZS EV.

Norges eldste? Møt 100-åringen som gikk ut og kjøpte elbil

Fakta:

  • MG-modellene utvikles ved konsernets designstudio i Shanghai i tett samarbeid med selskapets designere i London.
  • MG produseres i Kina, og modellene er allerede i salg i en rekke europeiske land.
  • MG har vært et av merkene til SAIC Motor, den sjuende største bilprodusenten i verden, siden 2007.
  • Siden oppstarten i oktober 2019 har for øvrig MG Motor Europe åpnet 400 MG-forhandlere og verksteder i 16 europeiske land.
  • I Norge har MG et landsdekkende forhandlernett bestående av 37 forhandlere.

Test: Cupra Born 58:

Gjør valget enkelt

Bli medlem!

Få startpakke med Elbilforeningens ladebrikke, eksklusive medlemsfordeler og markedets beste medlemstilbud på veihjelp. Gjør som over 110 000 andre elbilister!