Hopp til innhold

Norske priser på Mercedes-Maybach EQS 680 SUV: Første elektriske Maybach nærmer seg Norge

ELEKTRISK HVAL: En rekke detaljer er endret for å skille Maybach fra EQ-modellene. Blant annet hele grillen, som kritiske tunger nok vil hevde minner litt om en hval.

Dette flaket koster deg fra 2,3 millioner kroner. Og luksusbeistet kommer til Norge i sommer.

Det er kanskje ikke så mange som kjenner til Maybach. Wilhelm Maybach var en av grunnleggerne til Mercedes og bygde også egne svært luksuriøse luksusbiler på 1920-tallet.

På slutten av 90-tallet blåste Mercedes støvet av merket igjen, men modellen, som du fikk i to lengder, ble altfor dyr, så alle modeller siden 2014 er bygget på eksisterende Mercedeser.

GRILLFEST: En stående Mercedes-Benz-stjerne på panseret og vertikale lameller i den sorte panelfronten.

Maybach-modellene fra Mercedes har alltid vært synonymt med eksklusivitet og raffinement, der design, komfort og teknologi er sentrale elementer.

Test av Mercedes-EQ EQS SUV 580 4Matic:

Norges dyreste elektriske sjuseter

Blir nok et sjeldent skue

Og nå introduserer Mercedes-Maybach altså sin første helelektriske modell med EQS 680 SUV.

Mercedes melder at nå er den klar for bestilling, med en startpris på 2.236.000 kroner. I tillegg kommer leveringskostnader.

De første bilene forvente Mercedes i Norge at vi vil kunne se på norske veier mot slutten av sommeren, men gjør du det skal du nok ha litt flaks, for dette er ikke akkurat en bil som hvermansen har råd til.

Bilen kommer med firehjulstrekk (4MATIC) og har en effekt på 658 hestekrefter.

Med et dreiemoment på 950 Nm, tar Maybachen deg fra 0-100 km/t på raske 4,4 sekunder.

Bilen er 5,1 meter lang, 2,04 meter bred og 1,72 meter høy – med et bagasjerom på 440 liter.

Test av Mercedes-EQ EQS 450 SUV:

Når størrelsen står i veien

Den har en ombordlader på 22 kW, og mulighet for lynlading opptil 200 kW. Oppgitt WLTP-rekkevidde er 600 kilometer.

Man har mulighet for valgfri tofarget lakk, som påføres for hånd og er tilgjengelig i fem fargekombinasjoner.

Maybach-detaljer

Felgene som bilen ruller på er ikke akkurat sykkelhjul, og bestilles som enten 21 eller 22 tommer.

DETALJER: Subtile kjennetegn på at dette er en Mercedes med litt mer krydder under panseret og mer komfort i kabinen.

Mercedes-Maybach er assosiert med det fabrikanten kaller «sofistikert luksus», og skal sette standarden for det ytterste av high-end-segmentet.

Eller som Maybach liker å si: «What is good must also be beautiful».

Dem om det.

Test av Merdedes-AMG EQE 43 4Matic SUV:

Er dette egentlig en AMG?

Atmosfære og klima

Da er det ikke overraskende at baksetet byr på atmosfære for alle sanser.

Ventilasjon, massasjefunksjon og nakke- og skuldervarme er utstyrt i alle seter. Som ekstrautstyr kan leggmassasje og sjåførpakke bestilles – sistnevnte gir mulighet for passasjeren på høyre side å velge liggende stilling.

Ekstrautstyret First-Class Rear forlenger midtkonsollen frem til baksetet. Dette gir personer i baksetet to termiske koppholdere, fire USB-C-porter og to HDMI-innganger – så her er det gode muligheter for bilkontor for passasjerene.

LANG MIDTKONSOLL: Med «First-Class Rear»-systemet fortsetter midtkonsollen som et flytende bånd helt til baksetene.

For å fullbyrde luksusen, kan midtkonsollen inkludere to sammenleggbare bord, et kjølerom og sølvbelagte champagneglass(!).

God luftkvalitet i bilen sikres gjennom Energizing Air Control Plus med HEPA-filter (High Efficiency Particulate Air).

Du kan i hvert fall unne deg en titt på Mercedes-Maybach EQS 680:

Luksus? Det er en underdrivelse …

Støy- og kjørekomfort

Mercedes-Maybach EQS 680 bygger på støy- og vibrasjonskomforten fra EQS SUV. Disse tiltakene fokuserer primært på bilens bakre del.

Her er blant annet bagasjeromsdekselet festet til karosseriet på samme måte som i en sedan. Dette skal gi effektiv støydemping, ettersom det tetter bagasjerommet opp til den nedre kanten av bakruten.

En annen faktor som bidrar til støydemping er den nye Disconnect Unit (DCU), som automatisk kobler fra den elektriske motoren på forakselen – avhengig av kjøresituasjonen og kraften som kreves – alt for å øke rekkevidden.

Airmatic-luftfjæring med trinnløs justerbar demping, kalt ADS+, er standard. Dette bidrar på kjørekomforten, der man ved behov kan heve bilen med 3,5 centimeter fra bakken.

Som ekstrautstyr kan man få bakakselstyring med en oppgradert styrevinkel på ti grader.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Infotainment og lyd

MBUX-hyperscreen pryder dashbordet, og for passasjerer i baksetet er to 11,6-tommers skjermer montert på baksiden av forsetene.

Med interiørassisten fra MBUX kan passasjerer bruke håndbevegelser for å utføre funksjoner som å skru av leselyset.

MYE DET SAMME: Alle overflater og skjermdesign har fått nye materialer, men EQS-førerne kjenner seg igjen.

Ifølge egenreklamen fra Mercedes-Maybach skal Burmaster 4D surround sound gi en lydopplevelse som står i stil med resten av luksusen.

Lydanlegget i bilen inkluderer 15 høyttalere, hvor to er 3D-høyttalere, som balanserer diskant, bass og surround. To vibratorer i hvert sete simulerer lyden og gjør opplevelsen firedimensjonal.

4D-lyd vil også fungere ved bruk av hodetelefoner.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også