Hopp til innhold

Leveringene av Air starter – så mye vil den koste i Norge: Elbil-fenomenet Lucid til Norge i mars?

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

NY LUKSUS TIL NORGE: Vi har hørt om denne bilen lenge, nå skal den ifølge Lucid Motors være rett rundt hjørnet her til lands.

Lucid Motors skal være klare til å levere sin elbilmodell Lucid Air Grand Touring i Norge i løpet av andre kvartal i år.

I en pressemelding melder Lucid at de er klare for leveranser i Nederland, Tyskland, Norge og Sveits i andre kvartal i 2023.

Men skal vi tippe, vil bilen kunne beskues Norge en stund før utleveringene starter, og det vil nok fort kunne bli allerede om en måneds tid.

Her er bilene med lengst rekkevidde:

54 elbil-modeller som går over 50 mil

Lucid Norway AS

Lucid tilbyr de tre Lucid Air-modellene Dream Edition Range, Dream Edition Performance og Grand Touring.

Det er den sistnevnte som kommer til Europa i første omgang.

Nettstedet Bilbransje24 meldte allerede i fjor at selskapet Lucid Norway AS var blitt registrert i Brønnøysund. Peter Dore Rawlinson skal være oppført som styreleder.

Han er både sjef og teknisk sjef i Lucid Motors. Før han kom til Lucid var han visepresident i Tesla med ansvar for utviklingen av Model S.

Lucid vil satse tungt på mobile verkstedtjenester som en del av sitt servicemarkedsprogram, etter noenlunde samme lest som Tesla.

Bilen kan bestilles på Lucid Motors’ norske hjemmeside, og vil trolig bli å se fysisk i et eget showrom i Oslo Sentrum, i likhet med flere andre nye elbilmerker (Polestar, Nio, Xpeng, Lotus og Voyah).

NØKTERNT: Lucid har ikke gått for å vinne VM i skjerm, men heller sjarm.

Grand Touring

Prismessig vil den stå seg godt mot luksusbilene BMW i7 og Mercedes-EQ EQS 580, men blir noe dyrere enn nylig nylanserte Tesla Model S.

Prisen starter på 1.650.000 kroner med vektavgift og moms.

For å feire lanseringen i Norge vil de første bilene være fullspekkede versjoner.

Disse inkluderer Lucids Surreal Sound Pro Audiosystem med 21 høyttalere, deres visstnok avanserte assistansesystem DreamDrive Pro som er utstyrt med 32 sensorer.

Deriblant radar, kamera, ultralydenheter og en langdistanse LIDAR som måler avstanden med laserstråler og leverer allværsfunksjonalitet – samtidig som sjåføren alltid holder seg oppdatert på all informasjon.

REKORD: Ingen elbil skal gå lenger enn denne. Den har et utseende som skiller seg i mengden.

Videre har den 21 tommers Blade-hjul. Da blir prisen 1.818.000 kroner.

Batteriet er på hele 113 kWt og får rekordlang rekkevidde WLTP-rekkevidde, med opptil 839 kilometer.

Det skal ta 20 minutter å lade 50 mil via deres 900 volt+ elektriske arkitektur som skal klare å ta imot opp til 300 kW via CCS kabel.

Sjekk lista over bilnyhetene som kommer i år:

23 elbiler vi gleder oss til i 2023

Hjemme kan du lade opp til 19,2 kW, og du kan lade andre kjøretøy eller hente ut strøm fra batteriet, såkalt V2X.

Bilen er 4,97 cm lang, 1,93 bred og 1,41 høy. Akselavstanden er ikke blant de lengste, 2,96 meter, men den har bagasjerom bak på 456 liter og en frunk på hele 202 liter.

Selvsagt har den konstant firehjulstrekk og aktivt luftunderstell.

Luftmotstanden ligger midt imellom Mercedes EQS (0,20) og Porsche Taycan (0,22), altså 0,21 cW.

GRAVITY: Neste år skal en svær, praktisk SUV settes i produksjon.

SUV neste år

Men det bare de som ønsker lengst rekkevidde som går for sedaner i dag.

Derfor kommer det også en SUV. Og siden Lucid sikter mot premium-segmentet, er den en skikkelig sværing.

Air er faktisk bare 4,96, langt mindre enn Mercedes EQS og BMW i7, men den nye Gravity vil trolig strekke seg godt over fem meter.

Les mer om den i lenka under.

Snart norgesaktuelle Lucid Gravity:

Ultraluksus-SUV med verdens beste rekkevidde

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også