Norske priser på Mercedes-Maybach EQS 680 SUV: Første elektriske Maybach nærmer seg Norge
Dette flaket koster deg fra 2,3 millioner kroner. Og luksusbeistet kommer til Norge i sommer.
Det er kanskje ikke så mange som kjenner til Maybach. Wilhelm Maybach var en av grunnleggerne til Mercedes og bygde også egne svært luksuriøse luksusbiler på 1920-tallet.
På slutten av 90-tallet blåste Mercedes støvet av merket igjen, men modellen, som du fikk i to lengder, ble altfor dyr, så alle modeller siden 2014 er bygget på eksisterende Mercedeser.
Maybach-modellene fra Mercedes har alltid vært synonymt med eksklusivitet og raffinement, der design, komfort og teknologi er sentrale elementer.
Blir nok et sjeldent skue
Og nå introduserer Mercedes-Maybach altså sin første helelektriske modell med EQS 680 SUV.
Mercedes melder at nå er den klar for bestilling, med en startpris på 2.236.000 kroner. I tillegg kommer leveringskostnader.
De første bilene forvente Mercedes i Norge at vi vil kunne se på norske veier mot slutten av sommeren, men gjør du det skal du nok ha litt flaks, for dette er ikke akkurat en bil som hvermansen har råd til.
Bilen kommer med firehjulstrekk (4MATIC) og har en effekt på 658 hestekrefter.
Med et dreiemoment på 950 Nm, tar Maybachen deg fra 0-100 km/t på raske 4,4 sekunder.
Bilen er 5,1 meter lang, 2,04 meter bred og 1,72 meter høy – med et bagasjerom på 440 liter.
Den har en ombordlader på 22 kW, og mulighet for lynlading opptil 200 kW. Oppgitt WLTP-rekkevidde er 600 kilometer.
Man har mulighet for valgfri tofarget lakk, som påføres for hånd og er tilgjengelig i fem fargekombinasjoner.
Maybach-detaljer
Felgene som bilen ruller på er ikke akkurat sykkelhjul, og bestilles som enten 21 eller 22 tommer.
Mercedes-Maybach er assosiert med det fabrikanten kaller «sofistikert luksus», og skal sette standarden for det ytterste av high-end-segmentet.
Eller som Maybach liker å si: «What is good must also be beautiful».
Atmosfære og klima
Da er det ikke overraskende at baksetet byr på atmosfære for alle sanser.
Ventilasjon, massasjefunksjon og nakke- og skuldervarme er utstyrt i alle seter. Som ekstrautstyr kan leggmassasje og sjåførpakke bestilles – sistnevnte gir mulighet for passasjeren på høyre side å velge liggende stilling.
Ekstrautstyret First-Class Rear forlenger midtkonsollen frem til baksetet. Dette gir personer i baksetet to termiske koppholdere, fire USB-C-porter og to HDMI-innganger – så her er det gode muligheter for bilkontor for passasjerene.
For å fullbyrde luksusen, kan midtkonsollen inkludere to sammenleggbare bord, et kjølerom og sølvbelagte champagneglass(!).
God luftkvalitet i bilen sikres gjennom Energizing Air Control Plus med HEPA-filter (High Efficiency Particulate Air).
Støy- og kjørekomfort
Mercedes-Maybach EQS 680 bygger på støy- og vibrasjonskomforten fra EQS SUV. Disse tiltakene fokuserer primært på bilens bakre del.
Her er blant annet bagasjeromsdekselet festet til karosseriet på samme måte som i en sedan. Dette skal gi effektiv støydemping, ettersom det tetter bagasjerommet opp til den nedre kanten av bakruten.
En annen faktor som bidrar til støydemping er den nye Disconnect Unit (DCU), som automatisk kobler fra den elektriske motoren på forakselen – avhengig av kjøresituasjonen og kraften som kreves – alt for å øke rekkevidden.
Airmatic-luftfjæring med trinnløs justerbar demping, kalt ADS+, er standard. Dette bidrar på kjørekomforten, der man ved behov kan heve bilen med 3,5 centimeter fra bakken.
Som ekstrautstyr kan man få bakakselstyring med en oppgradert styrevinkel på ti grader.
Infotainment og lyd
MBUX-hyperscreen pryder dashbordet, og for passasjerer i baksetet er to 11,6-tommers skjermer montert på baksiden av forsetene.
Med interiørassisten fra MBUX kan passasjerer bruke håndbevegelser for å utføre funksjoner som å skru av leselyset.
Ifølge egenreklamen fra Mercedes-Maybach skal Burmaster 4D surround sound gi en lydopplevelse som står i stil med resten av luksusen.
Lydanlegget i bilen inkluderer 15 høyttalere, hvor to er 3D-høyttalere, som balanserer diskant, bass og surround. To vibratorer i hvert sete simulerer lyden og gjør opplevelsen firedimensjonal.
4D-lyd vil også fungere ved bruk av hodetelefoner.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!