Grønt på landet: Felleskjøpet fôret med første el-kraftfôrbil
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Transport står for nesten 70 prosent av de totale utslippene hos Felleskjøpet Agri. Nå er selskapet i gang med elektrifiseringen, og først ut er Trøndelag.
– Vårt mål er å følge Paris-avtalen, noe som innebærer å redusere utslippene med 50–55 prosent innen 2030. Da er elektrifisering helt essensielt.
Det sier Ada Schjelderup, konserndirektør for drift og utvikling i Felleskjøpet Agri, i en pressemelding.
– Starten på framtidens transport
Schjelderup hadde tirsdag denne uken æren av å avduke bilen sammen med varaordfører Øystein Bjørnes i Steinkjer.
– Reduksjon av utslipp er viktig for Felleskjøpet, og transport står for nesten 70 prosent av våre totale utslipp, sier Schjelderup.
– Dette er starten på framtidens transport for oss, sier Schjelderup.
Den nye, elektriske trekkvogna skal frakte kraftfôr ut til kunder nord for Trondheim. Bilen vil være stasjonert i Verdal og skal fullades hver natt.
Utslippsreduksjon på 100 tonn årlig
Per i dag har de inngått en avtale med Trondheim kommune, slik at den første elektriske lastebilen kan hurtiglade på 250 kW ved deres ladestasjon i Losgata.
Dette er imidlertid ikke den første elektriske lastebilen i området. Like før jul skrev vi om denne doningen som går i skytteltrafikk i Verdal:
Den elektriske trekkvogna har et batteri på 540 kWt og en rekkevidde på 320 kilometer. Med en times lading i Trondheim sentrum vil dette forlenge rekkevidden med 100 kilometer.
Felleskjøpet vil vurdere å etablere en egen infrastruktur for lading etter hvert som de får flere elektriske lastebiler i drift.
Børstad Transport, med base i Stjørdal, er hovedtransportør for Felleskjøpet i Midt-Norge.
De har 24 vogntog i fast oppdrag for samvirkekonsernet og nå kan de altså legge til den aller første elektriske kraftfôrbilen. Og flere skal det bli, for transportselskapet har planer om flere nullutslippsbiler framover.
– Målsettingen er at vi skal kjøre 80.000–100.000 utslippsfrie kilometer i året, noe som utgjør en reduksjon på cirka 100 tonn CO2 årlig, sier Sverre Myrvold Bjerve, daglig leder i Børstad Transport.
Ifølge Per-Kenneth Øye i Felleskjøpet Agri, har de ventet lenge på at de tunge lastebilene skal komme som elektriske.
– Denne bilen er først og fremst en test, vi har ikke mange semitrailere i trafikk. De fleste vogntogene for Felleskjøpet er bil og hengere. Når disse også blir tilgjengelig, ser vi for alvor at vi kan starte å fase ut diesel til fordel for elektrisk fremdrift, sier Øye.
Han forklarer at dette vil være en av flere løsninger de vil ta i bruk for å redusere utslippene og levere på Felleskjøpets visjon.
– Om å ta vare på dyra, jorda og framtida.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!