Hopp til innhold

Her er alle sakene vi lagde under vintertesten 2024: Gikk du glipp av noen av disse testene?

NY TEST: Hva bør du være oppmerksom på hvis du kjører med tilhenger på vinterføre? For å finne svaret tok vi denne øvelsen inn blant en lang rekke øvelser i vår vintertest anno 2024. I denne artikkelen oppsummerer vi alt av innhold. Foto: Jamieson Pothecary / elbil.no

Om du gikk glipp av noe fra årets vintertest: Her har du lenker og kortpresentasjoner til alle de ulike testene vi gjennomførte i kulda.

Det er fort gjort å glemme alt som handler om vinterutfordringer når vårsola varmer og elbilene nærmer seg sitt fulle rekkevidde- og ladefartpotensial.

Men før vi sier helt farvel til snø og kulde: Her er en kjapp oppsummering av de ti testdisiplinene som i år til sammen utgjorde vintertesten 2024.

Denne vinteren traff vi også veldig godt med været: En overveiende andel av testene kunne gjennomføres i temperaturer mellom 15 og 25 minusgrader.

Og ikke minst var det første gang vi gjennomførte et stort antall testøvelser innenfor gjerdet på Rudskogen motorsenter.

TIL FJELLS: Det verserer fortsatt myter rundt hva elbilen kan utrette vinterstid. Etter testen med Kia EV9, som skulle varme opp en Polar 590 gjennom iskalde netter, har vi motbevist minst én.

Og vi rundet av med det som for undertegnede ble sesongens store høydepunkt:

Å trekke en campingvogn til fjells, for så å la elbilen sørge for oppvarmingen – eller være vognas batteribank, om du vil.

Full drifting med tilhenger

Denne testen hadde vi ikke sett noen gjøre før, og bildene ble spektakulære.

Budskapet er imidlertid dypt alvorlig: Du vil unngå at tilhengeren fyller speilet i en høyresving.

Elbilforeningens vintertest 2024:

Sjekk tipsene – så fort blir det farlig med tilhenger på glatta

Forvarming for alle penga

Vi har hevdet det i en årrekke:

Nøkkelen til bekymringsfrie langturer vinterstid, med passelig korte ladestopp, ligger i forvarming av batteripakken underveis. Ikke i prosentvis rekkevidde av WLTP-syklusen.

Og brorparten av testbilene leverte som bestilt i år:

Elbilforeningens vintertest 2024 – åtte testbiler i ladekamp:

Flere biler kom tett på sommerfart ved lading

Fra ishus til badstue

Hvilke av testbilene får best opp kupédampen etter en iskald natt med nedisede ruter?

Vi kjører full defrost på frontrutene samtidig som vi følger med på ekstra termometre i bilene:

Elbilforeningens vintertest 2024 – vi tester varmeapparatene:

Store forskjeller – så fort ble det varmt i bilene

Hvor godt lyser elbilene opp i tussmørket?

Stadig billigere biler får stadig bedre lyssystemer. Samtidig overrasker noen dyrere biler med overraskende enkle lys.

Hvor stor er forskjellen, både stillestående med nær- og fjernlys på langsiden og ute på veien?

Elbilforeningens vintertest 2024:

Slik gikk lystesten i mørketida

110 meter bremselengde fra 100 km/t til 0

110,72 meter var den gjennomsnittlige bremselengden testbilene hadde fra motorveihastighet til full stopp på et vinterkledd Rudskogen.

Så mye plass har du sjelden til rådighet i en kritisk situasjon …

Vintertest 2024 – sjekk bremselengdene i 60, 80 og 100 km/t:

Xpeng, Peugeot og Tesla best på brems i vintertest

Var det sånn at glatt regenerering er farlig?

Det virker nesten som en evig diskusjon: Er det skummelt å slippe opp gass- eller wattpedalen brått på vinterføre? Mister du grepet?

Vi kjører nok en test, i en sving på Rudskogen, for å finne ut om det forekommer kritisk tap av kontroll:

Elbilforeningens vintertest 2024 – regenerering eller ikke:

Hvor trygt er det med regenerering på vinterføre?

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Hvor langt klarer testbilene å vade i snø?

I denne øvelsen har vi fire biler med firehjulsdrift, to biler med forhjulsdrift og én med bakhjulsdrift.

Faller de tre uten drift på alle fire fullstendig gjennom?

Uvanlig nok valgte vi ikke en bakke til denne øvelsen, men en stor plass med rundt 20 centimeter dyp snø …

Elbilforeningens vintertest 2024:

Trenger du egentlig firehjulstrekk på ubrøytet vei?

Hva er verst – maks nyttelast eller takboks?

Vi har kjørt en rekke tester med takboks tidligere. Forskjellen er at vi denne gangen også kjører bilene med maks nyttelast og med kun sjåfør og skiboks – uten last.

Hvor stor er forskjellen i strømforbruk med lett og tung last?

Elbilforeningens vintertest 2024:

Slik påvirker skiboks og nyttelast elbilenes strømforbruk

Og for deg som vil ta et lite dypdykk i tematikken, eller bare er spesielt interessert i Tesla Model Y, kan du ta en titt på denne oppfølger-artikkelen:

Langtest av makslastet Tesla Model Y med takboks:

Norgesfavoritten fikser bra å være fullstappet

Vi får ekspertens kjøretips på vinterføre

Hva gjør du når du mister kontrollen eller det dukker opp en overraskende hindring på den glatte vinterveien?

Førertrening er nøkkelen til økt bevissthet, fant vi ut da vi fikk kjøreinstruktør Hans-Martin Hallberg til å guide oss gjennom kurvene på Rudskogen-banen:

Elbilforeningens vintertest 2024 – få ekspertens kjøretips her:

Slik blir du en bedre sjåfør på vinterføre

Ekstremtest av Kia EV9 i ned til -29

Foruten å ta to skibomser til fjells, skulle testbilen – en ny Kia EV9 – trekke en for anledningen 1,8 tonn tung Polar-campingvogn.

Og deretter sørge for energien som trengs for å ha det komfortabelt i vogna gjennom iskalde netter:

Vintertest 2024 – Kia EV9 som batteribank for campingvogn til fjells midtvinters:

Umulig oppdrag? Polar oppvarming over natta i -29

Og om du er typen som er like glad i testdata som vi er, bør du også ta en kikk på denne oppfølgingssaken:

Elbilforeningens vintertest 2024 – dypdykk i batteribank og forvarming:

Bli med på vår iskalde ekstrem­test av Kia EV9

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også