Her er alle sakene vi lagde under vintertesten 2024: Gikk du glipp av noen av disse testene?
Om du gikk glipp av noe fra årets vintertest: Her har du lenker og kortpresentasjoner til alle de ulike testene vi gjennomførte i kulda.
Det er fort gjort å glemme alt som handler om vinterutfordringer når vårsola varmer og elbilene nærmer seg sitt fulle rekkevidde- og ladefartpotensial.
Men før vi sier helt farvel til snø og kulde: Her er en kjapp oppsummering av de ti testdisiplinene som i år til sammen utgjorde vintertesten 2024.
Denne vinteren traff vi også veldig godt med været: En overveiende andel av testene kunne gjennomføres i temperaturer mellom 15 og 25 minusgrader.
Og ikke minst var det første gang vi gjennomførte et stort antall testøvelser innenfor gjerdet på Rudskogen motorsenter.
Og vi rundet av med det som for undertegnede ble sesongens store høydepunkt:
Å trekke en campingvogn til fjells, for så å la elbilen sørge for oppvarmingen – eller være vognas batteribank, om du vil.
Full drifting med tilhenger
Denne testen hadde vi ikke sett noen gjøre før, og bildene ble spektakulære.
Budskapet er imidlertid dypt alvorlig: Du vil unngå at tilhengeren fyller speilet i en høyresving.
Forvarming for alle penga
Vi har hevdet det i en årrekke:
Nøkkelen til bekymringsfrie langturer vinterstid, med passelig korte ladestopp, ligger i forvarming av batteripakken underveis. Ikke i prosentvis rekkevidde av WLTP-syklusen.
Og brorparten av testbilene leverte som bestilt i år:
Fra ishus til badstue
Hvilke av testbilene får best opp kupédampen etter en iskald natt med nedisede ruter?
Vi kjører full defrost på frontrutene samtidig som vi følger med på ekstra termometre i bilene:
Hvor godt lyser elbilene opp i tussmørket?
Stadig billigere biler får stadig bedre lyssystemer. Samtidig overrasker noen dyrere biler med overraskende enkle lys.
Hvor stor er forskjellen, både stillestående med nær- og fjernlys på langsiden og ute på veien?
110 meter bremselengde fra 100 km/t til 0
110,72 meter var den gjennomsnittlige bremselengden testbilene hadde fra motorveihastighet til full stopp på et vinterkledd Rudskogen.
Så mye plass har du sjelden til rådighet i en kritisk situasjon …
Var det sånn at glatt regenerering er farlig?
Det virker nesten som en evig diskusjon: Er det skummelt å slippe opp gass- eller wattpedalen brått på vinterføre? Mister du grepet?
Vi kjører nok en test, i en sving på Rudskogen, for å finne ut om det forekommer kritisk tap av kontroll:
Hvor langt klarer testbilene å vade i snø?
I denne øvelsen har vi fire biler med firehjulsdrift, to biler med forhjulsdrift og én med bakhjulsdrift.
Faller de tre uten drift på alle fire fullstendig gjennom?
Uvanlig nok valgte vi ikke en bakke til denne øvelsen, men en stor plass med rundt 20 centimeter dyp snø …
Hva er verst – maks nyttelast eller takboks?
Vi har kjørt en rekke tester med takboks tidligere. Forskjellen er at vi denne gangen også kjører bilene med maks nyttelast og med kun sjåfør og skiboks – uten last.
Hvor stor er forskjellen i strømforbruk med lett og tung last?
Og for deg som vil ta et lite dypdykk i tematikken, eller bare er spesielt interessert i Tesla Model Y, kan du ta en titt på denne oppfølger-artikkelen:
Vi får ekspertens kjøretips på vinterføre
Hva gjør du når du mister kontrollen eller det dukker opp en overraskende hindring på den glatte vinterveien?
Førertrening er nøkkelen til økt bevissthet, fant vi ut da vi fikk kjøreinstruktør Hans-Martin Hallberg til å guide oss gjennom kurvene på Rudskogen-banen:
Ekstremtest av Kia EV9 i ned til -29
Foruten å ta to skibomser til fjells, skulle testbilen – en ny Kia EV9 – trekke en for anledningen 1,8 tonn tung Polar-campingvogn.
Og deretter sørge for energien som trengs for å ha det komfortabelt i vogna gjennom iskalde netter:
Og om du er typen som er like glad i testdata som vi er, bør du også ta en kikk på denne oppfølgingssaken:
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!