Hopp til innhold

Gladmelding til gateladende elbilister i Oslo: Ladeprisene er (helt i det stille) skrudd MYE ned igjen

GRØNT GRESS, GRØNN STRØM: Selv om det laver ned med snø i Oslo akkurat nå, kan vi komme med gode nyheter i dag. Ikke bare er våren på vei og gresset vil bli grønt snart, nå er også ladeprisene på byens ladestolper blitt betydelig redusert.

Det fins gode nyheter også. På alle Oslos kommunale ladestolper har prisene nylig blitt betydelig lavere – og dét uten at noen har skrytt av det.

Denne så vi ikke helt komme:

I en tid hvor så godt som alt blir bare dyrere og dyrere, er det faktisk i hvert fall én ting som har blitt betydelig billigere: Prisene for gatelading i hovedstaden har nylig blitt skrudd ned – så det virkelig monner.

Og det helt uten at noen har gjort deg oppmerksom på det. Vel, elbil.no to the rescue!

Jeg tror dette vil føre til at flere i Oslo vil ta et klimavennlig bilvalg – dersom prisene forblir lave nok og det bygges ut tilstrekkelig med gateladere i byen

Christina bu, generalsekretær i norsk elbilforening

Samlet sett en halvering av prisene

Det er Bymiljøetaten som drifter Oslo kommunes ladestolper og fastsetter ladeprisene på disse.

Bymiljøetaten er nemlig delegert fullmakt til å justere prisene på lading for å sikre at etatens strømkostnader dekkes.

Og nå har altså prisene helt i det stille blitt redusert betydelig, noe elbil.no tilfeldigvis oppdaget da vi var innom Bymiljøetatens nettsider om lading.

– Ja, det stemmer. Den 27. februar ble prisene som ble fastsatt av byrådet i desember 2022 justert ned. Grunnen til endringen var at strømprisene har gått ned, sier Monica T. Olsen, presseansvarlig i Bymiljøetaten.

Det er heller ikke småtteri det er snakk om.

De nye prisene er samlet sett redusert til omtrent det halve, altså når man ser de ulike priskategoriene for kommunal lading under ett.

Den 18. april utfordrer vi byens politikere:

Kom på folkemøte om Oslos gateladetilbud

Her ser du de nye prisene:

Takstgr.Kl. 09-20Kl. 20-09Maks tidType lading
30511 time 23 kr1 time 15 kr3 timer*Semi-hurtig korttid
30521 time 20 kr1 time 13 kr3 timer*Normal korttid
30531 time 23 kr1 time 15 kr24Semi-hurtig langtid
30541 time 20 kr1 time 13 kr24Normal langtid
Kilde: Bymiljøetaten i Oslo

Elbilforeningen med egen nettside for å kartlegge hvor behovet er størst:

Hvor trenger du å gatelade i Oslo?

Tilbake til prisnivået før sjokkøkningen

I de dyreste takstgruppene var prisen nylig 54 kroner i timen på dagtid. Nå er den redusert til 23 kroner timen, altså godt over en halvering av prisen.

På kveld/natt er prisen her redusert tilsvarende, fra 35 kroner timen til 15 kroner i timen.

Dermed er vi her faktisk tilbake til prisnivået FØR Oslo kommune over natten skrudde opp ladeprisene i byen voldsomt i desember i fjor.

Dette er gode nyheter, spesielt for de mange som foretrekker å lade bilen over natten.

Og dem er det mange av i Oslo, der gatelading fungerer som hjemmelading for hovedstadens elbilister som ikke har egen parkeringsplass – og dermed mulighet for hjemmelading.

Denne gruppen får da heller ikke noen form for strømstøtte når de lader – i motsetning til majoriteten av norske elbilister, som hjemmelader. Da smaker nyheter som dette ekstra godt.

Bymiljøetaten vil bygge i nær framtid:

Slik fordeles 162 nye ladepunkter i Oslo

Også i de billigste takstgruppene er prisene redusert betydelig, men relativt sett ikke like mye.

Her er prisene gått ned fra 27 kroner i timen på dagtid til 20 kroner timen

På kveld/natt er prisene gått ned fra 19 kroner i timen til 13 per time.

Stille etter stormen?

I desember i fjor var, som mange vil huske, både byrådet og bystyret i Oslo i hardt vær rundt ladeprisene i byen.

Det skjedde etter at de over natten skrudde opp prisene på gatelading i Oslo med opptil 170 prosent.

Plutselig kunne det fort koste 700 kroner å lade opp elbilen sin, selv om man gjorde det over natten. Og dermed var det med ett langt dyrere å lade bilen enn å fylle opp tanken med klimafiendtlig drivstoff.

Opptil 170 prosent prisøkning på ladestolpene fra torsdag:

Sjokkøkning på ladeprisene i Oslo

Det førte til en hel del kok blant byens elbilister, og ikke minst merket man det godt hos Elbilforeningens medlemsservice:

Elbilforeningens medlemsservice:

En storm av henvendelser etter prissjokket i Oslo

Denne prisøkningen kom for øvrig etter at kommunen samme sommer, mens folk var på ferie og tenkte på andre ting, allerede hadde doblet prisene:

Skrudde opp prisene 1. juli:

Dobbelt så dyrt å gatelade i Oslo

Men etter solid trykk mot kommunen både fra Elbilforeningen, elbil.no og andre, ble det før jul kjent at bystyret snudde:

Snur om prisen på gatelading i Oslo:

Nedjusterer ladeprisene etter massivt press

Elbilforeningen var blant dem som ba om at prisreduksjonen skulle tre i kraft før jul, men det så det lenge ut til at kommunen ikke skulle få til.

Men så klarte altså Oslo likevel å få fortgang i saken, og skrudde ned prisene 19. desember:

Kommunen fikk likevel ned prisene før jul:

Og DER skrudde Oslo ned prisene på gate­lading igjen

– Vi er veldig glad på vegne av våre medlemmer for at Oslo kommune har rukket å justere prisene før jul. Det har vi presset på for, sa generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen den gang. 

TAKKER KOMMUNEN: – På vegne av Oslos gateladende elbilister, vil jeg berømme Oslo for at de igjen har skrudd ned prisene, sier Christina Bu i Elbilforeningen.

– Kan føre til at flere velger elbil

Likevel var det en del murring om at det fortsatt var dyrt å gatelade i Oslo, selv etter priskuttet like før jul.

Den murringen vil nok stilne nå.

Men at det nå er blitt betydelig billigere igjen, uten at noen politikere har gått ut og forsøkt å ta æren for det, eller gjort noe nummer ut av det på noe vis, er interessant.

Det forteller kanskje noe om skvisen man står i som politiker. Samme hva man gjør, får man gjerne også kritikk.

Wenche fra Oslo opplever stadig oftere at nabolagets «hjemmelading» er opptatt:

– Det går en grense for folks idealisme

Men også ros:

– På vegne av Oslos gateladende elbilister, vil jeg berømme Oslo for at de igjen har skrudd ned prisene.

Det sier Christina Bu i Elbilforeningen i dag.

– Disse elbilistene har ikke mulighet for hjemmelading og får heller ikke strømstøtte, og i tillegg må de ut og flytte bilen både før og etter de har ladet, og de fleste av dem betaler allerede for beboerparkering, fortsetter hun.

Stadig større nettverk tilgjengelig:

Ladeklubben vokser kraftig

Hun tror at prisreduksjonen oppleves som et klapp på skulderen blant byens gateladende elbilister.

– For at de faktisk gidder å ta et klimavennlig bilvalg selv om det er mer krevende for dem enn for andre elbilister. Jeg tror dette vil føre til at flere i Oslo vil ta et klimavennlig bilvalg – dersom prisene forblir lave nok og det bygges ut tilstrekkelig med gateladere i byen.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også