Hopp til innhold

Ny Hyundai Kona Electric: Nå blir denne større og smartere

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

HIT OG DIT: Hyundais design spriker i alle retninger om dagen, fra firkanten Ioniq 5, via såpekoppen Ioniq 6 og nå den nye Kona-utgaven, som ikke har fått navnet Ioniq i seg.

Den populære rekkeviddemesteren går enda litt lenger, får bedre plass og lar seg oppdatere over lufta.

Hyundai viser endelig arvtakeren etter dagens Kona, som har vært på markedet siden 2018. Den slo tidlig an på grunn av god rekkevidde i sammenlignet med konkurrentene.

Nå er det på tide med en oppdatert versjon. Andre generasjon Hyundai Kona skal være designet med utgangspunkt i den elektriske versjonen, men bilen er fortsatt ikke bygget på en ren elektrisk plattform.

Kun en formalitet gjensto, men:

Nå kan EUs fossilstopp i 2035 blokkeres likevel

Nå med nettoppdateringer og digital nøkkel

Bilen er tilgjengelig i både bensin- og hybrid-utgave, men i Norge skal Hyundai kun selge elbiler, så her er det den elektriske versjonen som gjelder.

LUKE I FRONT: Fortsatt har den ladeluka i front, men nå er den oppvarmet.

– Kona Electric spiller sammen med våre Ioniq-modeller en svært viktig rolle i styrke Hyundais elbillederskap. Den nye modellen bygger på det sterke ettermælet etter første generasjon Kona Electric, og er designet og utviklet for å lede an i konkurransen med en rekke unike egenskaper, uttaler toppsjef Jaehoon Chang i Hyundai Motor Company i dagens pressemelding.

Nå får du to 12,3’’-skjermer, digital nøkkel, full OTA-støtte (over the air-oppdateringer, altså via nett) – og det nye brukergrensesnittet Connected Car Navigation Cockpit (ccNC).

SOM IONIQ: Nå har også Kona fått en «skjermplanke» men i typisk Hyundai/Kia-manér, har bilen også en del knapper.

Antyder nesten 50 mil rekkevidde

Kona Electric leverer dessuten forbedret elektrisk rekkevidde, med et WLTP-estimat på inntil 490 kilometer (estimatet er ennå ikke endelig typegodkjent).

Det er uansett bare snakk om seks kilometer ekstra sammenlignet med dagens tilsvarende utgave.

Bilen får en rekke elbilspesifikke funksjoner og egenskaper, som frunk, aktive luftspjeld, V2L-uttak, head-up display, enpedalskjøring med i-PEDAL, smart regenerering, e-Active lyddesign og en egen Eco-pakke.

Test av Kia EV6 som batteribank på fricamping:

Så bra funker det å bruke elbilen som strømkilde når du camper

Du får også en rekke kjøreassistentsystemer med Hyundai SmartSense. Dette inkluderer nivå 2-selvkjøring gjennom HDA 2, kollisjonsunngåelse (FCA), blindsonemonitor (BVM), fjernstyrt parkeringsassistent (RSPA) og førerstatusovervåkning (DSM).

LITT IONIQ: De pikslete lysene binder Kona noe sammen med Ioniq 5. Sjekk bakluka som åpner ganske dypt. Den er for øvrig både elektrisk og har såkalt sparkefunksjon.

Endelig stor nok

Det største ankepunktet for Kona har vært plass. Spesielt i baksetet.

Sammenlignet med forrige generasjon Kona, har den nye modellen vokst kraftig.

Lengden er økt med over 150 mm til 4 355 mm, mens akselavstanden er økt med 60 mm til 2 660 mm. Den nye modellen er 1825 mm bred, og høyden har økt med 20 mm til 1 575 mm.

NÅ OGSÅ MED BAKSETEPLASS: Det er her og i bagasjerommet foran og bak du vil merke forskjellen best.

Elektrisk design

Hyundai har prøvd å slipe av de verste kantene for å få den til å gli bedre gjennom lufta. Men den ser nok mer strømlinjeformet enn den er.

Luftmotstandskoeffisient på 0,27 slår ingen i bakken av beundring, men SUV-er er vanskelige å få aerodynamiske.

Test av Hyundai Kona: Tøft å få tømt batteriet

Enkelte detaljer skal skille den i mengden. Blant annet en kromlinje som strekker seg på tvers av hekkspoileren og fortsetter inn i vinduslinjen på hver side.

Den har også såkalt Pixelated Seamless Horizon Lamp, som går over hele bilens bredde. Det er kanskje ikke like originalt.

Test av Hyundai Kona Premium LR:

Spiser kilometer – taper på ladefart

Romsligere inni

Tesla innførte en enkel og romslig interiørfølelse. Det er blitt et kjennetegn med elbiler senere. Vi ser det i Hyundai Ioniq 5, og Kona Electric følger opp samme tema.

Dashbordet har fått et en flytende design med to store 12,3’’-skjermer.

Girvelgeren er flyttet til rattstammen, noe som gir bedre plass i bilens midtkonsoll.

Konas interiørdesign understreker at den er større og bredere enn før, og bidrar til følelsen av et funksjonelt og komfortabelt rom for både fører og passasjerer.

Hyundai har også beholdt en del knapper for de funksjonene man bruker mest. Det er genialt for generasjoner som ikke er født med et nettbrett mellom hendene.

Test av Hyundai Ioniq 5:

Nytt romskip i klassen

Foran kan bilen leveres med relaxation comfort-seter, som gir deg muligheten til å legge deg godt tilbake mens bilen lader.

I baksetet finner man det Hyundai kaller et Curveless Bench Seat. Dette nye baksetet maksimerer plassutnyttelsen, og man har muligheten til å stille bakseteryggen i ulike vinkler.

Bagasjerommet er på 466 liter, og foran har man ytterligere 27 liter lagringsplass.

Lokker med 61 mil rekkevidde:

Hyundai Ioniq 6: Blant de mest effektive i klassen

Flere smånyheter

Hyundai trekker frem en rekke nyheter for nye Kona Electric.

Spesielt en av dem har vi etterlyst, nemlig forvarming av batteripakken før hurtiglading. Noe også Ioniq 5 har fått som oppgradering nylig.

Den håpløse plasseringen av ladeluka midt i fronten er der fortsatt, men nå er den elektrisk oppvarmet, slik at den ikke fryser igjen.

Kona har tått luksus som 12-tommers head-up display, artigheter som e-Active lyddesign som skal skape en mer engasjerende kjøreopplevelse og praktiske funksjoner som V2L (Vehicle-to-Load) både innvendig og utvendig.

Da kan du gi strøm til ethvert vanlig elektrisk apparat som går på en 16A-kurs og har en vanlig stikkontakt.

Her er bilene med lengst rekkevidde:

54 elbil-modeller som går over 50 mil

Den leveres som nevnt også med full støtte for OTA-oppdateringer (Over-the-Air). Dermed er bilen alltid oppdatert med siste programvare.

Bilen kan også låses eller åpnes med Digital Key 2 Touch, som betyr at man kan benytte en smarttelefon eller smartklokke med NFC til dette.

I tillegg til fugleperspektivet Surround View Monitor (SVM), bruker de Full-LED projeksjonslys til å lyse opp omgivelsene.

Sier farvel til ladbare hybrider:

Hyundai skal kun selge elbiler fra 2023 i Norge

Den nye Kona-utgaven går i serieproduksjon i august, og er ventet å nå ut til norske kunder i løpet av høsten.

Priser er foreløpig ikke kjent, men nåværende utgave av Kona ligger i dag rett sør for 400.000 kroner for modellen med den største batteripakka.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også