Nå ruller det 400.000 elbiler på norske veier!
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
En ny milepæl i norsk elbilhistorie ble nådd denne uka.
Tiden flyr når man har det gøy og har fått noen kilowatt i baken, si.
Det føles ikke som det er lenge siden vi feiret at 50.000 elbiler i Norge. Og ikke er det så langt tilbake i tid heller, det er ganske nøyaktig seks år siden.
Halvannet år senere bikket vi 100.000, mens vi i januar 2019 passerte 200.000 elbiler i Norge, elbilenes annerledesland.
Året etter på samme tid var det igjen tid for feiring: Da markerte vi i Elbilforeningen at én av ti personbiler på norske veier var helelektriske med en aldri så liten 10-prosentfest (mens det ennå var lov).
Og denne andelen har jo i løpet av det (på alle måter) drøye året som har gått siden i fjor vinter, steget ytterligere noen prosent.
Les også: Tronskifte på elbiltoppen – VW har nå flest elbiler i Norge
400.000 elbiler
Og nå kan vi feire igjen.
For tirsdag kl. 10 vi nemlig 400.000 registrerte elbiler i Norge.
Av totalt rundt 3 millioner registrerte biler, er et nå 386.800 elektriske personbiler og 13.200 lette elektriske varebiler.
– Dette er kjempemoro. Vi har nådd en stor elektrisk milepæl nå, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen.
– Men dette betyr ikke at vi må stoppe opp. Norge trenger fortsatt politisk hjelp om vi skal lykkes med 2025-målene, sier hun.
Stortinget har nemlig vedtatt at 100 prosent av nybilsalget skal være nullutslippsbiler innen 2025. I løpet av det første halvåret i 2021 utgjorde elbiler 57,3 prosent av nybilsalget.
Men:
Mens andelen elbiler for privatkjøp er på 77 prosent, er leasingandelen bare 37,3 prosent.
Prøv vår nye veiviser i elbiljungelen: Elbilvelgeren.
Og på pallen står …
La oss se nærmere hvilke elbiler det er registrert flest av i Norge.
Nissan LEAF er fortsatt den vanligste elbilmodellen med i overkant av 68.000 eksemplarer i Norge, noe som betyr at nesten 17 prosent av norske elbiler er en LEAF.
En god nummer to er Volkswagens eGolf, som det er solgt nærmere 48.000 av her i landet, og som dermed utgjør nesten 12 prosent av den norske elbilsamlingen. Men Volkswagen har med sine nye ID-tilskudd til selskapets elbilfamilie sørget for at VW som bilmerke nylig passerte Nissan på elbilstatistikken i Norge.
BMW i3 vil så langt havne på en gjev bronseplass hvis norsk elbilsalg hadde vært en idrettsgren. Rundt 29.000 i3-er er solgt i Norge, drøye sju prosent av norske elbiler er en BMW i3.
Les også: Opplev Norges vakreste veistrekninger med elbil
Les også: Nybilsalget i mai – Ford Mustang Mach-E på topp
Tre Tesla på topp 10
På fjerde finner vi Tesla Model 3 med snart 27.000 solgte modeller, mens Kia Soul ligger på femteplass med litt over 21.000 elektriske bilsjeler.
Hakk i hæl ligger Tesla Model S, også med litt over 21.000 biler, mens fjorårets mestselgende bil, Audi e-Tron, foreløpig må nøye seg med en sjuendeplass med godt over 18.000 solgte eksemplarer.
Skal vi fullføre topp ti, og det skal vi jo, finner vi Renault Zoe som nummer åtte med snart 15.000 modeller.
Deretter følger Teslas flaggskip Model X på niende med snart 14.000 X-er, og til sist Hyundai Ioniq med litt over 12.000 bilmodeller.
Les også: Test av Ford Mustang Mach-E: Veldig nær det helt store
Hvor er min elbil?
Listen over elbiler i Norge er selvsagt i konstant forandring, og vil endre seg fortløpende, ikke minst etter hvert som nye modeller biter fra seg i elbilmarkedet.
Og selv om det tilsynelatende skal godt gjøres å skyve Nissan LEAF ned fra tronen, skal vi ikke se bort fra at det vil skje en dag.
Les også: Rekordmange planlegger elbilferie i sommer
Tall for elbilbestanden er hentet fra OFV.