Ofte stilte spørsmål
Dersom du lurer på noe eller ikke finner informasjon kan du ta en titt på de ulike temaene nedenfor. Dersom du ikke finner svar på det du søker kan du gjerne sende oss en epost så skal vi svare deg så raskt som mulig.
Vår blå ladebrikke styres av oss. Det vil si at vi automatisk melder deg inn til alle ladeoperatører vi samarbeider med. Med andre ord, har du registrert en betalingsmåte i Ladeklubben appen, så kan du lade på over [ebf_custom_setting key="charging_points_europe_count"] ladepunkter i Norge og Europa.
Den svarte ladebrikken må registreres hos alle ladeoperatører du ønsker å bruke for lading. Det vil si at du må selv opprette et kundeforhold med hver enkelt operatør. Hjelp med å registrere den svarte ladebrikken finner du på denne siden.
En solid kabelholder som tåler belastningen fra tunge ladekabler.
- Dimensjoner: Ø 11,9 x 6 cm
- Vekt: 87 g
- Materiale: Plast
- Lastevekt: 5 kg
Ladeboksen kan kun installeres av autorisert elektriker. Husk at du må få samsvarserklæring fra elektriker på installasjonen. I enkelte områder krever nettleverandøren at man søker om å få sette opp kurser over 16A (tilsvarer over 3,7 kW) for lading av elbil ved 230 V 1-fase strømnett.
Nei, den blå ladebrikken er ferdig registrert hos ladeselskapene vi samarbeider med. Ettersom flere ladeselskaper kommer til, vil de automatisk bli registrert på din brikke.
Vi foretar ingen reservasjon på betalingskortet. Verken når kortet registreres og tjenesten aktiveres, ved bytte av kort, eller i forkant av lading. All betaling skjer i etterkant av lading.
All betaling skjer i etterkant av lading. Det gjennomføres gjennomføres trekk for lading per dag.
Under oppstart av en ladeøkt gjennomfører lader og bil en «hand shake»/kommunikasjonsutveksling. Det hender at dårlig kontakt mellom ladekabel og bil fører til at ladeøkten feiler. En ladekabel kan være tung, så et råd kan her være å løfte ladepistolen litt opp eller dytte den inn i ladeporten.
Feil på ladeutstyr kan dessverre forekomme. Feilen kan ligge i lader, eller noen ganger mellom den enkelte bilmodell og lader. Dersom det er flere ladere på en ladestasjon test gjerne andre ladere, eller ring telefonnummeret som står på stasjonen for å komme direkte til ladeselskapet.
Mange av laderne på markedet har en nødstoppbryter. Denne skal benyttes ved nød og ikke ordinær bruk. Ved feil bruk kan nødstoppbryteren bli ødelagt og føre til nedetid på laderen.
Dersom det ikke er åpenbar fare for liv og helse SKAL ladeselskapet først kontaktes via telefonnummer på stasjonen, før bryter benyttes.
Hva gjør jeg når hurtigladekabelen sitter fast i bilen?
CCS-kontakt
På biler med CCS og Type 2 er det bilen som låser ladekabelen fast. Dette skjer ved at låsepinner i ladekontakt/-port holder fast ladekabelen. Som oftest er det låsetappen som står i spenn og ikke vil slippe. Her er noen tips til hva du kan gjøre:
- Prøv å lås opp bilen gjentatte ganger med nøkkelens fjernkontroll.
- Dersom dette ikke hjelper: Dytt ladepistolen inn og prøv på nytt. Alternativt løft/vipp lade ladepistolen opp og gjenta alternativ 1.
- Alle biler med CCS og type2 har en nødutløser. Denne utløses med en snor eller wire som manuelt trekker ut låsepinnen. Nødutløseren er ulikt plassert fra bil til bil. Vennligst se brukermanual for din bil.
Dersom ingen at alternativene over fungerer, ring ladeselskapet på telefonnummeret som står på laderen.
I noen få tilfeller så kan det ha kommet fukt i ladeluken som igjen medfører at låsen fryser. I slike tilfeller vil kundeservice hos ladeselskapet hjelpe deg.
Chademo-kontakt
For biler med Chademo-hurtiglading er det ladepistolen som låser seg fast til bilens ladekontakt/-port. Det skjer ved at et låsestykke kneppes på plass inne i kontakten.
Dersom kabelen sitter fast:
- Påse aller først at ladeøkten er ferdig. Det lyser gjerne en diode under pågående lading i ladepistolen.
- Det hender at ladepistolen bare sitter godt fast og krever at du bruker litt kraft. Trykk utløserknappen på Chademo godt inn og dra. Da skal ladepistolen løsne.
- Dersom punkt 2 ikke hjelper: Bøy bestemt, men forsiktig, ladepistolen litt opp og prøv punkt 2 på ny.
- Punkt 2 og 3 hjelper ikke: Det hender at ladepistolen er godt brukt og utløseren utslitt. Fortsett å prøve eller ring ladeselskapet og be om assistanse.
NB: Dersom ladeøkten ikke har stoppet, ring ladeselskapet før du bruker eventuell nødstoppbryter. Nødstoppbryteren skal kun brukes som siste utvei.
Når en elbil står parkert eller kjører i kalde omgivelser vil batteriet bli nedkjølt over tid - med mindre bilen aktivt varmer batteriet. Avhengig av bilmodell, kan det ta flere timer og mange mil med sammenhengende kjøring for å få tilstrekkelig varme i batteriet, slik at ladehastigheten øker betydelig. Batteriet er ofte rett og slett ikke varmt nok.
Ladehastighet påvirkes av en rekke faktorer, hvor SOC- State Of Charge og battericellenes temperatur i stor grad spiller inn. Ved ideell batteristatus og batteritemperatur, så vil formelen (batterispenning * amper fra lader og/eller ladekabel) gi deg svaret på maksimal teoretisk ladehastighet.
Ladehastigheten styres av bilens BMS (Battery management system). I utgangspunktet er det slik at det er bilen som bestemmer ladehastigheten laderen gir. Hastigheten er begrenset oppad til hva laderen maks kan levere. Variabel ladehastighet er dessverre vanlig, noe som skyldes at lading styres av en rekke parametere, som:
- Temperatur i batteripakke – Jo kaldere batteriet er, desto saktere går hurtiglading. Dette skyldes beregninger bilprodusenten har lagt inn for å ta best mulig vare på batterihelsen og -levetid.
Enkelte bilmodeller har aktiv oppvarming av batteripakken som øker ladehastigheten i kaldt vær. - Batteriets ladenivå (SOC state of charge) – Når batteriet nærmer seg fulladet, senkes farten på ladingen. Det er store variasjoner mellom ulike bilmerker og modeller på markedet. Bilprodusentene har lagt inn sine og batteriprodusentenes parameter, som legges til grunn for hvilke ladehastigheter som tillates ved ulike temperaturer og batterinivåverdier.
Lading prises forskjellig hos de ulike ladeselskapene. Noen tar betalt for kWt, mens andre tar betalt for en kombinasjon av antall minutter og kWt.
Med ren kWt-pris vil prisen normalt ikke endres, men ladingen vil kunne ta noe lengere tid.
På ladere med en kombinasjon av minuttprising og kWt-pris endres prisen normalt ikke, men på grunn av økt ladetid kan ladingen komme til å koste mer.
Prisen er i begge tilfeller satt av ladeselskapet.
På ladere som tillater to eller flere biler å lade samtidig, vil effekten fordeles mellom bilene som står til lading. Dette vil kunne gjøre at ladehastigheten blir lavere. Hvordan fordeling av ladeeffekt er lagt opp er noe ulikt fra sted til sted.
Ja, på visse typer ladere kan to biler lade samtidig. Dette gjelder i hovedsak lynladere. Hurtigladere (50 kW) støtter normalt ikke muligheten for at to biler kan lade samtidig, da de ikke har teknisk forutsetning for å dele effekt mellom to ladeuttak.
NB: Noen hurtigladere har et type2-uttak i tillegg til CCS/Chademo. Dette uttaket fungerer uavhengig av laderen og kan ofte benyttes samtidig med hurtigladeren.
Noen eldre elbiler kan ikke lade med høyere effekt enn 50 kW. Om dette gjelder din bil anbefales det å velge en 50 kW-lader dersom det er tilgjengelig. I mange tilfeller vil det også være billigere å velge en 50 kW-lader, enn å velge en lader med høyere effekt enn din bil klarer å motta. I tillegg vil elbilister som kan utnytte ladehastigheten på lynladere være takknemlig for det.
Framover forventer vi at det vil bli bygget en stor overvekt av lynladere, da de fleste nye bilmodeller har en teoretisk ladehastighet fra 100 kW.
Forskjellen på hurtig- og lynlading er den teoretiske makshastigheten laderen kan tilby. Hvor høy hastighet bilen din lader med styres av en rekke variabler som spenning, temperatur, batteritemperatur, hvor mye strøm bilen er dimensjonert for å motta og en hel rekke andre parameter. Gjør deg kjent med hvilken ladehastighet din bil kan motta, for mest mulig effektiv lading.
Hurtiglading
Effekt: Mindre enn 150 kW
400V DC spenning
Lynlading
Effekt: 150 kW og oppover
400V eller 800V DC spenning
Du vil fortsatt kunne bruke den svarte brikken og registrere den som før, men for å kunne benytte deg av alle fordelene med Ladeklubben anbefaler vi at du tar i bruk den nye blå ladebrikken.
Den blå ladebrikken har et høyere sikkerhetsnivå enn den gamle ladebrikken, lar deg lade hos flere ladeselskaper uten å opprette kundeforhold hos hver enkelt og samler all din hurtiglading på ett sted. I tillegg får du sømløst tilgang på lading i Europa gjennom samarbeidende ladenettverk.
Forsinkelse av sanntidsinformasjon fra ladeselskapet kan føre til at en ladestasjon står som opptatt i app, mens den egentlig er ledig. Noen ladeselskaper sender oppdateringer med noen minutters mellomrom, mens andre sender denne informasjonen kun noen ganger per time. Dette kan føre til at sanntidsinformasjon ikke alltid er like oppdatert som ønskelig.
Vi anbefaler følgende fremgangsmåte:
Velg ladestasjon og ladeuttak i Ladeklubben-appen – trykk start lading– koble deretter til ladekabel
Enkelte ladestasjoner sender et opptattsignal idet man setter ladekabelen inn i bilen. Du vil da kunne oppleve at uttaket står som opptatt i appen, og at du ikke får startet lading. Derfor anbefaler vi at du først starter lading, og deretter kobler ladekabelen til bilen.