Ofte stilte spørsmål
Dersom du lurer på noe eller ikke finner informasjon kan du ta en titt på de ulike temaene nedenfor. Dersom du ikke finner svar på det du søker kan du gjerne sende oss en epost så skal vi svare deg så raskt som mulig.
For å få tilgang til Ladeklubben må du benytte deg av samme e-postadresse som er tilknyttet ditt medlemskap i Elbilforeningen. Ved behov for endring av epostadresse, send en epost til medlem@elbil.no.
Dersom du har glemt ditt passord kan du tilbakestille dette ved å gå til elbil.no, velge Min side og trykke "glemt passord" nederst på innloggingssiden.
Registrering av betalingskort foregår i Ladeklubben-appen. Ladeklubben bruker NETS som betalingsløsning, og i appen er det gjennom denne tjenesten du registrerer betalingskort.
- Last ned Ladeklubben-appen (logo med hvit bakgrunn og blå bil).
- Logg inn med samme innloggingsdetaljer du bruker på Min side på elbil.no.
- Trykk på menyen øverst i høyre hjørne.
- Velg betalingsmåte og legg inn ditt betalingskort.
Det er per dags dato kun mulig å registrere betalingskort i appen, og ikke via PC. Vi jobber med å tilby alternative løsninger for dette i framtiden.
For å bli bruker av Ladeklubben må du først være medlem i Norsk elbilforening.
1. Last ned Ladeklubben fra App Store eller Play Store.
2. Logg inn i appen med samme brukernavn og passord som du bruker når du logger deg inn på Min side på elbil.no.
3. Legg inn ønsket betalingskort under "Betalingsmåte" og godkjenn med BankID. Du blir deretter spurt om du vil gå tilbake til appen. Velg ja og du ser at betalingsmåten din er oppdatert.
4. Du er nå klar til å lade gjennom Ladeklubben! Start og avslutt lading enkelt ved å benytte den blå ladebrikken. Eller start lading direkte i appen Ladeklubben. God lading!
Ved problemer kontakt oss på medlem@elbil.no.
- Alle medlemmer og båtførere må være over 25 år
- Du må ha båtførerbeviset (uavhengig av alder)
- Eventuell ekstra båtfører må bo i samme husstand som primærmedlemmet, være over 25 år og ha båtførerbevis
- Om du har lite eller ingen praktisk erfaring med båt anbefaler vi at du gjennomfører vårt Basiskurs i båtføring (500 kr i timen). Kurset tilpasses den enkeltes behov og varer som regel i 1-2 timer.
- Hele medlemsprisen må være innebetalt før du får tilgang til å booke båt
Nei, Tibber Pulse fungerer også uten en strømavtale hos Tibber. For å få tilgang på dine data må du bruke Tibber-appen, eller hente ut dataene via åpent API på https://developer.tibber.com/ .
Pulse bruker Wi-Fi 2,4g GHz for å overføre informasjon om ditt strømforbruk i sanntid. Forbruket sendes inntil hvert andre sekund, avhengig av strømmåler. Spenning sendes hvert tiende sekund. Informasjon om forbruket kan leses av i Tibber-appen.
Åpning av HAN-porten er en forutsetning for at Tibber Pulse skal fungere. Nettselskap har ulike rutiner når det gjelder åpning av HAN-porten på din strømmåler. HAN-porten kan som regel åpnes ved å logge inn på «Min side» hos nettselskapet, eller ta direkte kontakt med nettselskapet over telefon eller e-post.
Tibber Pulse er laget for å fungere med de fleste nye AMS-strømmålere med HAN-port.
Merker som støttes:
- Aidon
- Kaifa/Nurfi
- Landis+GYR/Embriq
- Kamstrup*
*Med Kamstrup strømmåler vil oppdateringsfrekvensen være avhengig av nettverksutstyr og innstillinger. Les mer på Tibbers nettside.
Ja, Tibber Pulse kobles til strømmåleren (AMS) din med en nettverkskabel via HAN-porten. Pulse henter strøm fra strømmåleren, og trenger kun å være tilkoblet ekstern strøm under selv installasjonen. Tibber Pulse festes til sikringsskapet med innebygde magneter.
Fra Tibber:
Hvorfor? Strømmen i nettet, som du bruker i hjemmet ditt, kan ikke spores. Derimot kan man spore hvilken produsent av fornybar energi man handler strøm fra, og dette dokumenteres med opprinnelsesgarantier. Strøm med garantert fornybar opprinnelse er en viktig del av vår strømavtale. Vi vil trolig levere mer enn 3 milliarder kWt strøm til kundene våre i 2022. Med det vil Tibber-kundene bidra til miljøtiltak, oppgraderinger og finansiering av økt produksjon av vannkraft i Norge.
Kostnadene ved kjøp av strøm med garantert fornybar opprinnelse har gjort et hopp som følge av en tørr sommer og lavere produksjon av vannkraft. Dette gjør at vi må endre påslaget, som går til å dekke kostnader direkte tilknyttet strømhandelen. I praksis medfører dette en endring i kostnad på ca 13 kr i snitt per faktura per kunde. Prognosene tilsier at prisene på strøm og garantier for fornybar energi vil normalisere seg utover senvinteren og våren. Kostnaden knyttet til påslaget vil da automatisk gå ned igjen.
En mer detaljert forklaring på årsak til endringen og oversikt over historisk kostnadsutvikling i påslaget kan du lese mer om her.
Startmappen blir sendt fra kontoret vårt så snart innbetalingen av kontingenten er registrert. Da tar det vanligvis mellom fem til åtte virkedager før du har startmappen hos deg.
Elbilforeningens blå ladebrikke fra Ladeklubben er forhåndsregistrert, og kan brukes hos flere ladeselskap i Norge, samt på 28.000 hurtigladere i Europa. Bruker du den, unngår du å måtte laste ned alle appene fra et titalls ladeselskaper. Les mer om hvilke ladeselskap som er med her.
Har du den den svarte ladebrikken, må den registreres hos selskapene for å fungere. Les mer om hvor og hvordan du registrerer ladebrikken din her.
Hvis ladekabelen sitter fast i bilen din kan du forsøke et eller flere av tipsene i denne artikkelen.
Det er få ting som er mer irriterende enn når ladestasjonen ikke virker. I denne artikkelen har vi samlet sju tips du kan sjekke ut om laderen er vanskelig å ha med å gjøre.
For å finne en oversikt over ladestasjonene kan du se på ladekartet vårt. Der finner du oversikt over de fleste ladestasjonene her til lands, i tillegg til flere ladestasjoner i Sverige og Danmark.
Om du ønsker tilgang til ladekartet når du er på farten anbefaler vi at du bruker ElbilAppen. Der kan du legge inn filtre, som blant annet hvilke servicetilbud du ønsker å ha i nærheten av stasjonen, og om du kun vil vise lynladere eller ladeselskap som er kompatible med Ladeklubben.
I ElbilAppen kan du også lage en reiserute som forteller deg hvor du burde stoppe og lade for å komme deg trygt i mål på turen din.
Dersom årsaken er at dere er flere i husstanden som ønsker ladebrikke, så anbefaler vi å tegne et husstandsmedlemskap. Vi tilbyr husstandsmedlemskap til de av våre medlemmer som har flere personer i samme husstand som ønsker medlemskap. Et husstandsmedlemskap gir ikke bare medlemmet ladebrikken, men også alle de andre medlemsfordelene som et personlig medlemskap har.
For å bestille husstandsmedlemskap, logg inn på Min side. Ønsker du ikke husstandsmedlemskap, men kun en ekstra ladebrikke? Kontakt medlemsservice.
Fra 1. juli 2022 må du installere ladeboks når du skal opprette et nytt ladepunkt hjemme. Lading via stikkontakt regnes som nødlading, og anbefales ikke som fast ladepunkt av Elbilforeningen.
Lading via ladeboks er en sikrere, raskere og enklere måte å lade elbilen på hjemme.
Mer om hjemmelading kan du lese om her.
Hurtig- og lynlading gir deg muligheten til å lade opp batteriet raskt og er dermed ideelt å bruke om du skal på langtur. Her kan du lese mer om hva det koster å lade hos de ulike ladeselskapene.
Hvis du ønsker å planlegge hva ladingen kommer til å koste deg kan du ta turen innom ladekalkulatoren vår.
Er det flere i samme husstand som ønsker medlemskap? Et husstandsmedlemskap oppretter du enkelt på Min side. Et medlemskap kan inkludere opptil to husstandsmedlemmer. Husstandsmedlemmene får tilgang til alle medlemsfordelene, samt egen startmappe med ladebrikke.
Ønsker du å melde deg ut, kontakt medlemsservice på E-post: medlem@elbil.no eller telefon: 90 70 45 45.
Både medlemskapet og veihjelp er forhåndsbetalte. Det er ikke mulig å få pengene refundert hvis man ønsker å si opp medlemskap/veihjelp innen 12 måneder. Avslutter man kun veihjelp, vil du i neste periode fortsatt få faktura for medlemskapet. Avslutter man både medlemskapet og veihjelp, vil man ikke få ny faktura.
Å finne riktig elbil som passer ditt behov kan være en vanskelig jobb, men Elbilvelgeren gjør det enklere å finne aktuelle biler for deg. Her velger du ulike filtre utfra hva som er viktig for deg, og deretter foreslås det elbiler.