Ofte stilte spørsmål
Dersom du lurer på noe eller ikke finner informasjon kan du ta en titt på de ulike temaene nedenfor. Dersom du ikke finner svar på det du søker kan du gjerne sende oss en epost så skal vi svare deg så raskt som mulig.
Har du byttet bankkort må du oppdatere det i appen Ladeklubben for at den blå brikken din skal fortsette og fungere. Dette gjør du under valgmuligheten betalingsmåte. Les mer om hvor du kan bruke den her.
Bruker du den svarte brikken må du oppdatere bankkortet hos de ladeselskapene hvor du har registrert ladebrikken din. Hvis ladebrikken er registrert mot et ugyldig bankkort, vil den ikke fungere. Les mer om ladebrikken, og hvilke ladeselskaper den kan benyttes hos her.
Du kan betale med kort hvis du bestiller gjennom våre nettsider, men det er også mulig å velge faktura. Du kan se oversikt og betale din faktura på Min side.
Du kan melde deg ut per telefon: 90 70 45 45 eller e-post: medlem@elbil.no.
Både medlemskapet og veihjelp er forhåndsbetalte. Det er ikke mulig å få pengene refundert hvis man ønsker å si opp medlemskap/veihjelp innen 12 måneder. Avslutter man kun veihjelp, vil du i neste periode fortsatt få faktura for medlemskapet. Avslutter man både medlemskapet og veihjelp, vil man ikke få ny faktura.
Du får 12 nye måneder medlemskap og veihjelp. Dersom du har innbetalt kontingent til gode, vil beløpet bli fratrukket din faktura.
Du kan enkelt bestille veihjelp på Min side. Når du som eksisterende medlem bestiller veilhjelp får du 12 nye måneders medlemskap + veihjelp. Du vil få rest av tidligere innbetalt kontingent fratrukket ny faktura.
Et medlemskap varer så lenge du selv ønsker å være medlem, men du kjøper medlemskap for 12 måneder av gangen. Dersom du ikke ønsker å være medlem kan du melde deg ut ved å sende en e-post til medlem@elbil.no eller ved å ringe oss på telefon 90 70 45 45.
Dersom du har kjøpt ny elbil hos en forhandler som samarbeider med Norsk elbilforening, skal startpakken ligge klar i elbilen når du henter den. De første 12 månedenes medlemskap er gratis. Det gjelder biler fra Polestar, MG, Renault, NIO, XPENG og Porsche. Har du kjøpt en Tesla får du halv pris på de første 12 månedene.
Har du kjøpt elbilen brukt eller hos en forhandler som ikke samarbeider med Elbilforeningen, får du den tilsendt av oss i posten etter du har meldt deg inn.
Har du ikke mottatt startpakken og har en bil fra forhandler som samarbeider med Elbilforeningen, er det fint om du tar kontakt med oss. Benytt kontaktskjemaet og husk å oppgi ditt medlemsnummer (det finner du på Min side eller på faktura fra oss).
Nettsider for Elbilvelgeren og teknisk løsning (API, backend, database) er utviklet av et eksternt selskap.
Databasen er driftet av Norsk elbilforening, og oppdateres minst hver uke av ansatte i fagavdelingen vår.
Data er hentet ifra offisielle kilder og egne tester. Den mest brukte kilden vi har er elbil-produsentenes egne sider, men vi får også mye tips om oppdaterte egenskaper fra våre medlemmer.
Ikonpakken som brukes i Elbilvelgeren, er fra tjenesten Flaticon.com
Elbilforeningens startpakke inneholder elbilforeningens blå ladebrikke. En nyttig hurtigguide med praktiske råd til deg som ny elbilist følger også med. Alle nye medlemmer får Elbilforeningens startpakke enten av forhandleren der du kjøpte elbilen, eller du får den direkte fra oss når du melder deg inn.
Medlemskapet er personlig og koster [membership_price format] for 12 måneder. Du kan også bestille et ekstra medlemskap for én person i din husstand. Det koster [household_member_price format] for 12 måneder.
OBS! Har du kjøpt deg ny elbil hos Polestar, MG, Renault, NIO, XPENG eller Porsche? Da får du de første 12 månedene gratis. Dersom du har kjøpt deg ny elbil hos Tesla, får du de første 12 månedene av ditt medlemskap til halv pris. (Rabattkoden kan kun brukes på personlig medlemskap, og er begrenset til 1 per år).
Fra 1. juli 2022 kom det nye regler for hvordan nettleie-prismodellen slår ut for oss forbrukere. Kort oppsummert betyr det at man ende opp med å betale mer i nettleie, hvis man bruker mye strøm på tidspunkt hvor alle andre også bruker mye strøm og trykket på strømnettet er høyt.
Noen tiltak man kan sette i gang for å motvirke dette er:
Få oversikt over toppene i strømforbruket ditt: er det flere ting som drar mye strøm på en gang? Kan du spre strømforbruket utover dagen?
Lad elbilen din når det er billigst strøm for eksempel om natta. Sjekk om du har mulighet til å styre dette via bilen eller ladeboksens app.
Vurdere å justere ned effekten på ladeboksen din. Har du for eksempel en ladeboks som gir en effekt på 22 kw, kan det være smart å justere ned til rundt 7,4 kw. Da tar det lenger tid å lade, men forbrukstoppen blir mindre.
Dette medlemstilbudet gjelder kun for private boliger (ene-/tomannsbolig, rekkehus og hytter). Dersom du bor i borettslag eller sameie kan du ikke benytte deg av tilbudet. Vi har dyktige laderådgivere som kan hjelpe deg/dere med å finne den beste løsningen for ditt borettslag/sameie. Du kan også lese mer om rettigheter og hva dere må tenke på ved etablering av ladeanlegg her.
Ladeboksen kan stilles inn slik at den er tilpasset strømnettet og bilen (ombordladeren) din.
For høyere effekt enn 7,4 kW kreves det 400V 3-fase strømnett.
- Laderen er justerbar mellom 1,4 kW og 7,4 kW for 1-fase 230V
- Den er justerbar mellom 1,4 kW og 22 kW for 3-fase 400V
Unntak gjelder for Tesla Model 3 – den er mulig å lade på 3-fase 230V, opptil 11kW
Dersom du har fastmontert kabel på din ladeboks må den også være tilpasset ladeeffekten. Denne kan enkelt byttes selv uten bistand fra elektriker.
ja, dersom du får et prisforsalg fra Storebrand på forsikring til din elbil, vil trafikkforsikringsavgiften komme i tillegg. Hva den totale prisen blir på forsikringen din vil ikke komme frem før du har klikket deg helt frem til handlekurv på Storebrand sine sider.
- Ladestasjoner i Nord-Norge
- Register deg hos Vattenfall Incharge for tilgang og betaling.
(Norge og Sverige)
- Registrer deg som kunde på Vattenfall Incharge sine nettsider
- Registrer ditt ladebrikkenummer
- Du mottar e-post fra Vattenfall Incharge for å bekrefte
NB! Registrering hos Vattenfall Incharge gir deg også tilgang til ladenettverket Ishavsveien i Troms og Finnmark.
(Norge, Sverige og Danmark)
- Registrer deg som kunde
- Legg inn betalingskort og bekreft med BankID
- Du mottar e-post fra E.ON Drive for å bekrefte
- Logg inn på kundeportalen
- Velg kontoinformasjon og administrer ladebrikker
- Legg inn ditt ladebrikkenummer som står på baksiden av ladebrikken og legg til
NB! E.ON og Circle K bruker samme kundesystem (Virta) så du kan ikke ha samme ladebrikkenummer registrert hos begge. Du kan bytte ditt ladebrikkenummer mellom dem etter behov. Uansett skal lading fungere hos begge, men du får ikke nødvendigvis samme pris.
- Bee ble Mer Sverige fra 1. juni 2021.
- Du får tilgang til Mer sine ladestasjoner i Sverige gjennom samme løsninger som Mer i Norge.
- Du får tilgang til Trondheim kommune sine ladestasjoner ved å registrere ladebrikken hos E.ON (se egen beskrivelse).
- Parkering for elbil på automat, appen «Smartpark» eller andre parkeringsapper.
Alle våre samarbeidspartnere har avtaler med godkjente installatører. Mer informasjon om hvem som installerer og hvor de har avdelinger finner du på sidene om de ulike ladeboksene.
Medlemstilbudet gjelder kun for private boliger (enebolig, tomannsbolig, rekkehus og hytter). Bor du i borettslag eller sameie anbefaler vi deg å ta kontakt med styret i borettslaget så de kan få laderådgivning fra Elbilforeningen for å sikre et fremtidsrettet ladeanlegg.