Ofte stilte spørsmål
Dersom du lurer på noe eller ikke finner informasjon kan du ta en titt på de ulike temaene nedenfor. Dersom du ikke finner svar på det du søker kan du gjerne sende oss en epost så skal vi svare deg så raskt som mulig.
For å registrere ditt bankkort må du laste ned Ladeklubben-appen. Logg inn i appen med samme brukernavn og passord som du benytter på Min side på Elbil.no.
Etter å ha logget inn kan du se en meny øverst i høyre hjørne, hvor du kan legge inn kortet ditt under betalingskort. Her får du et valg om du vil bruke Mastercard eller Visa. Neste steg er å legge inn kortinformasjonen din, og verifisere kortet med BankID eller annen godkjenningsmetode.
Når verifiseringen er fullført ledes du tilbake til Ladeklubben. Du vil da se kortet ditt under betalingsmåte, med de fire siste siffer synlig. Det er dette kortet du vil bli trukket fra når du lader med den blå brikken. For å bytte ut kortet, velger du "endre betalingsmåte".
For å få tilgang til Ladeklubben må du benytte deg av samme e-postadresse som er tilknyttet ditt medlemskap i Elbilforeningen. Ved behov for endring av epostadresse, send en epost til medlem@elbil.no.
Dersom du har glemt ditt passord kan du tilbakestille dette ved å gå til elbil.no, velge Min side og trykke "glemt passord" nederst på innloggingssiden.
Registrering av betalingskort foregår i Ladeklubben-appen. Ladeklubben bruker NETS som betalingsløsning, og i appen er det gjennom denne tjenesten du registrerer betalingskort.
- Last ned Ladeklubben-appen (logo med hvit bakgrunn og blå bil).
- Logg inn med samme innloggingsdetaljer du bruker på Min side på elbil.no.
- Trykk på menyen øverst i høyre hjørne.
- Velg betalingsmåte og legg inn ditt betalingskort.
Det er per dags dato kun mulig å registrere betalingskort i appen, og ikke via PC. Vi jobber med å tilby alternative løsninger for dette i framtiden.
For å bli bruker av Ladeklubben må du først være medlem i Norsk elbilforening.
1. Last ned Ladeklubben fra App Store eller Play Store.
2. Logg inn i appen med samme brukernavn og passord som du bruker når du logger deg inn på Min side på elbil.no.
3. Legg inn ønsket betalingskort under "Betalingsmåte" og godkjenn med BankID. Du blir deretter spurt om du vil gå tilbake til appen. Velg ja og du ser at betalingsmåten din er oppdatert.
4. Du er nå klar til å lade gjennom Ladeklubben! Start og avslutt lading enkelt ved å benytte den blå ladebrikken. Eller start lading direkte i appen Ladeklubben. God lading!
Ved problemer kontakt oss på medlem@elbil.no.
Nei, Tibber Pulse fungerer også uten en strømavtale hos Tibber. For å få tilgang på dine data må du bruke Tibber-appen, eller hente ut dataene via åpent API på https://developer.tibber.com/ .
Pulse bruker Wi-Fi 2,4g GHz for å overføre informasjon om ditt strømforbruk i sanntid. Forbruket sendes inntil hvert andre sekund, avhengig av strømmåler. Spenning sendes hvert tiende sekund. Informasjon om forbruket kan leses av i Tibber-appen.
Åpning av HAN-porten er en forutsetning for at Tibber Pulse skal fungere. Nettselskap har ulike rutiner når det gjelder åpning av HAN-porten på din strømmåler. HAN-porten kan som regel åpnes ved å logge inn på «Min side» hos nettselskapet, eller ta direkte kontakt med nettselskapet over telefon eller e-post.
Tibber Pulse er laget for å fungere med de fleste nye AMS-strømmålere med HAN-port.
Merker som støttes:
- Aidon
- Kaifa/Nurfi
- Landis+GYR/Embriq
- Kamstrup*
*Med Kamstrup strømmåler vil oppdateringsfrekvensen være avhengig av nettverksutstyr og innstillinger. Les mer på Tibbers nettside.
Ja, Tibber Pulse kobles til strømmåleren (AMS) din med en nettverkskabel via HAN-porten. Pulse henter strøm fra strømmåleren, og trenger kun å være tilkoblet ekstern strøm under selv installasjonen. Tibber Pulse festes til sikringsskapet med innebygde magneter.
Fra Tibber:
Hvorfor? Strømmen i nettet, som du bruker i hjemmet ditt, kan ikke spores. Derimot kan man spore hvilken produsent av fornybar energi man handler strøm fra, og dette dokumenteres med opprinnelsesgarantier. Strøm med garantert fornybar opprinnelse er en viktig del av vår strømavtale. Vi vil trolig levere mer enn 3 milliarder kWt strøm til kundene våre i 2022. Med det vil Tibber-kundene bidra til miljøtiltak, oppgraderinger og finansiering av økt produksjon av vannkraft i Norge.
Kostnadene ved kjøp av strøm med garantert fornybar opprinnelse har gjort et hopp som følge av en tørr sommer og lavere produksjon av vannkraft. Dette gjør at vi må endre påslaget, som går til å dekke kostnader direkte tilknyttet strømhandelen. I praksis medfører dette en endring i kostnad på ca 13 kr i snitt per faktura per kunde. Prognosene tilsier at prisene på strøm og garantier for fornybar energi vil normalisere seg utover senvinteren og våren. Kostnaden knyttet til påslaget vil da automatisk gå ned igjen.
En mer detaljert forklaring på årsak til endringen og oversikt over historisk kostnadsutvikling i påslaget kan du lese mer om her.
Startmappen blir sendt fra kontoret vårt så snart innbetalingen av kontingenten er registrert. Da tar det vanligvis mellom fem til åtte virkedager før du har startmappen hos deg.
Har du den den svarte ladebrikken, må den registreres hos selskapene for å fungere. Les mer om hvor og hvordan du registrerer ladebrikken din her.
Rådene vi gir her gjelder ved hurtiglading, men noen av triksene vil også gjelde for hjemmelading og gatelading.
Innimellom kan det skje at ladekabelen sitter fast i bilen eller i ladeboksen også ved denne typen lading.
Ikke bruk fysisk makt
Når man lader er det mye strøm i sving. For å sikre at denne strømmen går dit den skal, er det noen små pinner inne i ladekontakten som låser fast ladestøpselet etter at du har plugget det inn i bilen og før ladingen starter.
Før bilen låser opp disse pinnene igjen, må bilen være sikker på at det ikke er strøm i kabelen. Noen ganger skjer det en feil som gjør at disse pinnene ikke låses opp, selv om bilen ikke lader. Dette kan også skje før ladingen kommer i gang.
Om du opplever dette, må du for all del ikke bruke fysisk makt for å få løs kabelen, da risikerer du å skade bilen.
Sjekk at bilen ikke lader
Det første du bør gjøre er å sjekke at bilen ikke lader og at ladeøkten er avsluttet fra laderens side. Bruk brikke eller app, og sjekk om økta er avsluttet. Ofte kan du også se dette på skjermen på laderen.
Om ladeøkta er avsluttet og kabelen fortsatt sitter fast, er det en kommunikasjonsfeil mellom lader og bil som gjør at ladekabelen sitter fast.
Skru av bilen, og så låse/låse opp
For å nullstille dette, kan du forsøke å skru av bilen og så låse/låse opp igjen med nøkkelen. På en del biler kan du på nøkkelen dobbel-trykke på lås opp for å løse ut kabelen.
Sjekk om bilen har en egen knapp for å løse ut kabelen
Funket ikke det, kan det være at din bil har en egen knapp for å løse ut kabelen. Den finner du kanskje ved siden av kontakten på bilen, i instrumentpanelet og/eller på skjermmenyene – eller i appen som følger med bilen din.
Start og stopp ei ny ladeøkt
En annen ting du kan prøve, er å starte en ny ladeøkt på ladestasjonen og så stoppe den igjen etter eksempelvis 30 sekunder. Håpet er at den vil løsne når bilen får et nytt signal om at lading er avsluttet.
Hvis du hører godt etter, kan du høre at låsen sier «klikk» når den slipper kabelen.
Sjekk om bilen har en egen nødstopp
Har du fortsatt ikke fått det til er det flere biler som har en nødstopp gjemt et ellet annet sted i bilen som du kan dra i. Har du en slik i bilen vil du finne informasjon om det i bruksanvisningen til bilen.
Typisk sitter den under panseret eller i en luke i bagasjerommet.
Bruk nødstoppen på hurtigladeren
Om ingenting av det vi foreslår over skulle fungere, kan du prøve å trykke på nødstopp-knappen på hurtigladeren eller forsøke å ringe ladeselskapet for å høre om de kan se status på laderen, og om de kan bistå fra sin side.
Det er få ting som er mer irriterende enn når ladestasjonen ikke virker. I denne artikkelen har vi samlet sju tips du kan sjekke ut om laderen er vanskelig å ha med å gjøre.
For å finne en oversikt over ladestasjonene kan du se på ladekartet vårt. Der finner du oversikt over de fleste ladestasjonene her til lands, i tillegg til flere ladestasjoner i Sverige og Danmark.
Om du ønsker tilgang til ladekartet når du er på farten anbefaler vi at du bruker ElbilAppen. Der kan du legge inn filtre, som blant annet hvilke servicetilbud du ønsker å ha i nærheten av stasjonen, og om du kun vil vise lynladere eller ladeselskap som er kompatible med Ladeklubben.
I ElbilAppen kan du også lage en reiserute som forteller deg hvor du burde stoppe og lade for å komme deg trygt i mål på turen din.
Dersom årsaken er at dere er flere i husstanden som ønsker ladebrikke, så anbefaler vi å tegne et husstandsmedlemskap. Vi tilbyr husstandsmedlemskap til de av våre medlemmer som har flere personer i samme husstand som ønsker medlemskap. Et husstandsmedlemskap gir ikke bare medlemmet ladebrikken, men også alle de andre medlemsfordelene som et personlig medlemskap har.
For å bestille husstandsmedlemskap, logg inn på Min side. Ønsker du ikke husstandsmedlemskap, men kun en ekstra ladebrikke? Kontakt medlemsservice.
Fra 1. juli 2022 må du installere ladeboks når du skal opprette et nytt ladepunkt hjemme. Lading via stikkontakt regnes som nødlading, og anbefales ikke som fast ladepunkt av Elbilforeningen.
Lading via ladeboks er en sikrere, raskere og enklere måte å lade elbilen på hjemme.
Mer om hjemmelading kan du lese om her.
Hurtig- og lynlading gir deg muligheten til å lade opp batteriet raskt og er dermed ideelt å bruke om du skal på langtur. Her kan du lese mer om hva det koster å lade hos de ulike ladeselskapene.
Er det flere i samme husstand som ønsker medlemskap? Et husstandsmedlemskap oppretter du enkelt på Min side. Et medlemskap kan inkludere opptil to husstandsmedlemmer. Husstandsmedlemmene får tilgang til alle medlemsfordelene, samt egen startmappe med ladebrikke.
Ønsker du å melde deg ut, kontakt medlemsservice på E-post: medlem@elbil.no eller telefon: 90 70 45 45.
Både medlemskapet og veihjelp er forhåndsbetalte. Det er ikke mulig å få pengene refundert hvis man ønsker å si opp medlemskap/veihjelp innen 12 måneder. Avslutter man kun veihjelp, vil du i neste periode fortsatt få faktura for medlemskapet. Avslutter man både medlemskapet og veihjelp, vil man ikke få ny faktura.
Å finne riktig elbil som passer ditt behov kan være en vanskelig jobb, men Elbilvelgeren gjør det enklere å finne aktuelle biler for deg. Her velger du ulike filtre utfra hva som er viktig for deg, og deretter foreslås det elbiler.