Men i Kina er det like fullt i ferd med å bygge seg opp et kappløp om å lade raskest.
Xpeng går fra nærmest treigest til raskest i klassen når de lanserer den store SUV-en G9.
Den skal klare opp til 480 kW og 20 mil på fem minutter, målt etter kinesisk kjøresyklus.
LUKSUS: Det ble nok stramme smil på den svenske Volvo-ledelsen da moderskipet Geely presenterte Zeekr som en kommende ultra-luksusbil, en rolle Volvo hadde sett for seg å være alene om i konsernet.
Effekten skal havne på hele 600 kW, og da skal man kunne kjøre 30 mil etter fem minutters lading.
Viridi er et selskap som ligger under det forholdsvis nye luksusmerket Zeekr, som igjen eies av det store konsernet Geely. De eier en rekke bilmerker, blant dem Volvo og Polestar.
Alle bilmerkene derfra bygger i fremtiden biler på den samme SEA-plattformen.
Men for de av dere som plutselig håper på at Polestar 3 og kommende Volvo XC90, Embla eller hva den måtte hete, får lynrask lading, må vi nok skuffe dere.
Bilene var kommet så langt i prosessen da SEA-plattformen ble presentert, så de er ikke bygget på denne.
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!