Renault har lenge vært en elbil-pionér, og Zoe er blitt en storselger mye takket være stadige oppgraderinger og en god pris. I 2020 var den den mest solgte elbilen i Europa, med rundt 88.000 produserte biler. Selv i dag er Zoe blant elbilen som gir deg mest rekkevidde for pengene her hjemme i Norge.
Nå er Renault i full gang med å legge siste hånd på verket. En flåte bestående av 30 forhåndsproduksjonsbiler skal i hele sommer kjøres på veiene av Renaults ingeniører.
Vi så den først som konseptbilen eWays i 2020, og dette er Renaults første satsing på elektriske biler i C-segmentet.
Den er basert på den avanserte CMF-EV-plattformen, har den helt nye en 160 kW (217 hk) elmotor og en batteripakke på 60 kWt batteripakke som skal kunne gi opptil 45 mils rekkevidde (WLTP).LES OGSÅ: Test av Renault Zoe Z.E. 50 R135
Kommer i 2022
Bilen skal bygges på Renaults Douai-fabrikk i Nord-Frankrike, og det er ventet at den elektriske Mégane skal komme på markedet til neste år.
Bilen skal bygges på en ny plattform de kaller CMF-EV, og som skal deles med merkene Nissan og Mitsubishi.
Også Nissans nye SUV, Ariya, skal bygges på denne plattformen. Da er det grunn til å tro at de fleste spesifikasjonene vil bli nokså like på Ariya og Mégane.
Innstegsmodellen av Ariya har et batteri på 63 kWt og en motor 160 kW. Franskmennene er kjent for å runde ned eller opp, så vi antar at opplysningen om 60 kW er et resultat av det.
Rekkevidden er derimot annerledes. Den minste Ariya-modellen skal ha 36 mils rekkevidde. Renault opererer med 45 mil.
Men:
Ariya kommer i flere utgaver – blant annet med to batterier og mulighet for firehjulstrekk. Renault opplyser ikke om hvor mange varianter de skal komme med.
SE VIDEO: Her er Nissans nye storselger