Stor trippeltest: SUV-kamp i kompaktklassen
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Mercedes-Benz EQA kjemper i flere segmenter. Vi lar den få bryne seg på Skoda Enyaq iV80 og Lexus UX 300e. Hvilken bør du velge?
Endelig begynner elbilene vi egentlig vil ha å komme på markedet. Det er høyreiste biler, helst med god bakkeklaring og lettlastet bagasjerom.
Mercedes-Benz EQA 250 er siste skudd på stammen i Norge. Testen av bilen kan du lese her. Men hvordan klarer den seg mot konkurrentene?
Sjekk videoen av testen under:
Lexus UX300e er en direkte konkurrent. Den er omtrent like stor, like sprek og ønsker å være i premium-segmentet.
Vi har også tatt med oss en av Norges mest populære nykommere: Skoda Enyaq. Den har fått ekstrem oppmerksomhet. Selv om den er større, matcher den godt på pris.
Mercedes-Benz EQA 250
Tre pluss
- Ladehastighet
- Plass i baksetet
- Kjørekomfort
Tre minus
- Blir fort dyr med mye ekstrautstyr
- Lav hengervekt
- Lite bagasjerom
Luksus
Startprisen på EQA er 417.900 kroner. Da får du ikke bilen vi sitter i. Den er fylt til randen med utstyr og pakker og koster 589.702 kroner. Her inntreffer luksusfølelsen umiddelbart. Skjermene på 10,25 tommer er riktignok nedtonet til kompaktklassenivå, men ingen slår Mercedes på grafikk og presentasjon for tiden. Ikke på stemningslys i mørket heller. I det hele tatt er detaljnivået imponerende i retning bling-bling. Fortsatt synes undertegnede at berøringsflater på ratt og konsoll for betjening ikke er presist og trafikksikkert nok under kjøring, fordi de krever at du tar blikket fra veien og over på skjermen. Knapper er alltid best i bil.Baneduell: Vi har testet Audi e-tron GT mot Tesla Model 3 Performance
Man sitter høyt i setene, men personlig savner jeg mer tilt i forkant på de elektrisk betjente forsetene. Særlig på passasjersetet. Bakseteplassen er prioritert. Her er det god plass til hode, skulder, kne og tå, men også her mangler voksne noe lårstøtte. Barneseter er naturligvis ingen problem. Det er to Isofix-fester bak og et i passasjersetet foran. Dørene gir bra åpning, selv om de er litt høye og korte. Etter storbilfølelsen i kupeen, ser man hvor plassen er stjålet. Bagasjerommet rommer bare 340 liter. Men man har 40/20/40-deling av bakseteryggene, så man kan utnytte plassen greit. Bagasjerommet er for øvrig mindre enn i sine fossile søsken. De rommer 421 liter.Passe sprek
Motoren under panseret yter maks 140 kW / 190 hk og 375 Nm. Det gir en passe sprek bil. Man kjenner momentet i rattet og den trekker litt under akselerasjon på sporete veier, ellers er den eksemplarisk. LES OGSÅ: Nå kommer Mercedes-Benz EQA med firehjulstrekk og stor tilhengerkapasitet Ønsker du mer power og sofistikert kraftleveranse, må du opp på kommende EQA 300 4Matic med 228 hestekrefter og et dreiemoment på 390 Nm. Det gir en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 7,7 sekunder. Eller enda mer i EQA 350 4MATIC med sine 292 hestekrefter og et dreiemoment på 520 Nm. Her vil akselerasjonen fra 0 til 100 km/t gå unna på 6,0 sekunder.Kjører mykt
Du velger mellom kjøreprogrammene Eco, Comfort og Sport. De justerer klimaanlegg, fjæringskomfort i veldig komfortabel eller litt sportslig innstilling og en tydelig skarpere gasspedalrespons. Såpass følsom at det nesten blir slitsomt. Man merker også at den adaptive fartsholderen, som funker helt perfekt, mater på med omtrent dobbel effekt ved fartsøkninger.Duell: VW ID.4 møter Volvo XC40 Recharge P8
Den starter alltid i Comfort, og det kler bilen utmerket. Stålfjærene føles nesten som luftfjærede Mercedeser, og man føler en kledelig duving i hekken.Kjører smart
Batteripakka lagrer 66,5 kWh netto tilgjengelig til kjøring. På vår 15 mil lange testrute ender vi opp med et forbruk på 1,65 kWh/mil. Det er tørr asfalt og 10-12,5 plussgrader. Vår motorveitest i 100 km/t med fartsholder, ender med et forbruk på 2,13 kWh/mil. Det er akseptabelt, men illustrerer at EQA er nok en SUV som reagerer negativt på fartsøkning. Summen av dette er estimerte rekkevidder på 310-400 kilometer. I nedre ende ved kjøring på motorvei, mest ved kjøring på landevei. Fartsholderen er av den smarte typen som utnytter trilling maksimalt, men som automatisk regenererer når den tar igjen biler, kommer inn i lavere fartsgrenser, kryss eller lignende. I tillegg kan du legge inn egendefinert regenerering. Akkurat det samme finner du i Skodaen.Overpresterer
Det som derimot imponerer oss mest er ladehastigheten. Etter motorveitest kjører vi rett til en 150 kW-lynlader på Circle K. Mercedes-Benz oppgir makseffekt på 100 kW, men testbilen svelger over 110 kW fra start fra start ladet over 100 kW til batteriet er 60 prosent fylt. Den avslutter vår faste ladesyklus til 80 prosent med fortsatt solide 76 kW, og et gjennomsnitt på over 101 kW. Vi har aldri målt høyere på en elbil med tilsvarende netto batterikapasitet. Vi starter lading ved 12 prosent batterikapasitet og stopper på 80 etter 28 minutter. Fra 20 til 80 gikk det svært begrensede 21 minutter.Billig inngangspris, men …
Startprisen på EQA 250 er lite avskrekkende 417.900 kroner. Men som vanlig hos premiumleverandørene, er det mye fristende man vil legge til på utstyrslista. Standard utstyrspakke er for så vidt omfattende nok. Ambient-lys, nøkkelfri adgang, ryggekamera, gode LED High Performance adaptive fjernlys, elbakluke, komfortunderstell (som er det du uansett vil foretrekke) og 11 kW ombordlader er inkludert. Sistnevnte begynner dog å bli vanlig. Med hele ni utstyrspakker og Burmester Surround-lydsystem, automatisk utsvingbart tilhengerfeste, panoramatak og head-up display, ender bilen tett opp mot 590.000 kroner. Da får du en god følelse av luksus, dersom du finner deg til rette i sportsstolene som også koster ekstra. 5 biler i sprengkulda: Her er årets store vintertestSkoda Enyaq iV80
Tre pluss- Støysvak og komfortabel
- Mye inkludert praktisk utstyr
- Romslig
Tre minus
- Den ville fint klart mer tilhengervekt
- Burde ladet raskere på lynlading
- Litt mer kjøreglede takk
Romslig
Skodas varemerke er god plass. Og de skuffer ikke her heller. Som vanlig er ergonomien ivaretatt på første rad. Testbilen har 10-veis elektrisk justerbar førerstol, men du må betale ekstra dersom passasjeren ikke skal skru og jekke selv. Voksne får luksus baki. God plass til hode, skulder, knær og tå, flatt gulv, har varme i de to ytre setene, egen klimasone, to USB C-kontakter og man kan få stikkontakt og solgardiner bak de sorte glassene som er standard. To Isofix-fester bak og ett foran er på plass og det er god plass til barnestoler. Velg vekk bagasjeromspakke og få 585 liters bagasjerom. Fire solide knagger som fint tar to bæreposer hver er gull og spaker til å legge ned 40/60-delt bakseterygg med skiluke, gjør livet lettere. Den trekker 1.000 kilo på kroken og tar 75 kilo på takrailene. I tvil om hvilken bil du skal kjøpe? Sjekk vår splitter nye elbilvelger.Trenger tilvenning
13-tommers skjermen er standard på alle modeller. Symbolene er store og det er få lag man må trykke seg inn i, så man finner frem, men burde være et must at skjermen responderer slik man ønsker. Det gjør den ikke alltid. Instrumentpanelet er lite og har mest fokus på hastighet og skiltvisning. Batterikapasitet og forbruk er viet liten plass, noe som får stressfaktoren ned. Head up med utvidet virkelighet skuffer litt. Det er bare å trekke i den lille girvelgeren, så er du i gang. Det finnes fortsatt en startknapp, men du trenger ikke å bruke den.Kjører trygt
204 hk er ikke overveldende i en bil som veier 1.950 kilo uten passasjerer og last, men den klarer 0-100 på 8,5 sekunder. Og takket være et dreiemoment på 425 Nm har du kraft. Med 19 tommers vinterhjul på vår første test, ble ESP aktivert ekstremt tidlig. Vår testbil nå har kledelige 21-tommere med Pirelli P Zero med 235/45 foran og 255/40 bak. Da blir bilen en helt annen når den presses. Et soleklart valg for mange. Prispåslaget er 6.500,- for 20» og 14.100,- for 21. Den oppfører seg pent og nøytralt med understyring når den presses for mye, men absolutt positiv og lettvinn bak rattet. Den er desto mer behagelig. Testbilen er utstyrt med dynamisk chassis control. Bilen strammes ikke mye opp i Sport, så det er i Comfort-modus du vil ha den. Da flyter den nærmest over dårlig underlag. Den god følelsen underbygges med lavt støynivå og lite slag fra understellet.Bruker lite
På vår 15 mil lange testrunde, som kjøres på tørre veier mellom 9 og 11,5 varmegrader, ender opp med et gjennomsnittsforbruk på 1,56 kWh/mil. På motorveien i konstant 100 km/t på GPS (102 på nåla) havner forbruket på hyggelige 1,91 kWh på mila. Det er faktisk noe høyere enn målingene på vinterhjul, som var 1,84. Dermed ender vi med 400-490 kilometer rekkevidde i denne testen, avhengig av om kjøringen skjer på motor- eller landevei. Legg inn din bil på ElbilAppen, så vil den gi deg riktig rekkevidde. Den tar hensyn til både temperatur og topografi.Grei ladehastighet
Den har en ombordlader som svelger 11 kW og den skal kunne ta i mot 125 kW på hurtiglader dersom alle forhold ligger til rette for det. Vi rullet inn på ladestasjonen med 17 prosent igjen på batteriet. Den klarer ikke samme ladehastighet som EQA, men et effektsnitt på 80,35 kW gjennom hele ladeforløpet (17-80 prosent) er bra. 20-80 prosent tok 37,5 minutter.Bra pris
iV80 starter på 455.700 kroner, og da har du faktisk det aller meste av utstyret du trenger, blant annet full assistentpakke, selvrensende ryggekamera og sensorer foran og bak, trådløs lading til to telefoner, lyddempende og mørke ruter, LED Matrix som maskerer bort kjøretøy foran deg, 3-sone klima og varme i ratt og alle seter og trådløs Apple carplay/Android Auto. Testbilen har flere pakker, blant annet panoramatak og tilhengerfeste som trekker opp prisen 10.000 kroner hver. Til sammen er prisen 530.000 kroner. Det er fortsatt ingen upris, men vi skjønner de som venter på firehjulstrekkeren. Den får bedre kjøreegenskaper og fremkommelighet og koster bare 30.000 kroner mer.Lexus UX300e
Tre pluss
- Basispris
- Komfort
- Kvalitet
Tre minus
- Hurtiglader tregt
- Høyest strømforbruk
- Trang