Hopp til innhold

Norske priser på Cupra Tavascan er klare: Selger på design og utstyr

WOW: Cupra turte å trekke med seg interiøret fra konseptutgaven inn i produksjonsmodellen. 15-tommers berøringsskjerm i midten er standard på alle modeller. Foto: Cupra

Over et år etter lansering er Cupra Tavascan endelig klar for det norske markedet, men den går inn i et knallhardt marked. Nå kan den bestilles.

Tavascan er Cupras svar på Audi Q4 e-tron Sportback, Skoda Enyaq Coupe og Volkswagen ID.5 – og kanskje den mest sporty og kuleste i firkløveret. En morsom detalj er at Tavascan selges som Volkswagen ID. Unyx i Kina.

LANSERING: Vi var på en spektakulær avduking av bilen i april i fjor. Bilen har latt vente på seg, men har til gjengjeld fått de nyeste motorene.

Felles plattform

Cupra Tavascan er da naturlig nok også bygget på samme plattform som de nevnte bilene, samt VW ID.7 og ID.Buzz og Ford Explorer og Capri.

Du får den i tre varianter – her er prisene

Alle er rikelig utstyrte, og det du får er blant annet Matrix LED-lys, panoramaglasstak, AR head up display, Sennheiser lydanlegg, DCC, ACC, oppvarmet frontrute, parkeringsassistent med minne, elektrisk bakluke med sensorstyrt åpning og oppvarmet ratt.

BØLLA: Cupra har alltid hatt rollen som det sportslige alternativet i VW-gruppen.

Men billigste utgave VZ med firehjulsdrift mangler 360-visning på kameraet, har manuelt betjente stoler i stoff, mangler skiluke og dobbelt bagasjeromsgulv, har bare standard lydanlegg og har 20-tommers hjul.

Champagnefarge er standard. De tre andre alternativene koster fra 7.000-10.000 kroner ekstra.

Vinterhjul koster 28.000 kroner og hengerfeste som trekker 1.000 eller 1.200 kg, avhengig av om du velger tohjulsdrift eller firehjulsdrift, koster 12.400 kroner.

Bli med på frokostmøte 12. september:

To tiår med elbil i kollektivfeltet. Hva nå?

Dyrere enn konkurrentene

– Vi opererer ikke med lokkepriser, og Cupra Tavascan leveres med en omfattende mengde standardutstyr. Vi tilbyr komplette biler som virkelig står ut i mengden, sier Joachim Næss, produktsjef for Cupra Norge i Harald A. Møller AS i en pressemelding om bilen i anledning prisslippet.

DRAMATISK: Lykt-designet består av trekanter, Cupras kjennemerke i tiden fremover.

Og prisen kan være en utfordring. Hovedkonkurrenten er nemlig Tesla Model Y, som koster fra 448.000 kroner som bakhjulstrekker og 484.000 som firehjulstrekker.

Internkonkurransen er hard også. Volkswagen ID.4 koster fra 400.000 kroner, og rimeligste firehjulstrekker koster fra 469.000 kroner. Selv Audi Q4 e-tron Quattro med firehjulstrekk koster under 500.000 kroner for tiden.

Både ID.4 og Q4 er naturlig nok vesentlig dårligere utstyrt, men er veletablerte merker som nok har høyere status og er et tryggere valg når bilen skal selges igjen.

Bli medlem i dag!

Les også