Hopp til innhold

Disse 40 bilene fikk kjørt seg i 2022: Finner du drømmebilen din blant elbilene vi har testet i år?

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

MANGE NYE BILER: Elbilforeningens testteam like før vintertesten 2022 – i tillegg har vi foretatt 41 grundige separat-tester, flere duell- og trippeltester og enkelte tematester i år.

Volkswagen ble årets hippeste med slengbukser og ID. Buzz, men ellers ble dette virkelig året med de store kinesiske nyhetene. Her kan du sjekke ut elbilene vi har testet i år.

Elbilforeningen har Norges største bank av elbiltester og vi har intensivert testingen de siste par årene i takt med antall modeller som kommer på markedet.

Her finner du alle elbiltestene våre.

Listen (med lenker) over elbiler vi har testet i år finner du nederst i denne artikkelen.

Forsinkelser og venting

Året vi har lagt bak oss har vært preget av forsinkelser og venting.

Aldri har det tatt lenger tid fra en bil er presentert til kundene faktisk får legge vantene på dem.

Klarte ikke levere elbilene i 2022 som avtalt:

Nå dekker Toyota både moms og vektavgift for bZ4X-kundene

Vi har også opplevd at enkelte importører, spesielt enkelte av dem som representerer kinesiske bilmerker, har holdt igjen biler for pressen i påvente av oppdateringer av systemer som ikke virker tilfredsstillende.

Et felles pressekorps har da måttet finne seg i å sitte på sidelinjen, mens biler selges i full takt samtidig.

FLERE MODELLER: Mercedes har levert en rekke varianter av EQS og EQE det siste året og det kommer flere til neste år. Vi har kjørt fra gjerrigste til saftigste versjon av EQS.

Lite fra Europa

Det har vært uvanlig få nye lanseringer av nye biler fra Europa.

Mercedes har sluppet flest modeller i år. Både EQS og EQE har kommet med ville toppversjoner og fornuftige alternativer til Norge i løpet av året.

BMW har også fått ut noen modeller og vi rekker akkurat ikke å teste den mest spennende av dem, iX1, før rakettene smeller.

TO SPENNENDE: Tesla har pumpet ut Model Y i imponerende takt og har tydeligvis truffet akkurat det nordmenn ønsker. Men vi har aldri opplevd maken til interesse som for ID.Buzz. Det gjenstår å se hvor mange den vil selge.

Den som har vakt mest interesse og oppmerksomhet her hjemme, er Volkswagen ID. Buzz.

Det er den første flerbruksbilen som virkelig har skapt bred entusiasme, gjennom de drøyt 20 årene undertegnede har holdt på med biljournalistikk.

SOLGT MEST: Dette er kineseren som har slått best an i Norge. Ved årsskiftet fikk den vesentlige forbedringer, blant annet kraftig forbedret rekkevidde. Senere har MG lansert både MG4 og MG5.

Det har derimot kommet mange flere fra Kina.

Nye bilmerker og modeller popper opp som paddehatter, og vi ser bare en brøkdel av dem i Europa.

10 av bilene vi har testet i år er kinesiske, og MG er merket som har lansert flest modeller i år.

Vi tester elbiler på camping:

Camping med elbil? Null problem

Ikke alt er nyheter

Vi har kjørt flere biler enn lista nedenfor viser, blant annet i kulde-/vintertester.

Da supplerer vi gjerne med sommerdata eller vice versa i løpet av året når vi har anledning til det.

Elbilforeningens vintertest 2022 er i gang:

Seks nye elbilmodeller får kjørt seg

Vi har også med oss et utvalg av bilene på våre vintertester.

I denne artikkelen har vi valgt å plukke frem bilene som er testet i Norge for første gang, med rekkeviddetest og det hele.

Flere av disse har vi også kjørt på lansering tidligere, så det er ikke alle som var «nye» i året som har gått.

Norges største base:

Her finner du over 260 elbil-tester!

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også