Disse 40 bilene fikk kjørt seg i 2022: Finner du drømmebilen din blant elbilene vi har testet i år?
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Volkswagen ble årets hippeste med slengbukser og ID. Buzz, men ellers ble dette virkelig året med de store kinesiske nyhetene. Her kan du sjekke ut elbilene vi har testet i år.
Elbilforeningen har Norges største bank av elbiltester og vi har intensivert testingen de siste par årene i takt med antall modeller som kommer på markedet.
Her finner du alle elbiltestene våre.
Listen (med lenker) over elbiler vi har testet i år finner du nederst i denne artikkelen.
Forsinkelser og venting
Året vi har lagt bak oss har vært preget av forsinkelser og venting.
Aldri har det tatt lenger tid fra en bil er presentert til kundene faktisk får legge vantene på dem.
Vi har også opplevd at enkelte importører, spesielt enkelte av dem som representerer kinesiske bilmerker, har holdt igjen biler for pressen i påvente av oppdateringer av systemer som ikke virker tilfredsstillende.
Et felles pressekorps har da måttet finne seg i å sitte på sidelinjen, mens biler selges i full takt samtidig.
Lite fra Europa
Det har vært uvanlig få nye lanseringer av nye biler fra Europa.
Mercedes har sluppet flest modeller i år. Både EQS og EQE har kommet med ville toppversjoner og fornuftige alternativer til Norge i løpet av året.
BMW har også fått ut noen modeller og vi rekker akkurat ikke å teste den mest spennende av dem, iX1, før rakettene smeller.
Den som har vakt mest interesse og oppmerksomhet her hjemme, er Volkswagen ID. Buzz.
Det er den første flerbruksbilen som virkelig har skapt bred entusiasme, gjennom de drøyt 20 årene undertegnede har holdt på med biljournalistikk.
Det har derimot kommet mange flere fra Kina.
Nye bilmerker og modeller popper opp som paddehatter, og vi ser bare en brøkdel av dem i Europa.
10 av bilene vi har testet i år er kinesiske, og MG er merket som har lansert flest modeller i år.
Ikke alt er nyheter
Vi har kjørt flere biler enn lista nedenfor viser, blant annet i kulde-/vintertester.
Da supplerer vi gjerne med sommerdata eller vice versa i løpet av året når vi har anledning til det.
Vi har også med oss et utvalg av bilene på våre vintertester.
I denne artikkelen har vi valgt å plukke frem bilene som er testet i Norge for første gang, med rekkeviddetest og det hele.
Flere av disse har vi også kjørt på lansering tidligere, så det er ikke alle som var «nye» i året som har gått.
Disse elbilene har vi testet i 2022:
Klikk på lenkene for å komme rett til den aktuelle testen.
- BMW i4 eDrive40
- BMW i4 M50
- BMW iX M60 xDrive
- BMW iX xDrive40
- BMW iX xDrive50
- Cupra Born 58
- Honda E
- Hongqi e-HS9
- Kia EV6 GT
- Kia Niro EV
- Maxus Euniq5 6-seter
- Maxus Euniq6
- Mercedes-AMG EQE 43 4Matic
- Mercedes-AMG EQS 53 4Matic
- Mercedes-EQ EQA 250 4Matic
- Mercedes-EQ EQB 350 4Matic
- Mercedes-EQ EQE 300
- Mercedes-EQ EQS 450+
- MG ZS EV
- MG4
- MG5
- Nio ES8
- Nio ET7
- Nissan Ariya 2WD 87 kW/t
- Polestar 2 Performanace Engineered
- Porche Taycan GTS Sport Turismo
- Renault Kangoo e-Tech vare
- Renault Megane E-Tech
- Skoda Enyaq Coupè iV RS
- Subaru Solterra
- Tesla Model S Plaid
- Tesla Model Y Performance
- Toyota bZ4X
- Toyota Proace Verso Electric Lang
- Volkswagen ID.5
- Volkswagen ID.Buzz
- Volvo XC40 FWD
- Voyah free
- Xpeng G3i
- Xpeng P7 High Performance
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!