Vi oppsummerer elbilnytt fra Auto China 2018

Et av klodens største bilutstillingsvinduer trekker nå ned rullegardinen. Her er de elektriske høydepunktene.
Kina er allerede det største og raskest voksende bilmarkedet i verden, og 4. mai blir dørene lukket på den 15. utgaven av Beijing International Automotive Exhibition – bedre kjent som Auto China 2018.
Her får du en kjapp oppsummering av hva den gigantiske bilutstillingen kunne by på av glimt inn i en nær og ikke fullt så nær fremtid på elbilfronten, med et par avstikkere til ladbare hybrider med god elektrisk rekkevidde.
Det indikeres at samlet elmotoreffekt vil ligge på 270 hestekrefter, og den beregnede rekkevidden etter den kommende WLTP-målesyklusen er oppgitt til «over 400 kilometer».
Over 15.000 helelektriske BMW-er ruller allerede på norske veier. Ved utgangen av 2019 har BMW-konsernet som mål å ha levert 500.000 elektrifiserte biler på verdensbasis. Og i 2025 vil konsernet etter planen ha 25 elektrifiserte modeller på markedet, hvorav tolv vil være helelektriske.
Den har svært mye til felles med Nissans elbilflaggskip, Nissan LEAF, men vil naturligvis bli langt billigere når den kinesiske varianten blir satt i produksjon der. Nyvinningen Sylphy vil selvsagt kunne hurtiglades, skal ha en teoretisk rekkevidde på 338 kilometer og forventes å være i salg i løpet av året.
Men altså etter alt å dømme uten at du vil få glede av det …
På samme bilmesse viste Nissan for øvrig igjen frem sin elektriske konseptbil IMx KURO, først vist på utstillingen i Tokyo i fjor høst, som det bør være gode muligheter for at vi en dag vil få se i masseprodusert versjon.
Les også: Tromsøs rally-LEAF
Samtidig benyttet de anledningen til å vise frem hybridvarianten av Honda Accord, men det er verdt å merke seg at Honda nå endelig ser ut til å satse elektrisk:
De skal etter planen lansere over 20 elektrifiserte modeller innen utgangen av 2025.
Den helelektriske SUV-en som ble vist frem og som etter planen skal gjøre vei i vellinga i det kinesiske markedet, skal ha en NEDC-rekkevidde på over 300 kilometer, og by på finesser som kunstig intelligens og det nye buzz-ordet innenfor bilteknologi, «intelligent connectivity».
Det fremtidige elektriske Mercedes-flaggskipet skal ha en 80 kWh batteripakke under gulvet. Det oversettes til NEDC-rekkevidde på «over 500 kilometer», som etter den nye WLTP-syklusen bør bety +/- 400.
Ellers bader den selvsagt i alskens luksus og finesser, og prisen – når den en vakker dag antakelig kommer – tør vi ikke tenke på engang.
I tillegg introduserte de sin Buick Enspire All-Electric, nok en helelektrisk SUV, og nok en gang foreløpig på konseptstadiet, men ifølge skrytelisten skal den blant annet runde 0-100 på fire sekunder, klare opp mot 600 kilometer på én lading og håndtere både lynlading og trådløs lading.
Det er det greit å ta med en klype salt før nærmere detaljer foreligger.
Dessverre fortelles det ingenting om at – eller noen av de andre bilene som viste seg frem på utstillingen i Kina i år – kan fly.
Heller ikke denne gang …
Har du lest våre oppsummeringer fra tidligere bilmesser?
Her er de elektriske nyhetene i Genève
Elnytt fra bilutstillingen i Paris
Historisk elektrisk bilutstilling i Frankfurt